Øistein Lind: Familien full av fotografer

Fjerde generasjon Fotograf Lind kan se tilbake på 50 år på Lillehammer. Øistein Lind har foto i genene.

Tekst og foto: Siv Anett Jakobsen

Øistein Lind
Foto: Siv Anett Jakobsen

Familiens fotohistorie startet i Kabelvåg rundt 1880 da Øistein Linds oldefar, Johan Lind, var ferdig i lære og ble fotograf med eget ateliér. Johan og kona fikk elleve barn. Åtte av dem ble fotografer. Men det var ikke plass til alle i Kabelvåg.

– Farfar reiste til Chicago og åpnet ateliér sammen med farmor. Etter noen år kom de tilbake og startet opp i Narvik. De fikk fire barn, tre av dem ble fotografer, deriblant min far, forteller Øistein.

Eldstebroren tok over forretningen i Narvik, mens farens søster og mor flyttet til Halden for å starte egen forretning. Det var der Øisteins far lærte seg faget. Da svennebrevet var i glass og ramme i 1942, fikk faren jobb hos Mesna Foto på Lillehammer. Et halvt år senere kjøpte han forretningen. Sønnen Øistein tok over driften i 1979. Han hadde gått i fotolære hos Hilfling-Rasmussen i Trondheim. Øistein er siste generasjon Fotograf Lind. Før fantes de over hele landet.

– Det var en stund det var Fotograf Lind i Spjelkavik, Mo i Rana, Narvik, Harstad, Kabelvåg, Halden, Lillehammer og Finnsnes. Man kan trygt kalle det en landsdekkende familiebedrift, sier Øistein.

Mesna Foto privat utstilling
Foto: Siv Anett Jakobsen

– Jeg vurderte aldri å bli fotograf. Det var en selvfølge. Jeg har det fortsatt morsomt når jeg fotograferer. Dette trives jeg fryktelig godt med, innrømmer han.

Men mye har forandret seg siden Øistein tok sitt første bilde.

– Da jeg gikk i lære hadde vi rullefilm og senere planfilm, fire ganger fem tommer. Det kosta en hel haug med penger å ta ett bilde, så du måtte lære deg faget skikkelig. Da jeg gikk over til digitalt foto merket jeg at det er enklere å slurve. Du tar mange bilder for å være sikker, sier han.

– Det var vanskeligere å ta svenneprøven før. Det har blitt et helt annet yrke. Skal du for eksempel ta interiørbilder i dag, må du fotografere lag. Det var ikke noe som het lag før. Da brukte vi farmors svekker. Vi satt med bomullsdott og svekka ut det overeksponerte på bildene.

Saken ble først publisert i Fotografi nr. 7/2015 og kreditert Richard K. Johansen. Riktig kreditering skal være Siv Anett Jakobsen.