Prisundersøkelsen 2019

Norges Fotografforbund i samarbeid med Norske Reklamefotografer lanserer Prisundersøkelsen 2019.

En gruppe bestående av Kine Bakke (NFF), Bjørn Tore Stokke (NFF), Raymond Engmark (NRF/NFF), Rikard Osmundsen (NFF), Anne Lise Jensen (NFF), Sverre Hjørnevik (NFF), Mari Svenningsen (NRF) og Christine Tolpinrud fra administrasjonen i Norges Fotografforbund har det siste året jobbet med andre utgave av Prisundersøkelsen. Arbeidet er inspirert av Svenska Fotografers Förbunds prisguide «Vad kostar en bild?»

Årets utgave består av gjennomsnittspriser for fotografering og produkter rettet mot privatmarkedet, kommersiell fotografering og filmproduksjon. Prisene er hentet fra en spørreundersøkelse gjennomført blant medlemmer av Norges Fotografforbund og Norske Reklamefotografer i januar 2019.

Vi forholder oss til konkurranseloven, som gjør det ulovlig med prissamarbeid. Vi som forbund kan altså ikke fortelle medlemmene hvilke priser de bør ta. Det resulterende dokumentet er ikke en prisguide, prisanbefaling eller en prisveiledning, men viser kun resultatet av spørreundersøkelsen. Alle priser i dokumentet er gjennomsnittspriser. Noen tar mer, noen tar mindre. Priser avhenger av mange ting, som geografisk beliggenhet, erfaring, forretningsmodell og lignende.

Prisundersøkelsen 2019 kan du se her: Prisundersøkelsen NFF 2019

Undersøkelsen er designet av Ann Sissel Holthe/Fatmonkey Foto + Grafisk.