Christin Eide Årets Fotograf 2014

Fotograf Christin Eide ble søndag kveld, 23. mars, kåret til ”Årets Fotograf NFF”. Dette er Norges største konkurranse for fagfotografer, og prisutdelingen foregikk på Norges Fotografforbunds årlige landskonkurranse, som ble avholdt i Strømstad. Christin Eide fikk både gullmedalje, og vant både kategorien for beste bryllupsbilde og beste barnebilde. Hun fikk dermed høyeste poengsum i konkurranse med 164 fotografer og 658 innsendte bilder fra hele landet.

Christin Eide ble premiert for sine bilder «Serenity», «Lykke», «Ro» og «Elliot».

Juryen uttaler om Årets Fotograf NFF, Christin Eide: ” Å bli vinner i to kategorier i tillegg til å få alle sine fire bilder antatt må anses for å være en bragd av årets fotograf Christin Eide. Med naturlig lys og et godt øye for bakgrunner og landskap plasserer hun sine modeller så naturlig og avslappet, som om fotografen slett ikke var til stede. Bildene er troverdige! Hun tar bilder som berører og vekker følelser i oss både ved hjelp av motivvalg, tema og et godt valg av veiledende titler. Men å bli en god historieforteller forutsetter en god teknikk, og dette er det kontroll på: Alt fra lyset og tonebalansen til komposisjon i form av plassering av innhold i bildeflaten. Her får vi stemninger fra ro og stillhet til lykke. Datostempelet er fjernet. Resultatet er bilder vi kan se på i lang tid.»

Foto: Christin Eide

Fotograf Christin Eide driver eget studio på Bryggen i Bergen, men kommer opprinnelig fra Sandefjord. Hun har vunnet flere fotopriser som årets bryllupsfotograf av Ditt Bryllup, og vært involvert i to bøker, deriblant «33 uforglemmelige måltider». Hun tar et bredt spekter av bilder, men hun har konsentrert seg spesielt om bryllupsbilder, og reiser verden rundt for å kapre bryllupsminner.

Juryen besto i år av juryformann Ragne Sigmond, Ole Ekker, Trine Sundli, Frederick Kihle, Thomas Brun og Katrin Svensson.

I tillegg til hovedvinneren Årets fotograf NFF kåres vinnere av ÅRETS BILDER i kategoriene:

Foto: Åsmund Holien Mo
Foto: Andreas Eikeseth Nygjerd

Åpen klasse ”Livid Traveler” av Daniel Seljebø, Norsk fotofagskole

Kompositt Digital Art Illustrasjon «Odd E. Custer» av Glenn Meling (Moss)

Portrett ”Silver» av Morten Hatlevik (Bergen)

Bryllup «Lykke» av Christin Eide (Bergen & Sandefjord)

Barn ”Serenity” av Christin Eide (Bergen)

Familie/gruppe ”Renaissance Family» av Andreas Bjørge (Oslo)

Årets Student Andreas Eikeseth Nygjerd (Bergen & Nordfjord)

164 fotografer har levert inn 658 arbeider til årets konkurranse, hvorav 26 bidragsytere er lærlinger i fotograffaget, et tegn på aktive og inspirerende fagutdanninger. Det ble i år utdelt 1 gull, 11 sølv, 36 bronse og 258 hederlig omtale. Konkurransen er åpen for alle Norges Fotografforbunds medlemmer, samt andre yrkesutøvende fotografer.

Om konkurransen

Norges Fotografforbunds landskonkurranse er en åpen konkurranse for medlemmer i Norges Fotografforbund og andre yrkesutøvende fotografer. Hver fotograf kan sende inn fire fotografier i klassene; Portrett, Bryllup, Barn, Familie/gruppe, Kompositt/digital art/illustrasjon og Åpen klasse. Fotografen med høyeste poengsum blir Årets Fotograf NFF.