Foto: Eksempler på bruk av merket fra Forbrukertilsynet.

Norges Fotografforbund inviterer til møte med Forbrukertilsynet om lov om retusjert reklame

På vegne av Forbrukertilsynet og Norges Fotografforbund inviteres alle profesjonelle fotografer til informasjonsmøte om ny lov om retusjert reklame. Under møtet vil Forbrukertilsynet gi en innføring i det nye lovverket og svare på spørsmål fra deltakerne.

Forbrukertilsynet vil, dersom tiden strekker til, besvare spørsmål fra salen og digitalt via SMS (nummer oppgis senere). Vi oppfordrer imidlertid til at konkrete spørsmål sendes på forhånd og senest torsdag 29. september til post@fotografforbundet.no.

Dato: Mandag 3. oktober kl. 17.00-18.30
Hvor: Digitalt og fysisk i Oslo. Påmelding her. Merk at å melde seg på fysisk møte vil være mulig så lenge det er ledige plasser. Fortløpende påmelding.

Om bakgrunnen for møtet
Fra og med 1. juli 2022 krever markedsføringsloven § 2 at all reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal merkes med et standardmerke. Formålet med regelen er å motvirke kroppspress, særlig blant barn og unge.

Forbrukertilsynet har fått i oppgave å følge opp det nye regelverket. Regelverket er nytt, og det har oppstått en del spørsmål om bruken av dette merket.

Den opprinnelige veilederen inneholdt krav og formuleringer som i prinsippet ville ført til at alle bilder av personer måtte merkets. Etter NFFs møte med Forbrukertilsynet den 28. juli i år ble det understreket i veiledningen at: «Etterbehandling av bilder og video som endrer hud, vil ikke utløse merkeplikt dersom dette ikke medfører kroppspress.»

Meld deg på her.