Foto: Jon Klasbu.

Foto: Jon Klasbu

Devegg Ruud har gått bort

14. august 2024 døde fotograf Devegg Ruud, 83 år gammel. Med en karriere som strakte seg fra Luftforsvaret til eget atelier, etterlater han seg et betydelig bidrag til fotografifaget og lokalsamfunnet. Hans kjærlighet til naturen og engasjement i Norges Fotografforbund vil bli husket med stor respekt. Vår dypeste medfølelse går til hans etterlatte.

14. august 2024 gikk fotograf Devegg Ruud bort, 83 år gammel.

Devegg startet med foto i Luftforsvaret. I 1962 begynte han i lære hos Harry Sønstrød i Drammen. Der traff han sin kjære kone Astri som også gikk i lære der. Begge tok sitt svennebrev i 1966. Devegg løste håndverksbrev i 1971. Samme år startet han eget atelier sammen med Knut Hoftun Knudsen. I 1983 ble firmaet delt og Devegg ble ren reklamefotograf. Devegg har hatt forskjellige studio gjennom årene, men til slutt fikk han sitt drømmestudio på 300 kvm. Dette drev han suksessfullt frem til 2006. Da flyttet han et lite studio hjem og ble pensjonist, men fortsatte å ta på seg jobber når det passet han.

Devegg var en naturens mann og brukte mye av fritiden ute. Han sa selv at ved å ta seg en tur i skiløypa så kjente han at alt stresset forsvant. Når man vet hvor korte tidsfrister man har hatt i reklamebransjen i alle år skjønner man hvor viktig dette er. Zoologen Per Hafslund var læreren til Devegg. Han lærte Devegg å se den store sammenhengen mellom planter, dyr, og ikke minst insekter. Et år ble hagen til Devegg og Astri beskrevet som en av Drammens vakreste hager. På starten av 2000 tallet kombinerte Devegg både foto og naturopplevelser og var med i en episode av NRKs “Ut i naturen”.

Devegg kom inn i Norges Fotografforbund i 1972 og var i alle år et aktiv medlem både lokalt og nasjonalt. Han satt i konkurransekomiteen, var med på å fornye juryformen og satt også som jurymedlem i Norske Fagfotografers Fond i flere år. Devegg var oldermann i Vestfold fra 1980-1983. Sammen med Astri var han stadig å se på laugsmøter og andre samlinger. Han bidro gjerne når noe skulle gjøres, enten det var som «vaktmester», innkaster under landsmøtet i Sandefjord i 1992 eller som arkivar. Han laget blant annet en flott presentasjon av lauget under landsmøtet i Larvik i 2010 og bidro til laugets jubileumsbok i 2015. Under laugets 100 års feiring samme år ble Devegg utnevnt som æresmedlem. Han var er en flott kollega og venn!

Vi lyserfred over hans minne og sender varme tanker til hans etterlatte.