Tre generasjoner Sønstrød stiller ut

Sønstrød
Pia og Arild Sønstrød. Foto: Christine Tolpinrud

Det er mye historie på veggene når tre generasjoner Sønstrød stiller ut på Drammens Museum denne sommeren og høsten.

Tekst: Christine Tolpinrud

– Vi kaller dette bare for Harry-hjørnet, humrer Arild Sønstrød.

Han står foran veggen med bilder fra faren Harry Sønstrøds liv og karriere, fra tiden som sportsfotograf i Sveits, til bilder av hans første fotostudio i Drammen som åpnet i 1952 og bilder fra hendelser og steder rundt i byen.

For det er mye historie som fyller veggene i Drammens Museum denne sommeren og høsten når tre generasjoner Sønstrød – Harry, Arild og Pia – viser sine bilder. Her er bryllupsbilder fra ulike tiår, platecovere, portretter av kjente og ukjente drammensere, og ikke minst det enorme prosjektet ”Min første skoledag”.

arildogpia2
T.v: Arild, 1. klasse, 1957. Foto: Harry Sønstrød. T.h: Pia, 1. klasse, 1981. Foto: Arild Sønstrød

I utstillingen er nemlig en hel vegg dekket med 1400 små bilder av forventningsfulle førsteklassinger, fotografert gjennom seks tiår, foran den samme tavla, med det samme

utsnittet og den samme posituren. Prosjektet var Harry Sønstrøds måte å komme seg inn i Drammensmiljøet på som fotograf, og har siden blitt videreført av Arild.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Self’i-maskinen. Foto: Christine Tolpinrud

Også besøkende i utstillingen kan la seg forevige foran tavla.

– Vi har hengt opp originaltavla som faren min reiste rundt med på taket av bilen. Tre generasjoner har blitt fotografert foran den tavla, forteller Arild.

Gjennom et samarbeid med Synigo er det utplassert en Self’i-maskin, som tar bilder av besøkende og automatisk laster dem opp til nettsiden drammensansikter.com.

– Og det har blitt kjempepopulært. Så langt har vi 500 bilder på nettsiden.

Har gravd i arkivene

I dag er det Arild og Pia, far og datter, som driver Sønstrødfotografene, og resten av utstillingen er viet et utvalg av deres arbeider.

– Vi har forsøkt å vise bredden, og hva det innebærer å jobbe som profesjonell fotograf, sier Pia.

Lotte. Foto: Arild Sønstrød

Her er Arilds humoristiske platecovere for Jonas Fjeld Band, reklamebildene med detaljerte malte kulisser som var hans varemerke på 80-tallet, og portretter av skuespillere, forfattere og kunstnere. Og ikke minst nære og uttrykksfulle bilder av barn, et av Arilds hovedarbeidsområder i dag.

– Jeg har alltid sagt at barnefotografering er 85% psykologi. Jeg er han som balanserer en bøtte på hodet for å fange oppmerksomheten og mener det er viktig å være til stede hele tiden når du fotograferer. Og du ser det er nesten ikke smilebilder, for det er uttrykket jeg er ute etter, sier han.

Pia stiller blant annet ut sin spreke reklamekampanje for Strømsgodset musikkorps, portretter av ansatte i ulike bedrifter og drømmende kunstbilder med lag på lag med motiver. Sistnevnte, som hun kaller for dekorbildene, viser hun frem for første gang.

inni mitt hode
Inni mitt hode. Foto: Pia Sønstrød

– Det er skummelt å vise frem. Dette er noe jeg har holdt på med for å lufte hodet. For når man jobber med foto, så jobber man kreativt innenfor rammer. Og det er fint å gå utenfor rammene iblant.

Hun har alltid med seg et kamera og samler på former, strukturer, himler og ansikter. Så bygges bildene lag på lag ut fra ideer i hodet. Flere av bildene er tatt på oppdrag for ulike kunder til bruk som utsmykning. Noe er eksperimenter, som bildene av kjøkkenlampen som har blitt abstrakt og ugjenkjennelig.

Prosessen sammenligner hun med det å leke med et kaleidoskop.

– Jeg ser en form og vrir den inni hodet mitt. Og så blir det noe annet.

85409_681 copy

Strømsgodset musikkorps. Foto: Pia Sønstrød

Har gravd i arkivet i ett år

Det var lederen for Drammen Kunstforening, Harald Gautneb, som først tok kontakt med ideen om en utstilling, etter å ha fulgt Sønstrødfotografenes arbeid over lengre tid. Han hadde selv blitt fotografert av Harry, mens Arild har fotografert barna hans, forteller Arild.

– Så vi satte oss ned og diskuterte tematikken, og kom fram til at vi ville vise historikken fra ’52 og oppover. Vi har holdt på i ett år og valgt ut bilder, scannet og produsert dem. Det siste halvåret har vi gravd ganske intenst i arkivet, sier Arild.

Med et arkiv som rommer 6 ½ tonn med negativer, i tillegg til en uant mengde digitale bildefiler, har det blitt mange sene kvelder. Men resultatet er de godt fornøyd med. Ikke bare for egen del, men også for faget og det profesjonelle fotografiet.

– Det er viktig å fremme det profesjonelle og vise hvor viktig det er med arkivene, sier Pia og har et godt eksempel på akkurat dette.

– Da teateret i Drammen brant ned, kunne vi stille opp med et arkiv med bilder som viste hvordan det så ut før brannen. Alt av interiør og utskjæringer var dokumentert. Så brukte de det som underlag for å gjenoppbygge teateret.

042-
Reklamekampanje for Electrolux. Foto: Arild Sønstrød

Jobber med mennesker

Selv om Arild og Pia er far og datter og jobber sammen, har de valgt hver sin retning og uttrykksmåte, og har ansvar for hvert sitt marked. Mens Arild har ansvar for privatmarkedet, tar Pia seg av bedriftsmarkedet. Bryllupsfotograferinger er det eneste de to deler på. Men begge deler involverer det å jobbe med mennesker. På godt og vondt.

– Vi møter en del skjebner, og må være litt psykolog og. Du gir bort en bit av deg sjøl hver dag. Og den får du ikke tilbake, sier Arild, mens Pia legger til:

– Samtidig er det å jobbe med mennesker det som gir energi. Og vi får lov til å være en viktig del i en tidsperiode av menneskers liv. Det betyr mye.

Ønsker du å få med deg utstillingen, så henger den fram til 16. oktober på Drammens Museum.

Se flere av bildene fra utstillingen i karusellen under.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

PS: 18. september arrangerer Vestfold Fotograflaug høstmøte i utstillingen, som starter med omvisning og foredrag med Arild og Pia. Alle medlemmer er velkomne. Les mer i kalenderen: fotografforbundet.no/hendelse/sommerfest-i-vestfold-fotograflaug