120 år med Fotograf Nyblin

62.STORF.SERIE_Foto-Telemark Museum-Fotograf Nyblin
Storsmuglere under forbudstiden, 1923. Foto: Telemark Museum/Fotograf Nyblin

Fire generasjoner Nyblin har festet Skiens befolkning på film og fil. Nå fyller familiebedriften 120 år.

Tekst: Christine Tolpinrud Foto: Telemark Museum/Fotograf Nyblin

–Det er helt utrolig. I den bransjen her er det ingen som tror på det!

Fjerde generasjon fotograf og eier Vibeke Nyblin tror knapt på det selv. Men i 2016 fyller altså Fotograf Nyblin i Skien 120 år. I en tid der det blir stadig tøffere å klare seg som fotograf, står familiebedriften støtt. Og det er travle dager. Med konfirmanter, skoleklasser, bryllup, familiebilder og bedriftsportretter er det mye å gjøre.

– Men jeg skal ikke klage når pågangen er bra, sier hun.

Ragnvald Nyblin_Foto-Telemark Museum-Fotograf Nyblin
Ragnvald Nyblin Foto: Telemark Museum/Fotograf Nyblin

Studioet ble etablert i 1896 av Ragnvald Nyblin. Han var sønn av Daniel Georg Nyblin, som hadde en karriere som skuespiller ved Kristiania Teater, før han utdannet seg til fotograf og etablerte seg i hovedstaden. Alle hans tre sønner ble fotografer på hver sin kant. Karl etablerte seg i Bergen, Georg Andreas dro til Helsinki og Ragnvald startet altså opp i Skien. 6. mai 1896 åpnet Fotograf R. Nyblin i øverste etasje i Grubbe Terrasse. I atelieret var en vegg og halve taket av glass, noe som ga gode lysforhold. Varierte bakgrunner og kulisser ga kundene stor valgfrihet når de skulle fotograferes. Og studioet ble frekventert av folk fra alle lag i lokalmiljøet.

– Min oldefar kom fra Kristiania og hadde ingen kjennskap til Skien annet enn at det var et marked der. Men han kom fort inn i alle slags miljøer og fotograferte absolutt alt, forteller Vibeke.

Boken «Nyblin: Kunstfotografier» som ble utgitt av Telemark Museum i 2014 viser noe av spennet i studioets tidlige arbeid mellom 1896 og 1938. Nyblin fotograferte industri, dagligliv og portretter av lokalbefolkningen. Her er både velstående familier som Cappelen og Løvenskiold, såvel som gruppebilder fra barnehjem og fattighjem. Og alt er fotografert på glassplater i stort format.

– Det har vært stor interesse for de gamle bildene. Utstillingen i forbindelse med boken ble veldig populær og det var fint å se de vakre store bildene presentert som en kunstform. Storformatserien har også fått status som Nasjonal verdi av Kulturrådet, forteller Vibeke. Ragnvald døde allerede i 1914, 47 år gammel. Da tok enken Caspara over driften, med Ola Brøndelsbo som fotograf. Sønnen Tor Roy Nyblin, Vibekes farfar, overtok i 1935. Vibeke beskriver ham som søt og snill, men streng i blikket. Han hadde også en helt egen måte å takle kritikk på.

– Hvis folk ikke var fornøyd med bildet, så fikk de beskjed om å bare gå foran speilet og ta en kikk på hvordan de egentlig så ut, ler hun.

23.RN.40_
Georg Eek Ole P. Ibsens eftf. Kolonial, Handelstorget, Skien 1914. Foto: Telemark Museum/Fotograf Nyblin

Tilfeldig jubilant
Det har ikke vært noen selvfølge at familiebedriften skulle videreføres frem til i dag. Det er heller et resultat av tilfeldigheter.

– Verken min far eller jeg hadde tenkt å bli fotografer. Min far er enebarn og bodde i Oslo der han studerte jus. Men min farfar ble syk og min far måtte overta.

