Foto: Pernille Eriksen, Studio Aurora

Intervju: Veronika Stuksrud

Tekst: Heidi Thon, Foto: Pernille Eriksen, Studio Aurora og Veronika Stuksrud

Når jeg ber Veronika fortelle meg hvem hun er som fotograf, bekrefter hun gjennom ord og bevegelser sin beskrivelse av seg selv, som sprudlende, glad og sosial vestlending.

Hun fremhever at hun som person hele tiden ønsker å utvikle seg og lære nye ting, og mener at fotografyrket innebærer at man må like en variert arbeidsdag, da den i tillegg til selve fotograferingen består av redigering, markedsføring, drift og økonomistyring. Hun erkjenner at det av og til kan bli mye på en gang, og at tankene lett kan fly av gårde mens hun snurrer på kontorstolen

– Heldigvis liker jeg å få ting unnagjort, så jeg er raskt tilbake til virkeligheten og to-do-listen min.

Veronika blir glad av flotte bilder, og når hun fotograferer har hun som mål å vise verden på best mulig måte, samtidig som at det er viktig for henne at det hun skaper skal fremstå som ekte. For å klare det, fremhever hun viktigheten av å se kunden, enkeltmennesket, bedriften og omgivelsene i hver enkelt situasjon. Hun jobber alltid med de ulike utfordringene og mulighetene som oppstår ved hvert enkelt oppdrag, som vær, type folk, produkt og lokasjon.

Ifølge Veronika starter samarbeidet allerede i møtet med en potensiell kunde.

– Det er viktig for meg å vise interesse for kunden og at de kan stole på meg som profesjonell fotograf. Dette gjør jeg ved å spørre hva de ønsker og forteller hvordan de best kan bruke forskjellige type bilder.

Hun mener at valg av fotograf oppleves som noe ganske personlig, og ettersom vi oftest velger å kjøpe produkter og tjenester av folk vi liker og stoler på, er det viktig å skape tillit og en personlig relasjon til kunden. Hun utdyper ved å understreke at tilliten man blir gitt, selvfølgelig også må følges opp før under og i etterkant av første møte, under selve fotograferingen og gjennom leveranse av bilder i etterkant.

Foto: Veronika Stuksrud

 

Levende opptatt av markedsføring

En viktig del av jobben som fotograf, og et område som Veronika er levende opptatt av er markedsføring. Igjen peker hun på det faktum at det ikke alltid er den flinkeste fotografen som får oppdraget, men gjerne de som skaper en personlig relasjon og vet hvordan man best kan markedsføre seg selv. Hun jobber i hovedsak mot Instagram, Facebook, LinkedIn, lokale bedriftsarrangementer, SEO og egen nettside.

– Instagram og Facebook er koblet sammen, og det letter på tidsbruken. På Instagram jobber jeg også med bruk av relevante hashtags mot min viktigste målgruppe, nemlig bedrifter.

Veronika mener at Instagram er en fin kanal for å skape tillit, og her kommuniserer hun aktivt med både eksisterende og potensielle kunder. Dette gjelder også på LinkedIn hvor hun regelmessig poster innlegg som viser hvordan hun jobber og hva hun kan. Disse innleggene poster hun for å skape tillit som fotograf og for å skape nettverk, og vender her tilbake til poenget med at vi ofte kjøper tjenester av folk vi føler vi kjenner og stoler på.

– Ved å være til stede i ulike sosiale mediekanaler pleier man nettverket sitt, og jeg forsøker å skape en tilstedeværelse slik at vi kan bli bedre kjent og de stoler på meg som fotograf.

Nettverksbygging

I tillegg til digital tilstedeværelse, mener Veronika at fysiske samlinger er enormt viktig.

– På nettverksarrangementer møter man mange potensielle kunder, og målet her er først og fremst å være et hyggelig menneske som er interessert i andre. Når de spør deg om hvem du er og hva du gjør, får du sjansen til å fortelle om bedriften din på en naturlig og engasjert måte. I mange tilfeller kan man holde kontakten videre på sosiale medier eller gi dem et visittkort, og plutselig en dag kontakter de deg fordi de trenger en fotograf!

Et annet område Veronika nevner som viktig innen markedsføring er å komme høyt opp i google-søk.

