Intervju: George Holz

Gjennom flere tiår har han fotografert noen av Hollywoods aller største stjerner. I april kommer George Holz til Norges Fotografforbunds arrangement Fotografi 2019.

Tekst: Christine Tolpinrud Foto: George Holz

– Jeg elsker fortsatt å fotografere! Jeg har en stor kjærlighet til og interesse for fotografi, sier George Holz.

Jack Nicholson, Photographed by George Holz for Entertainment Weekly 1997

Den amerikanske stjernefotografen sitter foran webkameraet i sitt velfylte kontor på gården i upstate New York. Bildene og bøkene som omgir ham vitner om en betydelig karriere, som langt fra er over. Han har måttet utsette intervjuet vårt en gang, på grunn av et oppdrag han ikke får fortelle noe om. Slik er det når man jobber med noen av Hollywoods aller største kjendiser, der oppdragene gjerne er hemmelige frem til bildene blir publisert.

Holz har drevet som fotograf i nærmere 40 år. Han er mest kjent for sine kjendisportretter, men jobber også med personlige prosjekter og som professor og foredragsholder. Når han står på scenen på Fotografi 2019 i april, er det altså ingen tvil om at han har med seg en stor dose av både erfaring og lidenskap for faget.

Assisterte Helmut Newton

Det begynte tidlig.

– Jeg elsket alltid fotografi da jeg vokste opp. Da jeg var 8-10 år så begynte jeg å forsvinne fra familiebildene. Fordi det var jeg som tok dem! ler han.

Han fikk sitt første kamera av faren, en Instamatic. På videregående tok han et fotokurs.

– Første gang jeg så et bilde bli fremkalt ble jeg hekta. Det var magi.

Holz begynte å studere foto på Art Center College of Design i Pasadena, California. Han fant raskt ut at det var mennesker og mote som var mest interessant. Halvveis gjennom studiet fikk han mulighet til å assistere Helmut Newton. Det var starten på et langt mentorforhold, som har fortsatt frem til i dag gjennom Helmuts kone June. De var tre stykker som assisterte samtidig og som alle i dag er fotografer, Mark Arbeit, Just Loomis og George Holz.

– Det var en fantastisk mulighet. Vi bar kameraene hans, selv om han aldri hadde med seg mye kamerautstyr. Vi lærte hvordan han håndterte klienter, vi hang mye sammen og ble nære venner med han.

Det var Newton som foreslo at han skulle flytte til Europa, til Milano, det var der man skulle være for å lykkes som motefotograf. Der ble han i flere år, før han etablerte seg i New York i 1985. I 1983 fotograferte han Madonna, som den første av mange blivende og eksisterende superstjerner som fikk plass foran hans kamera. Innen midten av 90-tallet jobbet han nesten utelukkende med portretter av Hollywoodkjendiser og i 2015 ble en rekke av dem samlet og utgitt i boken «Holz Hollywood: 30 Years of Portraits».

Madonna, Photographed by George Holz for Warner Brothers 1984
Viktig å skape tillit

Holz forteller at det er spesielt en ting som må på plass når man skal fotografere kjendiser.

– Det viktigste er å skape tillit, fordi uten det så kommer de ikke til å la deg gjøre noe.

– Hvordan gjør du det?

– Ved å snakke med dem, få dem til å føle seg vel og bli avslappet. Gjør litt research på forhånd så du vet hva interessene deres er. Jeg bruker en beroligende stemme og regisserer dem, de er vant til å ta regi. Pass på at de ser bra ut. Noen ganger er arbeidet veldig sexy, da må man holde det privat, og ikke ha for mange personer på settet.

Noe av det Holz skal snakke om på Fotografi 2019, er forskjellen mellom å skape et bilde og å bare fange det som er foran kameraet. Han er en sterk forkjemper for det førstnevnte.

Angelina Jolie Photographed by George Holz for People Magazine 1998

– For meg er det litt sånn ”Grand Canyon”-effekten. Eller en fjordeffekt i deres tilfelle, kanskje. Du blir så fanget av skjønnheten ved stedet at du bare dokumenterer det. Det blir det samme med en vakker, sexy mann eller kvinne, eller en personlighet som Jack Nicholson. Du graver ikke dypere. Du stiller ikke deg selv spørsmålet: hvordan kan jeg gjøre noe mer ut av dette?

En utfordring med kjendiser er at de ofte har blitt fotografert mye allerede, noe som kan gjøre det vanskelig å skape noe nytt. Det har Holz en egen tilnærming til.

– Jeg liker ikke å gjøre for mye research. Jeg vil ikke møte dem med eksisterende bilder i hodet og bli påvirket av det. Jeg ser på ansiktet eller kroppen deres og lager et bilde som passer. Man må ha noen forhåndsbestemte ideer, men være åpen for å tilpasse seg, forteller han.

Det har blitt mange oppdrag gjennom årene og noen av dem husker han bedre enn andre. Et av dem er da han skulle fotografere Angelina Jolie for bladet People. Hun hadde nettopp spilt i filmen «Gia» og var i ferd med å bli kjent.

– Hun kom uten et ”entourage”, bare med stylist og sminkør. Det var et fantastisk opptak, nydelig lys. Hun ville hele tiden leke. Da vi tok et opptak på kjøkkenet, grep hun tak i en stor slakterkniv. Jeg trodde redaktørene skulle få hjerteinfarkt! Hun ville gjøre noen sprø greier. Etter at magasinredaktørene dro, ble vi værende og fotografere i tre timer.

Bildet av Angelina Jolie med kniven er i ettertid blitt stående som et ikonisk portrett.

Må se framover

Siden han tok sine første bilder på 70-tallet, har det skjedd mye.

Hugh Laurie Photographed by George Holz for FOX «House»

– I løpet av den tiden har jeg sett mange endringer. Publikum i dag er mer visuelt oppmerksomme. Vi blir jo bombardert av bilder på Instagram. Alle er fotografer.

Han tror ikke nødvendigvis det er vanskeligere å lykkes som profesjonell fotograf i dag, men noe er likevel annerledes.

– Jeg tror det er en mer frustrerende tid. Fotografi er ikke så spesielt lenger. Vi pleide å være magikere, nå kan alle ta bilder med telefonen sin og legge på et filter. Kjendiser sender meg bilder med filter på og spør om jeg ikke kan redigere bildet sånn. Det er litt trist.

– Hva svarer du da?

– Ja, eller kanskje du kan gjøre det selv? ler han, og advarer samtidig mot nostalgien som han mener altfor mange fotografer omgir seg med i dag.

– Jeg går på utstillingsåpninger og hører hvordan folk snakker om at de savner gamle dager. Vi kan ikke gjøre det! Jeg elsker film, men jeg omfavnet digitalt veldig tidlig. Du kan ikke være opphengt i det gamle. Vi må se framover!

Intervjuet ble først publisert i Fotografi 1/2019.

Les også:

Intervju: Merete Haseth
Intervju: Ørjan Marakatt Bertelsen
Intervju: Arne Beck
Intervju: Ricardofoto
Fotoarkiver – en kilde til kunnskap
Intervju: Frøydis Geithus
Intervju: Søren Sviland
Intervju: Sverre Hjørnevik
Intervju: Trine Bjervig
Sturlason: Først og fremst håndverkere