Gry Ødegård vant den gjeveste prisen under Landskonkurransen 2024. Under premieutdelingen i Ålesund fikk hun tittelen Årets fotograf 2024.
Norges Fotografforbund har tatt en prat med henne om hennes bilder, tanker og karriere som
fotograf.
Først publisert i Fotografi #3 2024
Tekst: Linda Dyrnes
Gry tar i all hovedsak barnebilder, og det med godt resultat. I kategorien barn fikk hun fire bilder blant topp ti, blant annet både første- og andreplass. Vi lurer litt på dette med å jobbe med barn som motiv. Barn kan jo være litt uforutsigbare «modeller». De kan være trøtte, beskjedne, redde, i full fart, grinete og i strålende humør. Hvordan jobber hun med barna for å få de gode bildene?
Gry Ødegård: Først og fremst må man lese barnet når det kommer inn døra. Noen trenger at man tar ting veldig med ro, og nesten overser barnet i starten, mens andre er rett på. Jeg prøver å unngå ord som redd, skummelt, sliten, trøtt og så videre, og bruker heller bare positive ord og lager god stemning. Man må også prøve å se for seg hva som skjer når man gjør eller sier en ting, slik at man kan komponere bildet man ønsker å få. Det er ikke hver gang det er de store smilene eller hopp og sprett jeg prøver å fange for min del, men at man får en nysgjerrighet eller forundring i blikket deres – noe jeg synes er så fint med akkurat barn – da de er så oppriktige og ærlige i uttrykkene sine.
Linda Dyrnes: Med på kjøpet når man gjør barnefotografering, får man jo også foreldrene, hvordan forholder du deg til dem?
gø: Jeg har gjerne en prat med dem i forkant av fotograferingen, og gir gjerne råd om hva slags type klær som egner seg på bilder, uten at jeg ønsker at de skal måtte kjøpe noe nytt. Jeg vil at barna skal framstå som de er, uten for mye stæsj. Tidspunktet for fotograferingen er også viktig, det fungerer jo best med opplagte barn. Fredag etter barnehagen er da ikke så gunstig.
Når vi kommer til selve fotograferingen, forholder jeg meg rolig og forsikrer foreldrene om at om ikke barna smiler med en gang, er det bare fint. Da får man forskjellige uttrykk i serien og smilene vil komme naturlig etter hvert.
Ikke nok med at Gry ble Årets fotograf og vant kategorien barn, hun vant også kategorien Kreativt portrett. Da blir det en annerledes måte å jobbe på enn med barnebildene.
gø: Ved kreative portretter blir jeg også inspirert av selve modellen. Noe jeg føler de har ved seg, som gjør at jeg ønsker å ta bilde av dem. Når jeg har tatt kreative portretter, er det som regel jeg som har tatt kontakt med modellen. Selv om det også har vært tilfeller hvor folk ønsker en kreativ fotografering, og da føler jeg at man må planlegge litt mer på forhånd. Når jeg henter modeller selv, så føler jeg meg mer fri underveis i fotograferingen.
Jeg er for tiden sykemeldt, men har egne prosjekter i hodet hele tiden, som jeg gleder meg til å få utløp for.
ld: Du har deltatt mange ganger på Landskonkurransen og fått gode plasseringer. Denne gangen gikk du helt til topps. Hva tenker du er styrken med dine bilder, som gjør at de får så gode plasseringer?
gø: Jeg synes ofte det enkle er det beste – og at lyset og modellen skal bære bildet, uten at det er så mye mer i det. Da synes jeg modellen kommer bedre frem, da det fremstår som mer troverdig og ærlig. Det er min personlige mening. Uttrykket er selvfølgelig også veldig viktig. Juryen må jeg også trekke frem i år. Jeg har hatt gode plasseringer før også, men i år følte jeg at juryen så det som jeg selv ser med bildene mine.
ld: Du tar bilder b.de i studio, ute og hjemme hos kunden. Hva blir den store forskjellen på måten du jobber i de ulike settingene?
gø: Jeg liker godt å jobbe både ute og inne. Ute er det lett å bli inspirert underveis i fotograferingen ut ifra hva man har rundt seg, mens i studio føler jeg det er lettere å komme tett innpå modellen.
