FOKUS 2022

FOKUS 2022 – Norges Fotografforbunds landsmøte i Kristiansand

FOKUS er Norges Fotografforbunds landsmøte og årlige, store arrangement – hvor vi får treffe hverandre, lære nytt og samle inspirasjon. I år arrangeres FOKUS i Dyreparken i Kristiansand 20.-22. mars 2022. Vi ønsker velkommen til tre dager med faglig innhold og sosiale møter med fotografkollegaer fra hele landet!

Under FOKUS 2022 blir det fokus på hva det er vi som fotografer trenger for kunne lykkes bedre. Tidene endrer seg for fotografer og vi har derfor hentet inn eksperter innenfor markedsføring og salg. Ekspertene vil ta oss gjennom svært matnyttige råd og tips om hva du må gjøre for å få til en bedre drift og lykkes med din bedrift.

Inspirasjon er viktig og derfor blir det foredrag, workshop og møter som kan være med på å inspirere og glede oss! Det blir også masse tid til underholdning, sosialt treff og nettverksbygging.

Våre billettpakker inkluderer overnatting på Abra Havn med fullpensjon. Abra Havn er en hotellandsby med leiligheter i sjørøverstil. Samtlige leiligheter har overnattingsplass til mellom to og åtte personer. Dersom du reiser med følge og ønsker å dele leilighet, eller ønsker å bo alene kan du oppgi dette i kommentarfeltet når du bestiller.

I år ønsker vi alle fotografer velkommen til FOKUS 2022

Vi i Norges Fotografforbund ønsker å bli kjent med flere fotografer – derfor er FOKUS 2022 også åpen for deg som enda ikke er medlem, men som er nysgjerrig på hva Norges Fotografforbund er, det faglige programmet under landsmøtet og ikke minst deg som ønsker å bli bedre kjent med flere fotografkollegaer.

Vi har også gjort det mulig for medlemmer av Norske Naturfotografer og Institusjonsfotografenes Forening å melde seg på FOKUS 2022 til samme gode pris som våre egne medlemmer.

Vi oppfordrer alle som har bestemt seg for å delta på FOKUS, til å melde seg på innen 31. januar.

Les mer om programmet under og meld deg på her.

Sjørøverfest og festmiddag

Vi gleder oss til å endelig kunne samles, skape gode minner og nye bekjentskaper. Vi får god hjelp av plasseringen til årets landsmøte. FOKUS 2022 er lagt til Abra Havn, en landsby i sjørøverstil. Da inviterer vi selvsagt til sjørøverfest med god underholdning! Det blir også en egen festmiddag for å feire at Sørlandske Fotograflaug ble 100 år i 2020.

Foto: Daniel Schjøtt

Premieutdeling av Landskonkurransen

Landskonkurransen er Norges største konkurranse for fagfotografer – NM for profesjonelle fotografer, og arrangeres av Norges Fotografforbund. Her kåres landets beste bilder i ti kategorier. Deltakeren med flest poeng blir kåret til den høyeste utmerkelsen; Årets fotograf. Under FOKUS 2022 blir det show og premieutdeling av Landskonkurransen.

Les mer om Landskonkurransen her.

Foto: Kristoffer Wittrup

Leverandørmesse

Under FOKUS 2022 blir det avholdt messe med våre leverandører som presenterer alt det nyeste av utstyr og øvrige produkter våre medlemmer kunne være interesserte i å lære mer om.

Foto: Amalie Schistad

Workshop med Martina Wärenfeldt – In My World of Fine Art Portraits

Fra kreative prosesser til salg

Martina Wärenfeldt er en prisvinnende fotograf som skaper glamorøse portretter for kunder, med mer enn 25 års erfaring. Signaturstilen hennes er såkalt «painterly portraits» – maleriske portretter. Wärenfeldt brenner for faget, å være kreativ, og å leve av Fine Art-portretter.

