Ære og berømmelse kan ingen leve av

Skjermdump fra fokus.foto.no

Fotokonkurranse vil betale for bildebruk med eksponering. Bak konkurransen står blant annet foto.no.

Foto.no har i samarbeid med bandet Skambankt og Indie Recordings utlyst en fotokonkurranse der vinnerbildet blir brukt på coveret til Skambankts neste album, samt på «diverse merchandise». Man samtykker også til at Skambankt og Indie Recordings «fritt kan bruke bildet, også kommersielt.» For dette skal man få premier som inkluderer et kamera og et møte med bandet.

Etter kraftige reaksjoner i sosiale medier har det blitt lagt til et honorar på 3000 kroner for bruken av bildet, en sum som er langt under vanlige satser for en profesjonell fotograf.

Vi syns det er beklagelig at en aktør som foto.no, som har profesjonelle fotografer som kunder og som vi anser som en god samarbeidspartner, velger å stille seg bak en slik konkurranse. Foto.no bør vite at ingen kan leve av eksponering og premier, eller «ære og berømmelse», som de selv skriver. Det å få et bilde publisert betaler ikke boliglånet, barnehagen eller maten på bordet. Og slike konkurranser eksisterer ikke i et vakuum. De bidrar til å nedvurdere fotografers arbeid og skaper et inntrykk av at fotografi bør være gratis. Dette rammer fotografer hardt, særlig i disse tider, hvor mange har fått store deler av jobbgrunnlaget revet bort. Vi vil påpeke at dette i siste instans også kan slå tilbake på foto.no. Dersom det blir vanskeligere å leve av å være fotograf, vil det i sin tur bidra til lavere omsetning for nettopp fotobutikker.

Ved å støtte konkurranser som dette, sender foto.no et signal om at fotografers arbeid ikke er verdt å betale for. Vi hadde håpet at foto.no, som en seriøs og profesjonell aktør i fotobransjen, verdsatte sine kunders yrke mer enn dette.

Les foto.nos tilsvar her