Fotograf Lene Fossdal

Fotograf Lene Fossdal

Intervju: Fotograf Lene Fossdal

Norges Fotografforbund har tatt en prat med Lene Fossdal – om kvalifiseringsprogrammet til Federation of European Photographers og hva det har betydd for henne.

Først publisert i Magasinet Fotografi #2 2023
Tekst: Heidi Thon,
Foto: Lene Fossdal

Fotograf Lene Fossdal holder til i Åsane i Bergen. Hun jobber mest med mennesker, og er ekstra svak for nyfødte babyer, røff natur og ekte latter. I tillegg engasjerer hun seg for å styrke det internasjonale samarbeidet mellom fotografer.

Du har engasjert deg i organisasjonen Federation of European Photographers (FEP). Hva driver FEP med?

FEP er en organisasjon som består av forskjellige europeiske fotografforbund. Nesten alle landene i Europa er representert, og FEP jobber for å forbedre fotografenes vilkår og påvirke politiske avgjørelser gjennom engasjement i EU. I tillegg tilbyr de en arena for konkurranser og kvalifiseringer for å øke nivået på medlemmene sine.

FEP tilbyr tre kvalifiseringsnivåer for profesjonelle fotografer: European Photographer (EP), Qualified European Photographer (QEP) og Master Qualified European Photographer (MQEP). Hva er målsettingen med disse kvalifiseringene?

Kvalifiseringssystemet som FEP tilbyr er tilrettelagt for dem som ønsker faglig progresjon og utvikling i et internasjonalt miljø. Mange fotografer jobber meget selvstendig i hverdagen, og har behov for eksternt samarbeid og input. Norges Fotografforbund er viktig for å ivareta fotografer i Norge. Tilsvarende kan FEP gi et internasjonalt perspektiv ved å tilby deltakelse på konkurranser og kvalifiseringer, hvor man kan måle seg med andre og få arbeidet sitt evaluert av europeiske toppfotografer.

Hva innebærer kvalifiseringsprogrammet i praksis og hva kan man lære av det?

For å kvalifisere seg til de forskjellige titlene må man levere bilder som skal bedømmes av en jury. For å få tittelen EP må man levere 12 bilder digitalt som bedømmes av tre ulike dommere.  Ønsker man å få QEP må man levere 12 fysiske print i én kategori som bedømmes av fem ulike dommere. Et slikt utvalg av fysiske bilder kalles for paneler.  Ved MQEP må man levere hele 20 print i én kategori som bedømmes av 7 ulike dommere. Bedømmingen av QEP og MQEP skjer to ganger i året, i forskjellige byer i Europa.

Personlig har jeg lært mye gjennom mine runder for å bli kvalifisert. Først og fremst er tilbakemeldinger fra andre i bransjen, fremfor bare kunder og familie, meget verdifullt. Man blir utfordret i tankegang og måten å jobbe på, og man lærer å se bildene sine utenfra. Gjennom en dyktig mentor får man en god dose veiledning, kritikk og ros, og skulle man ikke oppnå kvalifisering vil man få tilbakemelding fra dommerne på hva som må forbedres eller jobbes videre med.

Hvilken rolle spiller mentoren i denne sammenheng?

Det kommer an på hvilken mentor du får og hvor godt dere jobber sammen. Det er mulig å oppnå en kvalifisering uten en mentor også, men det gir trygghet å ha en å sparre med, en som kjenner til kvalifiseringen og bedømmingen. Jeg har hatt flere ulike mentorer, men sist gang jeg kvalifiserte, gjorde jeg det uten en tildelt mentor. Da hentet jeg inn tilbakemeldinger fra andre mennesker jeg stoler på som jobber i bransjen, og tok til meg de tilbakemeldingene som samsvarte med mine ideer og følelser rundt prosjektet mitt.

En mentor fungerer som en viktig utenforstående kvalitetssikrer, en som har erfaring med å vurdere både enkeltbilder og paneler i sin helhet. Mentoren har ikke samme tilknytning til verken kundene eller bildene, og vil lettere kunne se tekniske svakheter eller stille spørsmål ved valg som er en selvfølge for deg.


Du har deltatt i kvalifiseringsprogrammer i to omganger. Fortell litt om hvilke kategorier du deltok i og hvilke hovedkriterier som ble vektlagt i dommerpanelet?

Jeg har faktisk deltatt tre ganger! I 2019 startet jeg med kategorien nyfødt, og etter at det gikk så bra ønsket jeg å prøve meg på bryllup også. Det panelet ble ikke godkjent. Jeg fikk tilbakemelding på at noen av enkeltbildene ikke var sterke nok, og at panelet ikke var godt nok som en serie. Da var det bare å brette opp ermene, ta med de beste bildene videre og bygge et nytt panel. Sommeren 2022 prøvde jeg bryllup igjen og fikk det godkjent.

