Intervju: Jeanette Larsen

Twins on the way. Foto: Jeanette Larsen

– Jeg tror ikke det er noen yrkesgruppe som får mer skryt på jobben enn fotografer, mener Jeanette Larsen. Kanskje er det da ikke så rart at hun gleder seg over å være tilbake på jobb etter to måneder med koronastengte dører.

Tekst: Christine Tolpinrud Foto: Jeanette Larsen

– Det er deilig at det går an å begynne å fotografere litt igjen, sier Jeanette Larsen.

Når vi snakkes over FaceTime er hun såvidt i gang igjen med driften etter å ha vært delvis koronastengt i nesten to måneder. For da landet stengte ned 12. mars, forsvant alle kundene i løpet av to dager. Nå har de sakte begynt å komme tilbake.

– Folk er litt mindre vettskremte. Det var et enormt frafall. Men det kommer til å ta seg opp igjen.

Selvportrett. Foto: Jeanette Larsen
– Hver kunde er en ny utfordring

Jeanette har drevet studio i Stavanger sammen med mannen Rikard Osmundsen i 20 år, rett over veien for Madlaleiren. Her er det fotografering av mennesker som tar opp mesteparten av tiden. Det er et bevisst valg.

– Jeg liker folk, liker å møte mennesker. Både nye, men også å møte de samme over mange år. Det gjør at du får mye variasjon.

Det er nettopp det å møte mennesker som er noe av det beste med jobben. Og hun syns det er spennende at hun hele tiden må utfordre seg selv.

– Selv om jeg tok en bra serie i går, så hjelper ikke det de som kommer i dag. Du kan ikke flyte på det du gjorde i fjor, forteller hun.

– Det er inspirerende. Hver kunde er en ny utfordring. Man må forstå hvem de er ganske fort. Man må møte de på en måte som gjør at de slapper av og tør å by på seg sjøl. Og jeg er opptatt av å huske at det er kunden som skal ha bildet og ikke meg. Det skal ikke være min smak, alltid.

Hun forteller at hun kjenner det i ryggmargen når det klaffer, når bildet sitter. Og det krever innsats fra både fotograf og kunde og komme dit.

– Det er viktig at folk byr litt på seg selv når de kommer til fotografering, så bildet kan bli sant og de kan tro på det selv. Bildet har en høyere verdi hvis det forteller noe om de menneskene.

Det er også viktig at bildene har en høy faglig kvalitet. Hun deltar i fotokonkurranser, nettopp for å få tilbakemelding fra profesjonelle. De siste årene har hun gjort det bra både nasjonalt og internasjonalt.

– Det er et mål på om du henger med, mener hun.

– Jeg tror ikke det er noen yrkesgrupper som får mer skryt på jobben enn fotografer. Folk blir veldig rørt når de får se bildene sine. Men de er jo ikke helt objektive. Av og til er det viktig å sjekke med folk som har peiling på hva de snakker om.

Clara. Foto: Jeanette Larsen
Klassisk, men ikke kjedelig

Jeanette og Rikard har drevet sammen helt fra starten. Han er egentlig marinbiolog, og skulle bare hjelpe til noen måneder. Plutselig hadde det gått 20 år. Jeanette beskriver samarbeidet som bra og forteller at de har hver sine oppgaver.

– Vi går ikke oppå hverandre og den ene kan ikke ta plassen til den andre.

Mens Jeanette fotograferer, og har salgsvisninger har Rikard ansvar for redigering og den daglige driften. Begge har nær kontakt med kundene. Det er mange slike mann og kone-bedrifter blant fotografene, og Jeanette tror det er en god grunn til det.

– Man jobber veldig mye og har ikke veldig stort utbytte økonomisk. Det er lettere hvis man har et felles mål. For hvis den ene skal jobbe så mye til ugunstige tider, mens den andre er ferdig kl. 16 hver dag og tjener dobbelt så mye, så blir det vanskelig. Man slipper å forklare og forsvare lange arbeidstider og moderat lønn.

Foto: Jeanette Larsen

Det er ingen tvil om at fotografyrket har blitt tøffere og gått gjennom store forandringer de siste årene. Jeanette mener den største forskjellen er at det i dag er flere måter å drive på.

– Da vi startet var det mange som mente det nesten ikke var mulig å drive et så lite studio som vårt. Men i dag er dette stort, forteller hun om lokalene som inneholder blant annet butikk, visningsrom, venterom, studio og kontor.

– Vi har blitt sjeldnere vi som driver studio og har åpningstid. Det er så mange som driver i mindre skala og kanskje ikke like mye hele tida. Og kundene er likeså.

Hos Jeanette leverer de mest ferdige produkter. Innrammede bilder og plater til å henge på veggen, album, takkekort. Det er det de liker å levere, og det er det kundene vil ha.

– Jeg er mer opptatt av det ferdige resultatet enn av selve fotograferingen, den er hardt arbeid og de ferdige bildene er belønningen, sier hun.

Tranquility. Foto: Jeanette Larsen

Selv etter mange år i faget, og man kanskje ikke lenger kan kalles ung og ny, kan man fortsatt være nysgjerrig og prøve nye ting, mener Jeanette.

– For kundene er det greit med litt forutsigbarhet når de skal velge fotograf, men det må fortsatt være rom for kreativitet og lekenhet.

Hun mener det hun gjør kan kalles klassisk fotografi, men har et lite hjertesukk.

– Klassisk og tradisjonell betyr ikke nødvendigvis dødskjedelig og jeg tror ikke det vi leverer er det. Jeg tenker at vi lager bilder som skal ha lang holdbarhet, være godt håndverk og spesiallaget til hver kunde. Og hvor den røde tråden er meg.

jeanettelarsen.no

Les også: