FEP, NFF og World Photographic Cup: Internasjonalt samarbeid for profesjonelle fotografer

Få internasjonal anerkjennelse gjennom FEP: Et kvalifikasjonssystem for profesjonelle fotografer

Norges Fotografforbund (NFF) samarbeider med Federation of European Photographers (FEP) for å gi sine medlemmer tilgang til internasjonal anerkjennelse gjennom et eksklusivt kvalifikasjonssystem. FEP, som samler profesjonelle fotografer fra hele Europa, fremmer høy standard og kvalitet innen fotografi.

Medlemskap og fordeler

Ved å bli medlem av NFF blir fotografer også automatisk medlemmer av FEP. Som FEP-medlem får de tilgang til en rekke eksklusive fordeler:

• Deltakelse i kvalifikasjonssystemet: Medlemmene kan søke om kvalifikasjoner som EP/QEP/MQEP eller video-spesifikke titler som EV/QEV/MQEV. Det er viktig å merke seg at man må ha oppnådd QEP før man kan søke om MQEP. Disse titlene gir prestisje og er kun tilgjengelige for FEP-medlemmer. Godkjente søkere blir oppført på FEPs nettside med en gallerioversikt over deres prisbelønte bilder og kontaktdetaljer, slik at de kan finnes via søkemotoren på nettsiden. Eksempel.
  • Deltakelse i FEP Photographer of the Year-konkurransen: Medlemmer får rabatt ved innmelding til denne årlige konkurransen, og finalister og vinnere inviteres til en spesiell prisutdeling som holdes i et nytt europeisk land hvert år. Seremonien strømmes også direkte på nett.
  • Internasjonal eksponering og nettverksmuligheter: FEP-sertifiserte fotografer og vinnere av konkurranser kan bli invitert som internasjonale keynote-foredragsholdere på FEP-arrangementer. De som oppnår QEP- og MQEP-titler kan også nomineres som dommere for disse kvalifikasjonene, som vurderes to ganger årlig, i juni og november. Disse arrangementene gir gode muligheter for internasjonal nettverksbygging, faglig utvikling og inspirasjonsutveksling.
  • Tilgang til FEP-sponsors kampanjer: FEP-medlemmer får tilgang til spesielle tilbud fra FEPs sponsorer, som er oppført på deres sponsorside.
  • FEP Book Prize: Medlemmer har mulighet til å delta i den prestisjefylte FEP Book Prize, som premierer de beste fotobøkene fra hele Europa.
  • Konkurranse for unge fotografer: En årlig konkurranse er dedikert til unge fotografer, og vinnerne inviteres til den prestisjefylte prisutdelingen.
  • Promotering i sosiale medier: Alle kvalifiserte og prisbelønte fotografer blir promotert via FEPs Instagram- og Facebook-kontoer.

Kvalifikasjonssystem for NFF-medlemmer

FEP tilbyr tre nivåer av kvalifikasjoner for profesjonelle fotografer, med mentorordninger tilgjengelig for de høyere nivåene:

• EP (European Photographer): Et inngangsnivå som krever 12 digitale bilder og har en søknadsavgift på €50. Søknaden vurderes online av tre dommere, og vurdering skjer fem ganger i året.
  • QEP (Qualified European Photographer): Krever 12 printede og monterte bilder, med en søknadsavgift på €170 for tidlige innsendelser eller €185 for senere innleveringer. Dommere vurderer bildene fysisk to ganger i året (juni og november). Printene kan returneres mot en avgift på €60.
  • MQEP (Master Qualified European Photographer): For de mest erfarne fotografene, som må ha oppnådd QEP før de kan søke. Søknaden krever 20 bilder. Søknadsavgiften er €270 for tidlige innsendelser eller €295 for senere. Vurdering skjer også to ganger i året, med en avgift på €60 for retur av printene.

Prisene gjelder for 2024. Det er viktig å besøke FEPs nettside for å få oppdatert informasjon om gjeldende priser.

World Photographic Cup (WPC)

I tillegg til kvalifikasjonssystemet gjennom FEP, deltar NFF i den prestisjefylte World Photographic Cup (WPC), en global konkurranse som samler toppfotografer fra hele verden. Landslaget kan bestå av både medlemmer og ikke-medlemmer av NFF. Bildene velges ut fra resultat fra Landskonkurransen, og eventuelt andre konkurranser, som Gullsnitt. De beste bildene blir sendt videre til WPC, hvor de konkurrerer mot internasjonale bidrag i ulike kategorier. Dette gir norske fotografer en enestående mulighet til å få sitt arbeid vist frem på verdensscenen.

For mer informasjon om kvalifikasjonene, besøk FEPs nettside, og for informasjon om WPC, besøk worldphotographiccup.org.