Foto: L. Nygård

FOKUS 2024: Arnfinn Johnsen: Fra gråstein til gull – ispedd litt rock’n roll

Fotograf Arnfinn Johnsen har både Fag- og Mesterbrev i Fotograffaget, og har i løpet av sin lange karriere som fotograf blitt en av Norges mest meritterte.

Opplev han på FOKUS 2024!

Skroll ned for å lese mer!

Han har mottatt en rekke stipend og er stadig jurymedlem i profesjonelle fotokonkurranser. Siden 1992 har han drevet eget portrett- og reklamestudio i Hamar. I tillegg er han utdannet pedagog, og underviser på Hamar Katedralskole.

Arnfinn er glad i mennesker, og derfor har portretter vært hele hans arbeidsliv. Hans to hovedinteresser er musikk og naturen som rekreasjon. Nettopp derfor fotograferer han rockekonserter: energien i denne musikken tiltaler han. I et hektisk liv som fotograf lader han batteriene alene ute i naturen med kamera. Det er hans form for meditasjon. Arnfinn mener det er viktig å strekke seg videre: å gjøre ting man slett ikke kan, å komme seg ut av studio og sin egen komfortsone. – Det er slik man blir bedre, sier han, og det er også hans motivasjon for å fotografere mer enn kunde-portretter: OL- og Paralympics-portretter, rockebilder og natur. Han har store utstillinger, gir ut bøker og står nå i innspurten til dokumentarfilmen om Paralympics-prosjektet. Han vil presentere både portretter, OL-prosjekt, Paralympics-prosjekt, rocke- og landskapsbilder. I tillegg vil han vise ca 5 min. av Paralympics-filmen “BEST”.

Hvordan finansierer man slike prosjekter? Landskapsbilder kan også utnyttes kommersielt. Arnfinn står nå i ferd med å utsmykke sin 2. tråler for Nergård Havfiske på Senja, og kan røpe at det er helt greit å selge «ferie/hobby» bildene sine for godt over 1/2 millioner kroner..

«Man blir god til noe hvis man interesserer seg og brenner for det.”

Se mer på hans hjemmeside

Foto: Arnfinn Johnsen