Det er et par kriterier som gjelder for de fleste kategoriene, og det er å ha en rød tråd i panelet og å skape impact. Du vil gi en wow-effekt til dommerne idet de kommer inn i rommet for å dømme. I tillegg må bildene henge sammen, enten gjennom bruk av farge, format, en historie eller gjentagende mønster – det er opp til deg.

Når det gjelder bryllupskategorien, er det eksempelvis viktig å fortelle en historie. Formidling av følelser, minner og opplevelser fra dagen er helt essensielt og en viktig del av vår jobb som fotografer. Du bør vise forskjellige perspektiver, ha med dokumenterende bilder, oppstilte parbilder, detaljer og følelser, samtidig som det skal ha en rød tråd og fortelle en historie.

Nyfødtbildene må vise forskjellige ferdigheter, en god variasjon i uttrykket, samtidig med at serien skal ha en klar rød tråd. Et hett tips er å bruke mye farger. Jeg har blitt fortalt at dommerne kaller denne kategorien “the dead babies”, så gi masse liv til bildene du ønsker å vise.

Det finnes sikkert andre NFF-medlemmer som vurderer å engasjere seg i FEP og delta i kvalifiseringsprogrammer, men foreløpig ikke er sikre på om de tør eller om det er noe for dem. Hva kan du gi av tips og råd for å komme i gang?

Det første du må gjøre er å våge å starte. Bestem deg for kategori, og samle deretter inn en haug av de beste bildene du har i den kategorien. Markér ut bilder som er teknisk gode eller som får deg til å føle noe, samle dine favoritter og se om du kan jobbe videre derfra. Noen har en idé fra starten av, andre må finne ut av den underveis. Dette kan en mentor hjelpe deg med. Det er når panelet begynner å ta form at det begynner å bli gøy. Da må man ut for å fotografere eller lete frem gamle bilder og se dem med nye øyne. Det er alltid en spennende prosess, og ekstra gøy å gå på jobb med enda et nytt mål utover det å “bare” ta bilder for kunden. Plutselig er jeg på jobb for meg selv i tillegg.

Det tar tid, det koster penger og det er skikkelig nervepirrende, men prosessen er veldig gøy og utrolig lærerik! Skulle panelet ikke bli godkjent så sitter du uansett igjen med mye ny læring og bedre bilder, og da er det bare til å ta til seg feedback og prøve igjen.

På et personlig og profesjonelt plan, hva har QEP betydd for deg?

Prosessen med å jobbe mot en QEP-tittel har vært en av de viktigste tingene jeg har gjort for meg selv som fotograf. Kanskje ikke nyfødtbildene gjorde så mye, men hele min tankegang rundt bryllupsbilder har endret seg. Fra å elske oppstilte og regisserte parbilder, har jeg nå fått en kjærlighet for dokumenteringen av det som skjer resten av bryllupsdagen. Det som faktisk er bryllupet. Jeg jakter øyeblikk og følelser på en helt annen måte enn jeg gjorde før, noe som igjen gjør at jeg synes det er gøyere å gå på jobb og fotografere et bryllup i 10 timer enn tidligere. Interessen min har endret seg, blikket har blitt bedre, det er mer motiverende å jobbe og jeg har knyttet til meg nye kontakter. Jeg føler selv at jeg har tatt et nivå opp og blitt en bedre fotograf.

Hvordan ser du for deg at du kan eller vil bidra inn i FEP i årene fremover?

Akkurat nå tenker jeg at jeg har nok med å videreutvikle meg selv, men ferdig utlært blir man jo aldri. Det er klart jeg håper at jeg en dag kan være kompetent nok til å hjelpe andre med sine målsettinger. Det hadde vært stort både å få være mentor og muligens også dømme konkurranser etter hvert.

Lene Fossdal-Bryllup2019
Lene Fossdal på bryllupsfotografering

 

Fire kjappe

Hva får deg opp av senga om morgenen?

En åtte måneder gammel baby. Hehe. Utover det? Livet mitt. Det høres fryktelig klisjé ut, men akkurat nå er jeg på et sted som er veldig fint og jeg trives med alt jeg gjør og alle de jeg har rundt meg.

Hva gir deg energi?

Sol og varme, turer på fjellet med hundene mine og trening.

Hvorfor valgte du yrket fotograf?

Det valgte på et vis meg. Jeg begynte tidlig å ta bilder og så for meg å kunne jobbe med det en dag, men det var ikke før bekjente spurte meg om å fotografere dem at ballen begynte å rulle. Venner av mine venner så bildene jeg hadde tatt og plutselig hadde jeg kunder.

Hva betyr ordet inspirasjon for deg?

Når jeg hører ordet inspirasjon tenker jeg frihet, kreativitet og energi. Kanskje det er når jeg har disse faktorene på plass at inspirasjonen melder seg.

www.lenefossdal.com

  • Magasinet Fotografi

    I hvert nummer av Fotografi presenterer Norges Fotografforbund intervjuer og nyheter tilpasset yrkesfotografer. Abonnement på magasinet Fotografi er også en medlemsfordel.

    Les mer om medlemsfordeler her