Foto: Snorre Jøllanger

Julehilsen fra Norges Fotografforbund

Kjære medlemmer i Norges Fotografforbund,

2023 går mot slutten, og snart skal vi forhåpentligvis alle lande godt inn i julefeiringa.

Dere fotografer gir glede og minner til folk. Enten det er bildet av den nyfødte, brudeparet, konfirmanten, familien, om det er firmaet som får bilder av de ansatte, av produktene de selger, boliger, eller artisten som dere klarer å fange i det rette øyeblikket på scenen. Dette er bare av noen av bildene dere tar. Takk for at dere finnes!

Vi er i en dyrtid i Norge i dag, og jeg vet at det for mange av dere kan være ekstra tøft å drive som fotograf nå. Fotografyrket går samtidig inn i en spennende tid, der kunstig intelligens kommer for fullt. Det er og kan i enda større grad bli et nyttig verktøy, som kan lette arbeidet deres. En teknologi vi nok alle er nødt til å sette oss inn i. Samtidig er det kanskje i overkant spennende å se hva det gjør med bransjen. Det blir nok ekstra viktig framover å vise hva en profesjonell fotograf kan tilby, som er noe annet enn det en som amatør gjør selv.

Det har aldri blitt tatt flere fotografier og publisert flere fotografier enn nå. Det gjør at mange ikke helt skjønner det med opphavsrett og at en ikke kan bruke andres bilder uten tillatelse og betaling. Bildetyveri er blitt en voksende problemstilling.

Kulturdepartementet har nå sendt ut endringer i åndsverksloven (gjennomføring av digitalmarkedsdirektivet og nett- og videresendingsdirektivt). En blekke med over 400 sider tung jus, men som kan bli veldig viktig for fotografer. Her er det blant annet snakk om at plattformene, som Facebook, Instagram, Pinterest, skal måtte betale for at deres brukere deler bilder og annet opphavsbeskyttet materiale på nett.  NFF setter seg nå grundig inn i dette arbeidet og vil samarbeide med andre organisasjoner for å kunne forstå denne tunge, men viktige, materien.

NFF jobber for å styrke fotofeltet, og til det trenger vi god hjelp av dere fotografer. Ta gjerne kontakt med oss med tips om problemstillinger som kan være viktige for flere. Tips oss også om arrangement som vi kan legge på aktivitetskalenderen.

I administrasjonen i forbundet har 2023 vært preget av forandringer. Etter flere års god innsats sluttet Heidi Thon som leder i NFF og Fotografiens Hus. Anna Maria Solum, som også hadde jobbet delt i NFF og Fotografiens Hus, tok over som daglig leder i Fotografiens Hus i full stilling. Jeg tok over som daglig leder i forbundet i mai, og har full stilling der. Fotografiens Hus og Norges Fotografforbund er med det to adskilte virksomheter.

Det har for meg vært veldig spennende og lærerikt å begynne i NFF. Det er så mange fine folk i dette forbundet og jeg vil takke dere for at dere har tatt så godt imot meg. Jeg har nå fått besøkt seks av ti laug, og planlegger å besøke de siste fire, samt faggruppa av reklamefotografer i det nye året.

I april håper jeg vil møte flest mulig av dere når vi arrangerer FOKUS i Ålesund. Dere kan glede dere til et godt fagprogram, utdeling av priser i Landskonkurransen, landsmøte og ikke minst hyggelig samvær med gode kollegaer. I tillegg kan vi denne gangen delta på FEP Awards lørdagen, da Federation of European Photographers har lagt sin prisutdeling til Ålesund samme helg.

Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et nytt år med mange nye fotomuligheter!

Alt godt fra Linda Dyrnes

Daglig leder i Norges Fotografforbund