I workshopen vil Martina Wärenfeldt ta oss med i sin kreative prosess. Vi vil lære mer om det å skape fotografier til konkurranser og for klienter. Wärenfeldt vil fortelle om prosessen: planleggingsfasen, photoshooten, kommunikasjon og salg av egne bilder.

Nøkkelpunkter for denne workshopen er:

• Hvordan Wärenfeldt planlegger og forbereder en photoshoot
  • Hvilken betydning styling har
  • Fotoshoot: lys, posering og kommunikasjon
  • Å sette sammen salgspakker til klienter
  • Redigering: «The Fine Art Edit»

Foto: Martina Wärenfeldt

Magnar W. Fjørtoft – Bildekritikk

Magnar W. Fjørtoft er utdannet fotograf og pedagog, og har kunstfaglig utdannelse med fotografiet som medium. Fjørtoft er kjent som en aktiv kursholder for fotografer, med deltakelse blant annet på Nordic Light fotofestival.

-Jeg er jo først og fremst fotograf, men jeg prøver å plassere fotografiet i en større sammenheng. Fotografi er ikke bare en teknikk, men et krevende og veldig spennende medium som påvirker vår hverdag og hvordan vi oppfatter verden rundt oss. Derfor er det viktig for fotografer å beherske også formidlingen for oss som er visuelle artister og som har kameraet som verktøy.

Gjennom hele sitt yrkesaktive liv har Fjørtoft arbeidet med kommunikasjon, og fotografiet har alltid vært en grunnstein. Yrkeskarrieren omfatter studiofoto, journalistisk arbeid for aviser og fagtidsskrifter, dokumentarisk fotografi, grafisk design, og flere bokutgivelser, blant annet bestselgeren Digital fotografi i praksis, og Fotografiet som medium.

Foto: Magnar W. Fjørtoft

Jens H. Quanvik – Fra bra til BEST (salg)

Fra bra til BEST legges opp som en kombinasjon mellom foredrag og kurs. Foredraget består av bøtter og spann med humor og aha-opplevelser, og Jens H. Quanvik bidrar med å skape et friskt, positivt pust rundt temaene.

Foredraget vil blant annet inneholde temaer som:

• Hva påvirker våre salgsprestasjoner aller mest?
  • Kunde- og salgspsykologi
  • Suksess og fallgruver i salg. Hvordan gjøre salg enkelt?
  • Hvorfor gjør vi ikke det vi vet vi burde gjøre? – forskjellen på kunnskap og anvendt kunnskap.
  • Hva kjennetegner de som er aller best? – forskjellen som utgjør forskjellen.
  • Hvordan snu negative tanke- og handlingsmønstre?
  • Hvordan blir jeg motivert – akkurat NÅ?
  • Hvordan kan vi øke kvaliteten på vår kundebehandling/kundeservice?
  • Mersalg = omtankesalg & service!
  • Hvordan øke kvaliteten og kvantitet på utgående kundeaktivitet?

Jens H. Quanvik har jobbet med salg i hele sitt voksne liv og brenner for faget. I en årrekke jobbet han i Telenor som salgsleder og var så dedikert til faget at han ved siden av sin faste jobb, etablerte enkeltpersonsforetaket Salgstinget i 1995. I regi av Salgstinget holdt han foredrag og coachet selgere og ledere. Quanvik har trent tusenvis av selgere og hundrevis av ledere. I 2011 gikk Salgstinget over til AS, og Quanvik fikk flere med seg på laget i bedriften sin. Han har siden den gang jobbet i sitt eget selskap på fulltid. Quanvik er i tillegg utdannet gestaltterapeut.

Foto: Beate Willumsen

Johan Høstmælingen – Markedsføring av håndverksbedrift

Hvordan bygge seg selv som merkevare og hvordan velge riktig mediekanal for å nå ut i ditt marked? Under FOKUS holder Johan Høstmælingen foredraget Markedsføring av håndverksbedrift.

Høstmælingen vil gi oss innblikk i hvordan du kan bygge din merkevare, og hvorfor man skal velge akkurat deg. Hvilke kanaler bør du bruke og hvorfor?