Vibeke og Tor Nyblin, 2015. Foto: Cecilie Authen Borgestad

Hennes far Tor Ragnvald Nyblin overtok i 1973 og nøt en lang karriere som fotograf. Selv er hun utdannet økonom og hadde ingen planer om å bli værende. Men i 1992 begynte hun allikevel å jobbe i familiebedriften og tok formelt over i 2008.

Nyblin drev stort i mange år og hadde på det meste 14 ansatte. De hadde fotohandel og drev også med reklame og industrifotografering. I dag driver Vibeke firmaet selv. Forretningen flyttet i 2011, og tar nå opp en tredjedel av plassen de hadde tidligere. Og fra å ha fotografert innen flere sjangre, har de siden 80-tallet spesialisert seg på alt innen portrettfotografi.

Hemmeligheten bak den lange levetiden er enkel, mener hun.

– Vi har vært troverdige og til å stole på, alltid holdt avtaler og levert et produkt av høy kvalitet. Vi har prøvd å behandle mennesker på en riktig måte.

Et skattkammer for fremtiden
Vibeke er fjerde generasjon fotograf i familiebedriften. Men om det blir en femte generasjon er mer usikkert. Så langt er det ingen etterfølgere som har meldt sin interesse. Og selv vet hun ikke hvor lenge hun kommer til å holde på.

For det er ingen tvil om at mye har endret seg de siste 120 årene. Ikke bare når det gjelder det teknologiske, men også folks forhold til fotografi. Det er ikke bare positivt for den tradisjonelle fotografen på hjørnet. Også hos Nyblin merkes endringene.

– Nostalgien kan jo slå meg når jeg ser i de gamle protokollene og finner hvor mange mennesker som tok bilder hos oss i løpet av ett år. Men hvem er det som går til fotografen nå? spør hun retorisk.

6.STORF.SERIE.RN.577.R1
Slakter Lassen, Skien 29. mars 1911. Foto: Telemark Museum/Fotograf Nyblin

Skal man klare seg som fotograf i disse tider, må man brenne for noe, mener Vibeke. For henne er møtene med mennesker en viktig faktor.

– Jeg syns det er hyggelig å treffe mennesker. Ingen er like og tilnærmingen til hvert enkelt portrettobjekt er individuell. Jeg er glad i å høre menneskenes historier.

Det er også en ekstra faktor det å tilhøre en bedrift med så lange tradisjoner.

Foto-FotografNyblin
Brudepar, 2015. Foto: Fotograf Nyblin

– Det å være i en familiebedrift gjennom så mange generasjoner er ikke lett å forklare for noen som ikke har opplevd det. Jeg føler litt på det ansvaret å være en del av en familie med stolte aner, sier hun.

– Og så er jeg svært engasjert i å få samlet firmaets historie på Telemark Museum. I den forbindelse vil jeg gjerne rette en stor takk til fotoarkivar Cecilie Authen Borgestad og konservator Tor Kjetil Gardåsen for et ettertrykkelig arbeid med de gamle bildene.

Arkivet har blitt gradvis overført til museet siden 50-tallet. Da var det rett før alt sammen ble kastet. Fotograf Nyblin var på flyttefot, og sju tonn med glassplater sto i fare for å havne på dynga. Arkivet ble imidlertid reddet i siste liten og overført til Telemark Museum. Siden har det vokst, og teller i dag hele 900 000 negativer.

– Det er et arkiv over Skiens og Telemarks befolkning, og et skattkammer som vi har bevart for fremtiden. Dette er jeg veldig stolt av!

nyblin.no

Saken ble først publisert i Fotografi Nr. 4 2016

Les også:
Møtte veggen – ble fotograf
Devegg Ruud: Mester ved en tilfeldighet
Kirsti Hovde: Hvert bilde er en mulighet
Øistein Lind: Familien full av fotografer
Arnfinn Johnsen: – Jeg har verdens beste yrke!