Hva skjer med fotografiets troverdighet?
Utsagnet «bilder lyver ikke» er en sannhet med modifikasjoner. Valg av vinkling, lyssetting og ikke minst det man kunne gjøre i mørkerom og senere photoshop, har gjort at bruk av fotografiet som et sannhetsvitne må gjøres med et kritisk blikk. Men det har vært mulig og fotografiet har likevel hatt status som sannhetsvitne når det er brukt riktig. Med utvikling av KI-verktøy har muligheten til å endre innholdet i et fotografi og å generere bilder av personer og objekter som ikke finnes blitt tilgjengelig for en rimelig penge for alle som ønsker. Resultatene blir stadig bedre og overbevisende, også når det gjelder å lage falske videoer, der det ser ut til at folk er steder de ikke har vært og sier ting som de aldri har sagt.
Dette vil få konsekvenser for fotografyrket på flere vis, f.eks. at noen kunder vil velge å generere bilder selv til sine reklamekampanjer i stedet for å bruke en reklamefotograf – fordi de tenker det er godt nok. På et mer overordna nivå er fotografiets status som dokumentasjon truet. Dette ble løftet på flere vis under Arendalsuka.
Kan domstolene stole på bildebevis?
Norges domstoler arrangerte debatten «KI- Hva gjør domstolen om den ikke lenger kan stole på bevis?». Bilder har lenge vært en av de sterkeste beviser i rettsaker, men med dagens mulighet for generering og manipulasjon av bilder og videoer, vil det ikke lenger i samme grad kunne stå seg som bevis alene. Domstolene er likevel opptatte av at vi ikke må gå i den fella at vi sier vi ikke kan stole på noe lenger, for da vinner løgnerne. Som Morgen Langfeldt Dahlback fra Faktisk.no sa i en annen debatt: Misinformasjon om misinformasjon er et større problem enn misinformasjon, for da sier man at man ikke kan stole på noe man ser.
Så hva skal til for å skille sannhet fra juks når det blir sådd tvil om et bildebevis? Domstolene har høy tillit i Norge og er helt avhengige av å opprettholde den tilliten. Domstolene er godt trente i å vurdere om framlagte bevis er ekte. Men det vil bli behov for å bruke sakkyndige – altså folk med stor kompetanse på fotografi og KI, til å vurdere bevisene og som er i stand til å forklare dette for retten på en forståelig måte. Utfordringen er ofte at i mange saker har ikke partene råd til å bruke eksperter til å vurdere bevisenes ekthet.
Men hva med å signere bilder digitalt, som er en metode som stadig utvikles? Morten Goodwin, professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder, sier det ikke finnes noen sikker metode å verifisere bilder per i dag, digitale signaturer kan også manipuleres. Men alle som har ekte bilder bør ha egeninteresse av å kunne bevise at de er ekte, så ved å legge inn metadata og kryptere, så er det et skritt i riktig retning. Hvis man da kjenner fotografens signatur, kan man i tillegg dobbeltsjekke med vedkommende om bildet er ekte. EU jobber nå med å gjøre løsningene med digital signering sikrere, og det blir viktig framover.
Deepfake og medienes troverdighet
De redaktørstyrte mediene er, slik som domstolene, avhengige av troverdighet og tillit. I en verden av KI-generte deepfakes og krav om flest mulig klikk, stilles det sterke krav til mediene om de skal opprettholde tilliten til sin merkevare. Grundig faktasjekk av stoff de får inn er nødvendig, men samtidig krevende å gjennomføre i den vanskelige økonomiske situasjonen de redaktørstyrte mediene befinner seg i. Dette var tema da Medieklyngen/ Media City Bergen arrangerte debatten «Deepfakes, cheapfakes og trusselen fra generativ kunstig intelligens» i Arendal.
Laura Ellis fra BBC kunne fortelle at BBC som merkenavn er blitt misbrukt i deepfake. Dette har, ifølge Kjersti Løken Stavrum, daglig leder i Stiftelsen Tinius (eier av Schibstedt), ikke vært så utbredt i Norge ennå. Men både for dem og for nyhetsredaktør i TV2, Karianne Solbrække, er det viktig å oppdra folk til å være kildekritiske. De må være de mediene folk vet de kan stole på. Digital signatur av bilder og åpenhet fra medienes side om hva som er gjort med bildene er skritt i riktig retning.
Per i dag mener deltakerne i debatten at falske nyheter ikke er et stort problem og det er viktig at vi bryr oss om desinformasjon som faktisk betyr noe. Vi må ikke komme dit at vi forbyr desinformasjon, til det er definisjonen for vag og det kan lett bli en fare for ytringsfriheten.
Det ønsker heller ikke Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery, når KUD nå arbeider med en strategi for digital motstandskraft. Hensikten med strategien er å opplyse om hva dette faktisk betyr.
I Norge kan vi bruke verktøy som faktisk.no, som er en uavhengig og ideell faktasjekkerorganisasjon, som blant annet også driver prosjektene verifiserbar.no for mediene og andre, og Tenk! et undervisningsopplegg for skolene.
Tillitssporet blir viktig for både mediene og domstolene framover. Det er det også for fotografer og et godt argument for å bruke profesjonelle fotografer både til å ta bilder og som sakkyndige.