Isidor Åstrøm: En konstant søken etter kunnskap

Isidor ÅStrøm
Foto: Isidor

– Man må gjøre noe annerledes hver dag, sier Isidor Åstrøm, som etter 33 år i fotografyrket fortsatt liker å gjøre nye ting. I mars står han på scenen under NFF-arrangementet Fotografi 2017 i Drammen.

Tekst: Christine Tolpinrud Foto: Isidor

– Når det er tre uker til man fyller femti, burde man kanskje ha lært seg å stå opp om morran, sier Isidor Åstrøm, mens han drikker det som må være intervjuets åttende strake kopp kaffe.

Vi sitter i en dyp sofagruppe på Vålerenga i Oslo, omgitt av stillhet, store mengder utstyr og et rekvisittlager som ifølge ham selv nærmest kan kalles en sykdom. Det er her de holder til, Studio Isidor, som de siste årene har produsert flere gjenkjennelige reklamekampanjer.

Foto: Isidor

Melkesjokolade-kua som har fått Kvikk lunsj i seg og er ute på tur. Tine-nissene, som denne jula har blitt pensjonert etter tre års tro tjeneste. Narvesen-pølser i alle varianter. Sykepleieren som redder en eldre dame ut av et brennende hus.

Det er ingen tvil om at det er travle tider på reklamefronten. Og det er ikke lenger bare foto som tar opp tiden.

­– Det siste halvannet året har det vært like mye film som foto, forteller han.

– Og det er veldig ålreit. Det er gøy å gjøre noe som er nytt.

Må utfordre seg selv
25.–27. mars er Isidor Åstrøm en av foredrags- og kursholderene på Fotografi 2017 i Drammen, som arrangeres av Norges Fotografforbund. Og hovedbudskapet er nettopp at man må tørre å prøve nye ting, utfordre seg selv. For etter lang fartstid som fotograf er han fortsatt opptatt av å utvikle seg, og på ikke å fastne i gamle spor.

– Det er jeg veldig, veldig bevisst på å ikke gjøre. Jeg tenker mye på hva det er som gjør at noen fotografer overlever til de blir pensjonister, mens noen førtidspensjonerer seg, forteller han, og tror han har et svar.

– Når den arrogansen griper deg som innebærer at du tror at ”det jeg gjør er perfekt” – da er du død.

– Dette er et fag i rivende utvikling. Man må følge med på det som skjer og legge merke til hva unge mennesker liker og gjør. Det er grunnen til at jeg jobber som lærer på Bilder Nordic. Jeg har et sugerør ned i ungdomskilden, ler han.

Han har jobbet på fotoskolen som veileder en gang i uken i flere år, og er med studentene hele veien når de lager sine fotoprosjekter. Slik Isidor ser det, gir studentene ham like mye som han gir dem. Og når han oppdager at de liker noe han selv ikke liker, så er det bare en løsning.

– Da må jeg lære meg å like det.

Lange arbeidsuker
Han var selv bare 16 år, da han først oppdaget fotografiet. Isidor vokste opp med en far som var fotoamatør og lærer i foto valgfag på ungdomsskolen. Slik fikk han prøve seg i mørkerommet allerede i ung alder. Og det var her den første spiren til en fremtidig karriere ble sådd.

– Det å se det bli et bilde på det hvite papiret – det var magi. Det var denne magien som gjorde at det ble en veldig interessant hobby for meg, sier han.

Han beskriver det som en tilfeldighet at han kom inn på fotolinja rett etter ungdomsskolen, i 1982. Snittalderen var på den tiden langt høyere, men nye regler gjorde at det ble mulig å komme inn tidlig dersom karakterene var gode nok. Isidor grep begjærlig sjansen, og gir daværende fotolærer Arne Glomdal noe av æren for at det gikk som det gikk.

– Han tok oss med på besøk til Thue og Friis, som var store reklamefotografer på den tiden. De hadde masse bilder hengende i gangen, fulle av humor og veldig god teknikk. I det øyeblikket bestemte jeg meg: det er reklamefotograf jeg skal bli. Da var veien staka ut.

Det ble jobb hos Terje Engh, og senere Paul Sutter, før han gikk solo og startet Studio Isidor i 1994. Det var lange dager og høyt tempo helt fra begynnelsen. Fortsatt kan arbeidsuken telle 70 timer, forteller han. Men særlig slitsomt syns han ikke det er.

– Åssen kan man bli sliten av kos og gøy, fortell meg det?

Foto: Isidor

– Jeg føler også at i det faget her som er så utsatt for massiv konkurranse og hvor man fakturerer store summer, så skal det ikke være noe hvilehjem. Når man går inn i et fag som fotografi skal man dedikere seg. Jeg har alltid sagt litt spøkefullt, ”always mix business with pleasure”, forteller han og legger til at det er dette livet han kjenner.

– Jeg er der hvor jeg trengs når jeg trengs. Jeg vet egentlig ikke av noe annet, jeg har aldri hatt noen jobb hvor jeg har disponert normal fritid.

Har han tid til overs, bruker han det på å sette seg inn i nye ting som har med faget å gjøre. Og når en jobb er levert, er han likevel ikke ferdig med den.

– Hver eneste jobb vi gjør, så setter jeg meg ned og evaluerer den etterpå. Jeg finner ut hva jeg kunne gjort bedre, også prosessen dit. Det betyr ikke at jeg ikke er fornøyd med det jeg gjør, men at jeg hele tiden ser etter et potensiale til å bli flinkere.

– Fotografi er fotografi
På Fotografi 2017 skal Isidor holde foredrag for alle og deretter kurs i lyssetting for lærlinger. Og selv om han jobber i en annen del av bransjen enn mange av forbundets medlemmer, er faget det samme.

– Fotografi er fotografi. Komposisjon er komposisjon. Alle hovedtrekkene er like.

Mest av alt handler det om å gi kundene det de vil ha, mener han. Det gjelder like mye i privatmarkedet som i det kommersielle markedet. Og kundenes behov og ønsker forandrer seg i takt med samfunnet ellers. Det krever at man følger med på utviklingen hele tiden, sier han og oppsummerer:

– Man må alltid flytte seg – og gjøre noe annerledes hver dag.

studioisidor.com

Fotografi 2017 arrangeres på Union Scene i Drammen 25.–27.mars 2017, og blant andre foredragsholdere er Ragnar Axelsson, Eva Helene Storm Hanssen og Trevor Yerbury. Arrangementet er åpent for alle. Les mer her: fotografforbundet.no/hendelse/fotografi-2017/

Intervjuet ble først publisert i Fotografi 1/2017

Les også:
Intervju: Dag Myrestrand
Dansefotografen
120 år med Fotograf Nyblin
Møtte veggen – ble fotograf
Devegg Ruud: Mester ved en tilfeldighet
Kirsti Hovde: Hvert bilde er en mulighet
Øistein Lind: Familien full av fotografer
Arnfinn Johnsen: – Jeg har verdens beste yrke!