Informasjon om FOKUS 2022-programmet

FOKUS 2022: Programmet

Her kan du lese mer om hva du har i vente under FOKUS 2022. For detaljer om billettpakker og tidsskjema se vår overordnede informasjonsside om FOKUS 2022.

Lørdag 19. mars (utvidet opplevelsespakke)

Nordisk aften

Velkommen til nordisk aften, hvor vi legger kveldsturen til nordisk villmark. Skumrings- og kveldstimene har sin helt egen magi og ro. Her skal vi senke skuldrene, og gjøre kropp og sinn klar for å ta inn inntrykkene som vil komme i dagene som kommer.

Vi får en guidet rundtur og med hyggelige kollegaer blir vi servert middag bestående av det naturen har å by på i en lun lavvo. Med bål som viser veien og mulighet for å se både gaupe og ulv, er det ingen grunn til å la kamera ligge igjen hjemme!

OBS! Husk varme klær.

Det blir også utekino eller bildefremvisning (mer informasjon kommer)

Foto: Daniel Schjøtt

Søndag 20. mars

Mini-workshops foregår samtidig

Lysmaling med Kristine Sigmond Ragne

Vi tilbyr flere miniworkshops under FOKUS 22. Den første av disse, Lysmaling med Ragne Kristine Sigmond, er allerede annonsert og fullbooket. Følg med for flere overraskelser!

Foto: Ragne Kristine Sigmond

Overraskelses-workshop: Shades of Grey!

Krever påmelding i Hoopla – påmelding åpner torsdag 17. mars kl. 16.00)

Foto.no-sponset workshop med John Hagby: Hvordan fotografere med stor blender både ute og inne med Elinchrom ONE.

John Hagby er en del av duoen som står bak Studio Pi. Han har mange års erfaring innen fotograffaget, som fotograf og i detaljhandelen. Han er kjent for sine utmerkelser i det svenske landslaget i fotografi og for sine pedagogiske kurs.

(krever påmelding i Hoopla – påmelding åpner torsdag 17. mars kl. 16.00)

Foto: John Hagby

Sjørøverfest

Vi gleder oss til å endelig kunne samles, skape gode minner og nye bekjentskaper. Vi får god hjelp av plasseringen til årets landsmøte. FOKUS 2022 er lagt til Abra Havn, en landsby i sjørøverstil. Da inviterer vi selvsagt til sjørøverfest med god underholdning. Husk sjørøverkostyme. Alt er lov i Dyreparken, bortsett fra å kle seg som Kaptein Sabeltann!

Foto: Daniel Schjøtt

Mandag 21. mars

Leverandørutstilling

Under FOKUS 2022 blir det avholdt utstilling med våre leverandører som presenterer alt det nyeste av utstyr og øvrige produkter som våre medlemmer kunne være interesserte i å lære mer om.

Årets leverandører er:

Foto.no, Lundeby, Synigo, Nikon, Sony og Fujifilm Nordic AB.

Foto: Amalie Schistad

Fisken på disken: En arena for ytring

Velkommen til samtale om NFF med Linda Varpe og Beate Willumsen som våre ordstyrere. Har du noe på hjertet om hvordan NFF burde være? Dette er din sjanse til å få fisken på disken!

Workshop: Martina Wärenfeldt – In My World of Fine Art Portraits

Martina Wärenfeldt er en prisvinnende fotograf som skaper glamorøse portretter for kunder, med mer enn 25 års erfaring. Signaturstilen hennes er såkalt «painterly portraits» – maleriske portretter. Wärenfeldt brenner for faget, å være kreativ, og å leve av Fine Art-portretter.

Martina vil fortelle om prosessen: planleggingsfasen, photoshooten, kommunikasjonen og salg. Les mer om workshopen her.

Foto: Martina Wärenfeldt

Avlyst: Foto.no-sponset demo av ring light: Vis frem den beste utgaven av deg selv!

