Trine Bjervig ble Årets Fotograf NFF 2019

Sølv i kategorien Barn. Foto: Trine Bjervig

Trine Bjervig ble kåret til Årets Fotograf NFF for andre gang i Landskonkurransen 2019.

– Jeg er takknemlig, ydmyk og skjelven, sa Trine Bjervig da hun søndag kveld ble kåret til Årets Fotograf NFF 2019.

Hun gikk helt til topps i konkurransen med bildene «Follow No Path», «The Shepherd Boy”, «Connected» og «First Love». Prisutdelingen foregikk på Norges Fotografforbunds landsmøte under Fotografi 2019 i Drammen. 202 fotografer deltok i konkurransen med til sammen 808 bilder.

Juryens uttalelse om Årets Fotograf NFF 2019, Trine Bjervig: “Juryen finner fotoserien svært estetisk og emosjonelt sterk, spesielt bildene «The Shepherd Boy» og «Follow No Path» som viser høy kunnskap innen komposisjon og behandling av lys under vanskelige forhold».

Trine Bjervig ble Årets Fotograf for andre gang. Også i 2017 vant hun Landskonkurransen. Hun driver eget studio i Revetal i Re kommune i Vestfold. Hun har spesialisert seg innen nyfødt, baby- og barnefotografering. Hun har de siste årene kurset over 400 fotografer innen nyfødtfotografering, hun er en ettertraktet foredragsholder og i toppsjiktet blant norske fotografer. Trine Bjervig har vunnet utallige medaljer for sine flotte fotografier, både i Norges Fotografforbunds landskonkurranse og andre fotokonkurranser.

Les vårt intervju med Trine Bjervig fra 2017

Bronse i kategorien Barn. Foto: Trine Bjervig
Hederlig omtale i kategorien Barn. Foto: Trine Bjervig

Den internasjonale juryen besto av juryleder Jim Lowe og jurymedlemmer Erik Hellquist, Gunner Byskov, Dana Cole, Joshua D´hondt, Ines Thomsen, Onni Wiljami Kinnunen, Ragnar Axelsson, Laila Versemann, Åsa Deleau Wiklund, Vesa Tyni og Thomas Adriaan Morel.

Juryleder Jim Lowe fra Wales er kjent for sine kreative arkitekturbilder. Han har også tidligere vært med i juryen i konkurransen. Om Landskonkurransen 2019 uttaler han følgende:

«Juryen var svært imponert over standarden på bildene. Kreativitet, komposisjon, eksponering og bildekvaliteten var veldig høy, noe som viser at norsk fotografi kan konkurrere med de beste i Europa. Vinnerbildene var imponerende og skapte debatt i juryen, og som juryleder var jeg helt enig med beslutningene som ble gjort.»

To fotografer fikk gullmedalje med krans

Bergensfotografene Christin Eide og Hans Jørgen Brun mottok samtidig Gullmedalje med krans. Dette er den høyeste konkurranseutmerkelsen Norges Fotografforbund deler ut, og den gis til fotografer som har oppnådd 100 konkurransepoeng. Hans Jørgen Brun er den første som har mottatt Gullmedalje med krans for tredje gang.

Under er vinnerne av Årets bilder i de ulike kategoriene:

Åpen klasse: “Cold Shower” av Nathan W. Lediard (Surnadal)
Foto: Nathan W. Lediard

«It’s just a really perfect way, how the photographer has been working together with the model»

Fotografens bruk av lokasjon, modell og teknikk er meget godt utført. Landskapet er sylskarpt. Fossefallets perfekte uskarphet, komposisjonen og blikk-kontakten gjør at modellen likevel kommer mest i fokus i dette eksepsjonelle fotografiet.

Barn: “Family Life” av Sandra Gundersen (Leknes)
Foto: Sandra Gundersen

«It’s a beautiful moment in life, as pure as it gets»

Fotografen formidler gleden i øyeblikket på en formidabel måte. Komposisjonen, fargene og kontrasten skaper en så god stemning at man ønsker å være med. I en kategori med stor konkurranse, skiller dette fotografiet seg ut fra mengden.

Bryllup: “Lost in time” av Christin Eide (Bergen)
Foto: Christin Eide

«Love the scenery and the way it’s used»

Et intimt øyeblikk, i et spektakulært landskap. Fotografen har brukt lyset på en mesterlig måte. Kontrasten mellom det rå og det vakre, symboliserer ekteskapet.

Kommersielt: «Reception – Third Floor» av Cecilie Hatløy (Ulsteinvik)
Foto: Cecilie Hatløy

«Excellent example of subtle architecture photography»

Arkitekten ville elsket detaljene fotografen får frem i fotografiet. Enkel symmetri, god komposisjon og dybde, godt kontrollert eksponering. Vakkert utført!

Natur: “Silence” av Hans Fredrik Asbjørnsen (Oslo)
Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

«I just love how the light change into shadow, it’s just like a dance of water»

Vakkert, fortryllende, mykt, detaljert, abstrakt, Yin og Yang. Fotografiet fikk juryen til å bruke adjektivene flittig. Fotografen har med et enkelt motiv, klart å skape et fortryllende fotografi.

Portrett: “Knut og Diro” av Kirsti Hovde (Lillehammer)
Foto: Kirsti Hovde

«It’s really photography at it’s purest, simplest and most effective»

Perfekt bokeh, nydelig svart-hvitt og god kontrast som styrker blikkfanget. Fotografen forteller en troverdig historie, som skapte emosjonelle reaksjoner hos juryen. Et enestående portrett.

Reportasje: «The last summer with the herd” av Mona Moe Machava (Larvik)
Foto: Mona Moe Machava

«A really strong, genuine moment»

Fotojournalisme på sitt beste. Fotografen forteller en sterk og ekte historie, der valg av tittel bekrefter følelsene i fotografiet. Teknisk godt utført, samtidig et eksempel på at det emosjonelle kan bety mer enn teknisk perfeksjon i et sterkt fotografi.

Årets student/lærling: Evelyn Willmann (Trondheim)
Bronse i kategorien Åpen klasse. Foto: Evelyn Willmann

Bildene «Fragile», «Alaska», «Farfar», «Majesty»

Et veldig stemningsfullt panel av bilder, hvert og ett viser et godt samspill mellom fotograf og modeller. Juryen var imponert av den tette beskjæringen av hvert portrett og kreativiteten i det skjøre bildet.

Hederlig omtale i kategorien portrett. Foto: Evelyn Willmann
Hederlig omtale i kategorien Portrett. Foto: Evelyn Willmann
Hederlig omtale i kategorien portrett. Foto: Evelyn Willmann

Se alle vinnerbildene på landskonkurransen.no