Foto: L. Nygård

NFF-medlem Arnfinn Johnsens OL- og Paralympicsbilder overtatt av Preus Museum

I 32 år har fotograf Arnfinn Johnsen tatt bilder av OL-vinnere og Paralympicsvinnere. Det har resultert i både to bøker og utstillinger en rekke steder. Nå er utstillingen sikret evig liv, ved at det nasjonale fotomuseet – Preus Museum – overtar samlingen som består av rundt 200 norske olympiske og paralympiske portretter.

Portrettsamlingen GULL og de portretterte representerer snart 100 års idrettshistorie. Det er også et vesentlig bidrag til den foto- og kunsthistoriske portrett-tradisjon i den samme tidsperioden.

BEST er en portrettsamling av 85 norske paralympiske gullvinnere. Den åpnet på Maihaugen den 4.februar 2021 i forbindelse med 60-årsjubileet for Paralympics historie. Boken med samme tittel ble lansert samme dag.

BEST er utviklet med en noe annen fotofaglig og kunstnerisk vinkling for å oppnå en dynamisk sammenheng, men likevel med vekt på de paralympiske gullvinnerne som medmennesker.

Arnfinn Johnsen fikk Norges Fotografforbunds hederstegn for blant annet dette arbeidet under forbundets landsmøte i Ålesund i år.

Les hele pressemeldingen i vedlegget her, der kan du få mer informasjon om prosjektet.

Du kan også se innslag om dette fra NRK Innlandet. Klikk på lenken og så på punkt 5 direkte.