Linda Dyrnes i NFF og Britta K. Bergersen i IFF

NFF i møte med Kultur- og likestillingsdepartementet

Kultur- og likestillingsdepartementet har fått et særlig ansvar for å lage en strategi for å styrke den digitale motstandskraften mot desinformasjon i samfunnet. Rett og slett hvordan man skal kunne legge til rette for at vi som samfunn skal jobbe mot at vi blir lurt av deep fake. NFF inviterte seg selv til et møte, da vi mener at fotografenes perspektiv på dette er viktig. Vi hadde også med oss nestleder i Institusjonsfotografenes forening Britta K. Bergersen.

 

Strategien kommer til å ha følgende hovedområder:

  • Medienes rolle
  • Befolkningens kritiske kompetanse
  • Krav til plattformene
  • Kunnskap og forskning
  • Hvordan regjeringen skal jobbe helhetlig med problemstillingen

Vi fikk tatt opp at  problemstillinger rundt merking av retusjerte reklamebilder kan være relevant erfaring når det nå skal innføres en merkeordning på KI-bilder. Det er etter vårt syn viktig å evaluere merkeordningen for retusjerte reklamebilder før vi innfører en ny merkeordning.  Videre løftet vi betydningen av å sikre den fotografiske arven og dokumentasjonen som finnes i utallige museer, bibliotek og bildearkiv.

NFF kommer, sammen med andre fotoorganisasjoner, til å levere et skriftlig innspill til strategien om kort tid.