Høstmælingen vil se nærmere på Google-Søk og demonstrere forskjeller på hvordan proff- og privatmarkedet bruker dette. Han bygger på eksempler fra egen erfaring som innkjøper av fototjenester, og 25 års fartstid i reklamebransjen. Høstmælingen er gründer og kreativ leder av Reklamebyrået Ferskvann.

Foto: Ricardo Foto

Anne Helene Gjelstad – Big heart, strong hands

Big heart, strong hands er fortellingen om et lite samfunn i Østersjøen. De siste elleve årene har Anne Helene Gjelstad arbeidet med å portrettere livene til de gamle kvinnene på de estiske øyene Kihnu og Manija, et lokalsamfunn på UNESCOs verdensarvliste over muntlig og immateriell kulturarv. Fargerike og interessante representerer de gamle kvinnene en kultur og et levesett med sterk forankring i tradisjonene. Kvinnene er vant til å klare seg selv, jobbe hardt og ta hånd om det aller meste. Mennene er mye borte, på fiske og arbeid på fastlandet og i utlandet. Livet er ofte hardt. Det er normalt her. Ingen stiller spørsmål og du gjør det du må. Det er slik du får et varmt hjerte og sterke hender.

Anne Helene Gjelstad er en prisbelønnet fotograf med studio på Gjettum Gård i Bærum. Hun er også en erfaren kursholder. Under Fokus 2022 vil hun fortelle om det å jobbe med et langvarig, personlig prosjekt langt hjemmefra, hvordan skaffe støtte og få bøker utgitt. Big heart, strong hands er utgitt på det anerkjente engelske forlaget Dewi Lewis Publishing og med prosjektet har Gjelstad fått bred anerkjennelse internasjonalt.

Foto: Anne Helene Gjelstad

Nordisk aften (utvidet opplevelsespakke)

Skogen holder på flere hemmeligheter, og vi skal utforske dem sammen.

Skumrings – og kveldstimene har sin helt egen magi og ro. Her skal vi senke skuldrene, og gjøre kropp og sinn klar for å ta inn inntrykkene som vil komme i dagene som kommer.

Velkommen til Nordisk aften, hvor vi legger kveldsturen til nordisk villmark. Sammen med hyggelige kollegaer blir vi servert middag bestående av det naturen har å by på i en lun lavvo. Med bål som viser veien og mulighet for å se både gaupe og ulv, er det ingen grunn til å la kamera ligge igjen hjemme.

Foto: Daniel Schjøtt

Billetter og overnatting

Velg mellom utvidet opplevelsespakke (19.-22. mars) eller hovedpakke (20.-22. mars). Begge pakker inkluderer overnatting på Abra Havn med fullpensjon. Det er også mulig å booke hovedpakken uten overnatting og frokost.

Utvidet opplevelsespakke: lørdag 19.3. – tirsdag 22.3.

Utvidet opplevelsespakke inkluderer nordisk aften (mat, drikke og naturopplevelser med guide inne i selve dyreparken), 3 netter med fullpensjon fra og med lørdag kveld til og med lunch på tirsdag. Pakken inkluderer både piratfest og festmiddag, samt alle foredrag og workshops.

Hovedpakke: søndag 20.3 – tirsdag 22.3.

Hovedpakke inkluderer 2 netter med fullpensjon fra og med søndag kveld til og med lunch på tirsdag. Pakken inkluderer både piratfest og festmiddag, samt alle foredrag og workshop.

Overnatting

Abra Havn er en hotellandsby med leiligheter i sjørøverstil. Samtlige leiligheter har uteplass og overnattingsplass til mellom to og åtte personer. Dersom du reiser med følge og ønsker å dele leilighet, eller ønsker å bo alene kan du oppgi dette i kommentarfeltet når du bestiller. Det er gratis parkering for boende gjester.

Se priser og velg billetter her.

Dersom myndighetene setter begrensninger slik at vi ikke kan gjennomføre arrangementet, vil billettene bli refundert.