Dette er noe alle bør ha til nettmøter, ikke minst når man skal by seg frem i sosiale medier. Sammen med foto.no ønsker vi velkommen til demo av ring light med Arild Bergseth.

På grunn av begrenset plass blir det påmelding i Hoopla, og påmeldingen åpner torsdag 17. mars 2022 kl. 16.00.

Workshopen er avlyst. Ta heller turen innom Foto.no sin stand under leverandørmessen for en demo. Leverandørmessen er mandag 21. og tirsdag 22. mars.

Foto: Thomas brun

Sony-sponset workshop med Kyle Meyr

Vår sponsor Sony inviterer til workshop sammen med Sony-ambassadør Kyle Meyr. Kyle vil instruere og inspirere deltakere i hvordan han tar bilder og hans spisskompetanse er biler. Workshopen handler om å ta kommersielle bilder, der motivet er en modell og Porsche. Alle deltakere får mulighet til å prøve Sonys speilløse fullformat kameraer og objektiver. Man får et minnekort til å lagre bildene på og ta med hjem.

Dette blir en artig og inspirerende workshop med Kyle Meyr og Sony!

Les mer om Sony-ambassadør Kyle Meyr på Sony Alpha Universe:

Foto: Kyle Meyr

Eksklusivt tilbud: Individuell portfoliovurdering med Ragne Kristine Sigmond

Begrenset med plasser og krever egen påmelding. Påmelding åpner torsdag 17. februar 2022 i Hoopla.

Les mer om portfoliovurderingen her.

Foto: Michelle Lei

Jens H. Quanvik – Fra bra til BEST (salg)

Coach, foredragsholder og superselger Jens H. Quanvik har jobbet med salg i hele sitt voksne liv og brenner for faget.

Fra bra til BEST legges opp som en kombinasjon mellom foredrag og kurs, og består av bøtter og spann med humor og aha-opplevelser. Med humor og entusiasme skaper Jens et friskt pust rundt temaer som salgsprestasjoner, kundepsykologi, tankemønstre, motivasjon og kundebehandling. Les mer om hva du kan forvente her.

Foto: Beate Willumsen

Festmiddag: Sørlandske Fotograflaug ble 100 år i 2020

Vertskapet for FOKUS 2022 er Sørlandske Fotograflaug, som feiret 100 år i 2020. Under FOKUS 2022 blir det en egen festmiddag for å feire!

Foto: Alf-Georg Dannevig

Premieutdeling av Landskonkurransen

Etter festmiddag, blir det show og premieutdeling. Landskonkurransen er Norges største konkurranse for fagfotografer – NM for profesjonelle fotografer. Her kåres landets beste bilder i ti kategorier. Deltakeren med flest poeng blir kåret til den høyeste utmerkelsen; Årets fotograf. Les mer om Landskonkurransen her.

Skal du ikke på FOKUS 2022? Du kan fremdeles melde deg på til Landskonkurransen her.

Foto: Kristoffer Wittrup

Tirsdag 22. mars

Veien videre: NFF 2.0

Vil du være med å forme fremtiden for Norges Fotografforbund? Nye direktiver fra EU betyr at midlene NFF i en årrekke har mottatt fra Kopinor – en betydelig del av driftsgrunnlaget til NFF – ikke lenger skal fordeles på samme måte. Under NFF 2.0 drøfter vi veien videre for forbundet.

Ny medlemsfordel: kollektiv forsikringsavtale

Våren 2021 gjennomførte NFF en medlemsundersøkelse om medlemsfordeler, og et overveldende flertall vektla ønsket om gode forsikringsordninger. I samarbeid med Söderberg og Partners har vi forhandlet om en kollektiv forsikring for alle medlemmer av NFF, med reservasjonsrett for de som ikke ønsker å være med i avtalen.

Vi har gleden av å kunne presentere denne fordelaktige forsikringen, og Marius Thorsen, Senior Forsikringsmegler hos Söderberg og partners vil ta oss gjennom avtalen som inneholder følgende:

•            Maskiner, inventar og løsøre/varer

•            Kamerautstyr