Foto: MA Ortiz

Norske fotografer med kvalifisering fra Federation of European Photographers

Ønsker du å se hvilke fotografer som har oppnådd kvalifisering i Federation of European Photographers (FEP)? Denne listen er nå oppdatert og tilgjengelig.

Kvalifiseringsprogrammet til  Federation of European Photographers er en prestisjefylt anerkjennelse for profesjonelle fotografer i Europa og viser deres dedikasjon, ekspertise og engasjement for fotograffaget.

FEP er en organisasjon som består av forskjellige europeiske fotografforbund, og tilbyr tre kvalifiseringsnivåer for profesjonelle fotografer:
European Photographer (EP)
Qualified European Photographer (QEP)
Master Qualified European Photographer (MQEP)

For å kvalifisere seg til de forskjellige titlene må man levere bilder som skal bedømmes av en jury. For å få tittelen EP må man levere 12 bilder digitalt som bedømmes av tre ulike dommere. For å få QEP må man levere 12 fysiske print i én kategori som bedømmes av fem ulike dommere. Et slikt utvalg av fysiske bilder kalles for paneler.  Ved MQEP må man levere hele 20 print i én kategori som bedømmes av 7 ulike dommere. Bedømmingen av QEP og MQEP skjer to ganger i året, i forskjellige byer i Europa.

Her er en oversikt over hvem som har oppnådd disse kvalifiseringene i Norge. Den norske fotografen som nå sist oppnådde kvalifisering, var MA Ortiz, som oppnådde QEP Portrait.

Les om QEP-prosessen til fotograf Lene Fossdal her.

Les mer om dette kvalifiseringsprogrammet og andre konkurranser til NFF her.