Landskonkurransen 2017

Norges Fotografforbund inviterer alle NFFs medlemmer og andre yrkesutøvende fotografer til Landskonkurransen 2017.

Påmelding  Les reglene

Årets fotograf:
Fotografen med høyest sammenlagt poengsum for sine premierte bilder blir kåret til Årets fotograf 2017 og vinner Daguerreprisen, 10.000 kroner og et napp i NFFs vandrepremie.

Årets lærling/elev:
Lærlingen/eleven med høyest sammenlagt poengsum for sine premierte bilder blir kåret til Årets lærling/elev 2017 og vinner 5.000 kroner.

Kategorivinnere:
I hver kategori kåres en vinner for beste bilde.

Kategorier:
01 Portrett
02 Bryllup
03 Barn
04 Familie / gruppe
05 Digitalt arbeid
06 Åpen klasse

Premiering:
Fotografiene bedømmes av en jury på fem
personer. Det benyttes en skala fra 100-65
poeng. Premiefordelingen er slik:
100-95 poeng – gull
94-88 poeng – sølv
87-80 poeng – bronse
79-76 poeng – hederlig omtale med diplom
75-70 poeng – akseptert kvalitet
69-65 poeng – ikke premiert

Diplom og medaljer deles ut til bilder med poengsummen 76 og høyere. Bilder med poengsummen 75-70 tildeles ikke diplom, men regnes med i totalsummen og teller dermed i sammendraget.

“Gull med krans” er Norges Fotografforbunds høyeste konkurranseutmerkelse
og tildeles når man har oppnådd 100 konkurransepoeng.

Landskonkurransen gir følgende konkurransepoeng:
Daguerreprisen/Årets Fotograf 20 poeng
Gull 20 poeng
Sølv 10 poeng
Bronse 5 poeng
Jurymedlem 5 poeng

Premieutdelingen vil foregå i forbindelse med Fotografi 2017 i Drammen 25. – 27. mars 2017. Vi sørger for pressedekning av de 20 beste plasseringene, alle kategorivinnere og alle medaljevinnere. Det lages pressemeldinger til lokal og nasjonal presse vedrørende de forskjellige vinnerne. Ved produksjon av pressemeldinger vil vårt byrå ved behov hente informasjon om vinnerne fra deres respektive hjemmesider. Det skal lages utstilling av Landskonkurransens beste fotografier. Fotografiene printes profesjonelt av Preus Pro Lab. Fotografiene produseres fra filene som er innsendt til konkurransen. Det er derfor svært viktig at bildene sendes inn i riktig størrelse og format. Det blir også produsert en flott katalog med alle de premierte fotografiene.

Juryeringen:
Juryeringen foregår i Fotografiens Hus 6. – 8. februar 2017. Bildene juryeres på nye, kalibrerte Eizo-skjermer levert av Profildata as. Skjermdata; 6500 Kelvin, Luminans 120 cd/m2, Gamma 2.2.
Det blir ikke live streaming fra juryeringen i år.

Deltakeravgift for 1-4 fotografier:
Medlemmer av NFF 1400,-
Ikke-medlemmer av NFF 3000,-
Lærlinger/elever medlemmer av NFF 700,-
Lærlinger/elever ikke medlem av NFF 1500,-

Frist for å delta er 27. januar 2017.

Påmelding  Les reglene