Morten Krogvold, Arne Knudsen og Dag Myrestrand til LM2016!

Programmet til Landsmøtet 2016 i Stavanger 3-6.april tar form og vi er stolte av å kunne presentere de tre første foredragsholderne. Vi gleder oss og håper å se deg der!

Morten Krogvold

Foto: Knut Koivisto

Denne mannen trenger vel knapt noen introduksjon!

Morten Krogvold har vært lidenskapelig engasjert i fotografi siden han var ung gutt. Idag er han en av våre fremste fotografer innen portrettfotografi og en ettertraktet foredragsholder og inspirerende kursleder. Morten Krogvold har i en årrekke servert oss fotografier med evne til å berøre, bevege og få oss til å tenke.

Morten Krogvold er en av to som er utdannet lektor i fotografi i Norge.

Han har holdt over 100 workshoper på Vågå, med over 3000 deltagere og undervist i USA, Kina, Sør Afrika, Bangladesh, Qatar, Irland, Hellas, Italia, Frankrike, Tsjekkia, Portugal, Orknøyene samt de nordiske land.

Morten har vunnet flere priser og utmerkelser, blant annet er han utnevnt til Ridder av 1.klasse av den Kongelige Norske St.Olavsorden, han har mottatt Oslo by sin ærespris og han er en av få som er Hasselblad Master.

Men mest av alt er Morten en usedvanlig dyktig fotograf!

Vi avslutter med et sitat av Morten selv:

– Jeg er ikke spesielt begavet eller et stort talent, men arbeidsom og elsker det jeg holder på med. Hardt arbeid frigjør talent. Det er lett å bli en brukbar fotograf, men det neste steget er vanskelig. Kameraet er faktisk fotografens begrensning.

Krogvold_002
Foto: Morten Krogvold

Arne Knudsen – Mitt interessante liv som fotograf

Arne Knudsen

Hva har president Barack Obama, Kong Olav, Utenriksdepartementet, Keiser Akihita i Japan, Norsk Hydro, Nobelkomiteen, Gina Lollobrigida og Dalai Lama felles?

Jo, de er alle fotografert av Arne Knudsen!

I tillegg til å være utøvende fotograf er Arne glødende opptatt av fotografiet og har arbeidet for å løfte forståelsen av fotografiets betydning. Arbeidet har omfattet fotografens rettigheter i lovgivningen, inklusiv oppføring av fotografens og rettighetshaverens navn. Opprettelsen av Fotorådet, Foto-Norge og Norske Bildebyråers Forening ble opprettet på betydelig initiativ fra Arne Knudsen, som utarbeidet organisasjons- og driftsplaner. Arne Knudsen er utnevnt til æresmedlem i NFF for sitt virke.

Sannsynligvis er det få fotografer i Norge som kan skilte med en lengre merittliste enn Arne – og under LM2016 får vi høre Arne selv fortelle om sitt fantastiske liv som fotograf!

Så her er det duket for en innholdsrik og interessant fototime med Arne Knudsen!

Same i hvit pels pesk med rein vinter Finmark vidda Finnmark
Foto: Arne Knudsen

Møt Dag Myrestrand!

Dag Myrestrand
Foto: Bitmap

Dag etablerte i 1997 Bitmap og var blant de første som tok i bruk digitale verktøy innen foto, print og bildebehandling. Firmaet har i dag 11 dyktige medarbeidere i et team som i dag leverer et bredt spekter av tjenester innen foto, film, utsmykning, skilt, scanning, printing, reklamefoto, industri- og offshorefoto, studiofotografering, flyfoto, messesystemer og storprint.

Han betegner sine ansatte som ”multivisuelle” og ”multitaskere” – en nødvendighet i et marked som krever stadig mer kreativitet og effektivitet. Han vil vise en del av oppdragene som han og de ansatte har løst, både enkeltvis – og som team.

Dag er opptatt av endringer i marked og trender ettersom dette er avgjørende for å overleve i en stadig mer krevende bransje. Han vil derfor også belyse noen av de utfordringer som fotografer og mediebransje står overfor.

Myrestrand_007
Foto: Bitmap

Her kan du se hele programmet for Landsmøtet 2016 og få mer informasjon om påmelding