Webinar om fotoutdanning og svennebrev

Fra lærlingworkshop. Foto: Stein Dahlsrud

Onsdag 14. april kl. 11 inviterer vi til en prat om fotografutdanningen i videregående skole. Hva skal til for å ta svennebrev i dag, hva innebærer det å være lærebedrift og hvilke muligheter finnes for faget i fremtiden?

Fotograffaget er foreslått nedlagt som eget lærefag i videregående skole i forbindelse med Fagfornyelsen. Etter en lang prosess over flere år med høringssvar og møter, har vi nå fått mulighet til å søke om å opprette fotograffaget som et nytt lærefag. Vi inviterer i den anledning til et webinar om temaet.

Hege Oulie fra Preus museum drar oss gjennom historikken for fotoutdanning i Norge. Liv-Runi Antonsen fra Opplæringskontoret for Fotostudier forteller om dagens ordning, om hvordan man kan ta svennebrevet og hva som kreves for å bli lærebedrift. Nils Olav Mevatne fra Institusjonsfotografenes Forening går kort gjennom prosessen som har foregått med Udir de siste årene og som har ledet fram til muligheten for å søke om å opprette et nytt fotograffag. Christine Tolpinrud fra Norges Fotografforbund er moderator.

Det blir åpent for spørsmål og innspill.

Arrangementet er åpent for alle, ikke bare medlemmer. Del gjerne lenken med noen du mener kan ha interesse av dette, eller som kan ha gode innspill å komme med.