Arne Beck ble Årets Fotograf NFF 2018

Arne Beck ble kåret til Årets Fotograf NFF 2018 på Norges Fotografforbunds årlige landskonkurranse. Beck konkurrerte med 183 fotografer og 728 bilder om en av Norges mest prestisjefulle fotopriser.

Premieutdelingen fant sted på Norges Fotografforbunds landsmøte på Hell den 8.-11. april.

Fotograf Arne Beck fikk høyeste poengsum i konkurranse med 183 fotografer og 728 innsendte arbeider fra hele landet. Han mottok gullmedaljer for bildene «Desire – Anomaly» og «Enok Groven – Von Doren Watch Campaign». Bronsemedalje for bildet «Kairos – A portrait of time” og hederlig omtale for «Think Future – The Impressionist Magazine».

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Juryen uttaler om Årets Fotograf NFF 2018, Arne Beck:

«En sterk samling bilder som viser stor bredde og teknisk mestring. Fotografen viser evne til også å kunne regissere modellene på en profesjonell måte. Dette gjør at han oppnår det lille ekstra som skal til for å kunne hente de høyeste poengsummene.»

Arne Beck driver eget studio i Bergen, Studio IMOTIV. Han har lært av mestere som Morten Krogvold og Paul Bernhard, og var så heldig å komme i lære hos mesterfotograf Hans Jørgen Brun der han fikk sitt fagbrev. Kombinert med en bachelor fra Universitetet i Bergen i kunsthistorie og nevroestetikk skulle han være godt rustet til å fange lyset og øyeblikket med kamera. Arne Beck er en allsidig fotograf, og arbeider både med store kommersielle kampanjer, kreativt motefotografi, kunstfoto, studiofoto og har fått sine bilder publisert i internasjonale tidsskrifter.

Juryen besto av juryleder Jens Eldøy og jurymedlemmer Jim Lowe, Knut Koivisto, Antti Karppinen, Ragne Kristine Sigmond og Laila Villebeck.

I tillegg til «Årets Fotograf NFF 2018» er vinnere av Årets bilder i kategoriene:

Kommersielt

Foto: Kristoffer Wittrup

”Die Onleihe Stadtbibliothek» av Kristoffer Wittrup, gull

Juryuttalelse: ”Det ser veldig enkelt ut, men det er vanskelig å skape et bilde som dette. Alle elementer er til stede, fra fargen på møblene til plasseringen av menneskene. Bildet har en sterk grafisk følelse med en utmerket symmetri og mange detaljer. Et perfekt bilde fra dette miljøet.”

Reportasje

Terese Samuelsen
Foto: Terese Samuelsen

«Before practice» av Terese Samuelsen, gull

Juryuttalelse: ”I all sin elegante enkelhet er dette et bilde med en perfekt komposisjon. Det er linjer, gjentakelser og en lek med former og mønstre som understreker bildets tittel. Man må ha god følelse for form for å se et sånt bilde, og ikke bare gå forbi.”

Portrett

Foto: Cecilie Hatløy

”Absent” av Cecilie Hatløy, gull

Juryuttalelse: ”Det er et veldig sterkt, følelsesmessig forstyrrende og godt gjennomført fotografi. Et portrett som viser virkeligheten for mange familier. Det er vondt å se, men godt at bildet kan vekke følelser, selv om de følelsene er at man blir trist av å se på det. Bildet vekket sterke reaksjoner hos juryen.”

Barn

Trine Bjervig
Foto: Trine Bjervig

”The shepherd» av Trine Bjervig, sølv

Juryuttalelse: ”Dette er et veldig godt eksempel på et miljøportrett. Bruken av lys, det filmatiske uttrykket og fargegraderingen bidrar til at dette fremstår som et bilde med en historie bak seg.”

Bryllup

Richard K. Johansen
Foto: Richard K. Johansen

”Interaction” av Richard K. Johansen, sølv

Juryuttalelse: ”Et artig, troverdig og annerledes bryllupsbilde. Fin interaksjon mellom deltagerne, og den duse bakgrunnen fremhever de som er med. Snøen gir en flott stemning. Man blir glad av å se dette bildet.

Digitalt arbeid

André Tomas Ormset-Paredes
Foto: André Tomas Ormset-Paredes

«Dancing in heaven» av André Tomas Ormset-Paredes, sølv

Juryuttalelse: ”Et godt blikkfangsbilde med spennende, menneskelige former mot hverandre og en god atmosfære. Lyset fremhever taktiliteten i tøyet. Det er vakkert hvordan kroppens former er fanget akkurat i et slikt øyeblikk.”

Natur

Arnfinn Johnsen
Foto: Arnfinn Johnsen

«The Cormorant Stone/Skarvesteinen» av Arnfinn Johnsen, sølv

Juryuttalelse: «Bildet har en drømmende følelse, og kan minne om kunst fra slutten av 1800-tallet. Det har noe mystisk og uhyggelig ved seg. Dette er veldig bra!».

Årets Student/lærling – Nina Lædre

Denne bildekrusellen krever javaskript.

”Selfportrait by a woman”, ”The Perfection of Emma”, ”Selfportrait”

Juryuttalelse: ”Fotografen viser med disse bildene at hun mestrer både det tekniske, og i høy grad også den viktige kontakten med modellene. Hun viser en godt utviklet formsans og evnen til å utnytte grafiske elementer i bildene..”

183 fotografer har levert inn 728 arbeider til årets landskonkurranse. Det ble i år utdelt 10 gull, 21 sølv, 52 bronse og 489 hederlige omtaler.

Om konkurransen

Norges Fotografforbunds landskonkurranse er åpen for medlemmer i Norges Fotografforbund og andre yrkesutøvende fotografer. Hver fotograf kan sende inn fire fotografier i klassene; Portrett, Bryllup, Barn, Digitalt Arbeid, Kommersielt, Natur, Reportasje og Årets Student/Lærling. Fotografen med høyeste poengsum blir Årets Fotograf NFF.

Se alle vinnerbildene på konkurransens nettside:

www.landskonkurransen.no/