Foto: Helge Blyberg

Forskrift om merking av retusjert reklame – Møte med Statssekretær Trine Fagervik

Tirsdag 3.september 2024 hadde NFF, ved Marius Viken og Linda Dyrnes, møte med statssekretær i Barne- og familiedepartementet, Trine Fagervik.

Temaet for møtet var at vi ønsker en evaluering av merkekravet for retusjert person i reklamebilder, og en revidering av forskrift og veileder. Dette er viktig å få gjort før KI forordningen skal innføres i Norsk lov, og det blir krav om merking av KI-genererte bilder. Det er viktig å lære av ett merkekrav for bilder før vi innfører ett nytt. Vi uttrykte dessuten et ønske om å få være med i disse prosessene.

Vi opplevde en statssekretær som virkelig lyttet til våre innspill og tok dem på alvor. Departementet stilte i tillegg med tre ansatte, Aslaug Skrede Gauslaa, Helge Blyberg og Nina Hilmar Oftedahl, som alle var interesserte i det vi hadde å komme med.

Nå er vi spente på om Barne- og familiedepartementet vil starte arbeidet med å evaluere merkeordningen av retusjert reklame. Vi vil i alle fall fortsette å arbeide for å få revidert ordningen.

Les mer her