Knut Hoftun Knudsen er død

port av Knut
Foto: Ukjent. Bildet er tatt i forbindelse med en samling av seks Drammensfotografer som fotograferte hverandre.

Vårt kjære medlem Knut Hoftun Knudsen gikk bort onsdag 7. oktober 2015 etter kort tids sykdom. Han ble 69 år gammel.

Knut ble født 19. november 1945 og nøt en lang karriere som fotograf. Fra 1971 og frem til han gikk av med pensjon i 2013 drev han fotostudio i Drammen. Han var et aktivt medlem av Norges Fotografforbund og Vestfold fotograflaug i mange år og var den aller første som ble kåret til Årets fotograf i Landskonkurransen. Han er også en av få fotografer som har mottatt «Gull med krans».

I hele sin tid som medlem i Norges Fotografforbund var han en aktiv bidragsyter, ikke minst som foredragsholder. Blant annet holdt han foredrag på Landsmøtet 2010 i Larvik og i flere laug. Knut drev som portrettfotograf innenfor flere felt, men markerte seg etterhvert også for sine aktbilder. Han holdt flere kurs og i november 2008 stilte han ut ca 35 av disse bildene på Fotografiens Hus. I forbindelse med utstillingen beskrev han bildene slik:

– I dag fotograferer jeg aktbilder med en ting for øyet: å forsøke å skape struktur og form ved bruk av lys og skygge. Blir det en spennende komposisjon, er jeg fornøyd.

Knut Hoftun Knudsen etterlater seg kona Reidunn og to barn.

Bisettelsen er i Frogner kirke, Lier tirsdag 20. oktober kl. 13.30.

Til Minne om Knut Hoftun Knudsen
Knut har hele sitt liv vært i Drammen, og vi ble først kjent med ham da han begynte i lære hos Harry Sønstrød. Her tok han sitt svennebrev og etter noen år startet han Studio KD AS sammen med Devegg og Astri Ruud i 1971. Det å jobbe sammen med Knut var et fyrverkeri i studio, og han var villig til prøve alle nye trender innen foto. Som fagmann var han meget dyktig. I 1983 skilte Knut og Devegg lag, og Knut fortsatte som portrett-, bryllup-, barne- og gruppefotograf. Knut hadde sans for å lære bort og hadde derfor flere lærlinger som gikk opp til svennebrev.

Han var medlem i flere konkurransejuryer som i Landskonkurransen og han var også medlem i juryen for Fotografiprisen. I Landskonkurransen var han en av få som oppnådde ”gull med krans”.

I de senere år utviklet han et meget godt blikk for aktfotografering uten at det ble vulgært, og holdt mange kurs i denne formen.

Vi vil savne Knut på mange måter, men det å få være med på en bildediskusjon utover natten på Landsmøtet var en «høydare». Vi tenker på deg, Reidunn, og barna, og lyser fred over Knut sitt minne.
Astri og Devegg