– Det kan ta noe tid, men gjennom målrettet arbeid med relevant info på nettsiden og i blogginnlegg, scorer man stadig høyere på relevante ord, og samtidig hjelper det kunder å finne det de er ute etter.

Foto: Veronika Stuksrud

 

Når det kommer til markedsføring har hun lært mye på egen hånd i tillegg til å ta flere nettstudier i merkevarebygging, digital markedsføring, forbrukeratferd og markedsføringsledelse.

For henne er medlemskapet i Norges Fotografforbund en viktig del av nettverksbyggingen. «Trenger en kunde eller venn en fotograf i en annen by, tipser man ofte om dem man kjenner i forbundet og vet er flinke», sier hun.

I tillegg legger hun til at NFF og Bergen Fotograflaug er et profesjonelt nettverk som er viktig for hennes egen faglige utvikling.

– Det er fint å være en del av en større organisasjon som jobber for faget og drømmejobben min. Jeg er utrolig glad for at NFF og Bergen Fotograflaug har latt meg bli kjent med mange andre fotografer og gitt meg muligheten til å prate om gleder og utfordringer.

Fremtidens fotograf

Veronika representerer et yrke i stadig endring, og med en lang karriere foran seg, tilhører hun en generasjon fotografer som må forholde seg til enorme teknologiske omveltninger, utfordringer og muligheter, både innen eget fag, men også i relasjon til andre visuelle og kommunikative yrker.

Jeg ber henne ta en titt inn i glasskulen, og si noe om hva hun mener vil være avgjørende for å lykkes som fotograf om 5, 10 og 20 år.

«Faget vårt forandrer seg stadig og jeg mener at det er enormt viktig å være åpen for endring og stadig lære seg nye metoder og utstyr. Å være villig til å utvikle seg er den viktigste egenskapen for å lykkes i fremtiden.»

Helt konkret viser hun til de siste års utvikling innen fotofaget, hvor man nå smaker på ord som NFT, dataanimerte bilder, VR og AR, Reels og TikTok. Hun mener det ikke er urealistisk å tenke seg at man om noen år vil tilby dataanimerte ansattbilder, at bildene våre vises på digitale skjermer i alle hjem og at vi i økende grad vil bli innholdsprodusenter fremfor rene fotografer.

Likevel mener hun det er avgjørende å kunne faget sitt godt, for folk vil alltid foretrekke bilder tatt av fagpersoner som er dyktige på sitt felt.

– Ønsker man seg et skikkelig bra portrett, så går man ikke til en produktfotograf, og omvendt. Min tanke om fremtiden er at vi må spisse oss mer på hva vi kan, men samtidig lære nye metoder for å være tidsaktuelle.

Hun utdyper viktigheten av å inneha grunnleggende teknisk bakgrunnskunnskap som fargerom, ppi, formater, bruk av blits og hva high speed sync er.

– Kan man den grunnleggende teorien i faget, er det lettere å tilegne seg ny kunnskap. Jeg mener også at det er viktig å stadig oppdatere seg på hvilke nye muligheter som finnes i Photoshop og Lightroom. Bare i det siste har det kommet mange nye funksjoner som er under testing for å gjøre arbeidsflyten vår lettere. Sky Replacement er et godt eksempel, når kunden ønsker solnedgang eller blå himmel på en grå dag. Kunden krever at vi kan mer og mer, så vi må stadig ligge noen hakk foran samtidig som vi kan begrunne valgene vi tar.

Fire kjappe

 

Hva får deg opp av senga om morgenen?

– Vekkerklokken får meg ut av søvnen. At det er ting jeg ønsker å gjøre, får meg ut av sengen.

Hva gir deg energi?

– Visuelt flotte omgivelser, koselige folk, sol, sunn mat, trening og gøye aktiviteter.

Hvorfor valgte du yrket fotograf?

– Jeg liker å fange det flotte i verden på bilder.

Inspirasjon – hva betyr det for deg?

– Inspirasjon er å finne glede i det jeg gjør. Den kan komme fra omgivelsene rundt meg, mennesker og opplevelser.

www.veronikastuksrud.no

Intervjuet ble først publisert i Fotografi 3/2022