Gry har en litt annen vei inn i fotografyrket enn mange. Hun startet faktisk Sjarm fotostudio AS sammen med datteren, Amy Stennes, da hun hadde tatt fagbrevet som fotograf i 2007. Amy har også deltatt mye i Landskonkurransen med godt resultat, denne gangen fikk hun en sterk femteplass.
gø: I starten hadde jeg ingenting med fotograferingene og gjøre, og jeg hadde nesten ikke vært borte i en datamaskin. Så det var mye å sette seg inn i og lære. Jeg startet med å være assistent under fotograferingene, og det tok lang tid før jeg prøvde meg på noen kunder. Prosjekter hadde jeg på egen hånd ved siden av, da studio var tilgjengelig. I starten tok jeg mest selvportretter og bilder av mine andre døtre og barnebarna. Jeg har altså ingen formell fotoutdannelse. Jeg har tidligere jobbet i barnehage og vært mye rundt barn, og alltid likt å tegne, male og så videre.
ld: Hvordan er det å jobbe så tett med din egen datter?
gø: Jeg synes det har vært veldig fint. Vi er et godt team sammen, og vi ser også ganske likt på bilder. Noen ganger har vi selvfølgelig litt forskjellige meninger og kan være uenige, men det finner vi alltid ut av. Vi trives med å være sammen. Vi er nok begge glade i å jobbe tradisjonelt, men jeg er nok mer glad i å jobbe med kreative portretter enn Amy. Jeg jobber også i større grad med egne prosjekter ved siden av enn henne, det er noe jeg blir inspirert av.
ld: Hvordan opplever du markedet for portrettfotografer nå, sammenlignet med da du startet?
gø: Jeg synes det har vært veldig stille i starten av året, men det ser ut som det løsner en del nå frem mot sommeren og høsten. Jeg ser også at det er flere kvinnelige fotografer nå enn tidligere, noe som er hyggelig. Nyfødt-fotografering har kommet i stadig økende grad, i hele 2007 hadde vi bare én nyfødtfotografering, mens nå er det gjerne to til tre i måneden.
ld: Kunstig intelligens kommer for fullt inn i bildeverdenen, som i resten av samfunnet, hvordan tror du det vil påvirke fotografyrket og hvordan påvirker det deg?
gø: Jeg mener jo at det har kommet for å bli, og er veldig spennende. Det kan brukes til mye moro, og kanskje spesielt på reklamefronten? Personlig tror jeg kanskje at kundene blir mettet av disse kunstige og polerte bildene, og vil ha noe nært, ekte, ærlig og enkelt.
ld: Hva betyr det for deg å være medlem i Norges Fotografforbund?
gø: Å være fotograf er jo et ganske ensomt yrke på mange måter, og det er en så god vitamininnsprøytning å treffe andre kolleger innimellom! Spesielt Fokus og Landskonkurransen synes jeg har vært veldig moro å delta på, men har også mange gode minner med folk fra laugene. Første landstreff jeg var med på var vel i 07/08 – og det inspirerte meg også til å begynne å fotografere – det var bare Amy som fotograferte på dette tidspunktet. Etter hvert har man jo lært mange å kjenne – og det er alltid koselig å treffes igjen! Så ja, det har betydd veldig mye for meg å være medlem av Norges fotografforbund.
Fakta om Gry Ødegård
Født: 2. oktober 1965
Oppvokst på Fetsund, men har bodd på Aurskog siden 1985.
Har tidligere jobbet som barnehageassistent, i klesbutikk,
bokhandel, flytoget og Jernia.
Har 3 døtre – Amy (1985), Pia (1988) og Iselin (1993)
Har vært gift med mannen Asgeir siden 1987.
Har 6 barnebarn. (5 gutter og ei jente)
www.sjarmstudio.wordpress.com
Magasinet Fotografi
I hvert nummer av Fotografi presenterer Norges Fotografforbund intervjuer og nyheter tilpasset yrkesfotografer. Abonnement på magasinet Fotografi er også en medlemsfordel.