Array
            [post_date] => 2019-08-12 11:13:47
            [post_date_gmt] => 2019-08-12 09:13:47
            [post_content] =>

Fotobokfestival Oslo 2019 arrangeres 12.–22. september. Hovedutstillingen i år er Fixed on Reality.

Festivalen finner sted på Arbeidersamfunnets plass, i en rekke containere. Her vises utstillinger av Rona Yefman, Aaron Schuman og Rafal Milach. På programmet står også flere artist talks, boklanseringer og presentasjoner.

Det vil også være flere satelittutstillinger og eventer på Fotografiens Hus, Fotogalleriet, Oslo Kunstforening, Cyan Studio, Tronsmo og Kulturhuset.

På Fotografiens Hus vises utstillingen Den nye byen av Adrian Bugge. Fredag 13. september, i forbindelse med Fotobokfestivalen og Oslo Kulturnatt, blir det senåpent. Kl. 18 blir det et arrangement i utstillingen der forfatter Ole Robert Sunde (som har skrevet et essay i Dagbladet med utgangspunkt i Bugges bilder) deltar i en samtale med forfatter Hans Petter Blad og arkitekt Halvor Weider Ellefsen (som begge har bidratt med tekster i boken). Temaet er Fjordbyen og hvordan den fremstilles i fotografi.

Fotobokfestival Oslo 2019 arrangeres av Forbundet Frie Fotografer.

www.fotobokfestivaloslo.no/

[post_date] => 2019-08-02 11:49:05
            [post_date_gmt] => 2019-08-02 09:49:05
            [post_content] =>
  Oppmøte søndag kl. 12.00 - kaffe og noe å bite i v/ankomst Mandag kl. 13.00 – lunsj og hjemreise Vi kommer tilbake med full oversikt ang. priser og program medio August. Foreløpige foredragsholdere: Mona Moe Machava og Cecilie Hatløy Foreløpige leverandører: Stavanger Foto Datamind (leverandør av Mac) Lundeby Fujifilm v/Tore Rødde Mona Moe Machava er utdannet kunstfotograf fra England, men har jobbet som fotojournalist i Afrika. De siste årene har hun jobbet mest med å fotografere familier og bryllup. I fjor ga hun ut fotobok sammen med det kreative teamet 'DagDrømmerne'. Hun har også bloggen guroogmonings.no sammen med fotograf Guro Skjelderup, hvor de bruker fotografiet og ærlige tekster til å fortelle historier fra hjertet. Cecilie Hatløy startet sin karriere som profesjonell fotograf i 2010. De første årene valgte Cecilie å spesialisere seg innen nyfødt- og babyfotografering, og ble raskt kjent for sine nyfødtbilder og Lykkeliten Studio. I dag fotograferer hun også mye for næringslivet, i tillegg til de private kundene.
[post_title] => Rogaland Fotograflaug: Høstmøte i Flekkefjord [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => rogaland-fotograflaug-hostmote-i-flekkefjord [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-08-02 11:49:05 [post_modified_gmt] => 2019-08-02 09:49:05 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://fotografforbundet.no/?post_type=events&p=10677 [menu_order] => 0 [post_type] => events [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw [start_date] => 1569715200 [end_date] => 1569801600 [recurring] => [start] => 1569715200 ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 10833 [post_author] => 578 [post_date] => 2019-10-04 15:05:24 [post_date_gmt] => 2019-10-04 13:05:24 [post_content] =>
Oslo Fotograflaug inviterer til frokostmøte:)
Meld deg på her: https://oslofotograflaug.hoopla.no/sales/2277838023 Å jobbe som selvstendig fotograf er en hverdag fylt med masse gjøremål. Det å stå bak kamera er bare en liten del av jobben når du driver for deg selv. Hvordan kan du få en mer effektiv fotograf-hverdag og få flere ting gjort? Gi både kropp og hjerne en god start på dagen og bli med Oslo Fotograflaugs frokostmøte 15. oktober klokken 08.00 på Fotografiens hus. Erfaringsutveksling mellom medlemmene hvordan vi kan jobbe smartere er første tema: Derfor har vi har lyst til å høre hvilke rutiner og triks du har i hverdagen for å få ting gjort? Erfaringer vi deler med hverandre, vil gi inspirasjon til oss alle. Det blir enkel frokost og et uformelt treff mellom andre hyggelige kolleger i lauget. Påmelding innen 13. oktober Vi håper å se deg. Velkommen!
[post_title] => Oslo Fotograflaug: Frokostmøte [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => oslo-fotograflaug-frokostmote [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-10-04 15:05:24 [post_modified_gmt] => 2019-10-04 13:05:24 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://fotografforbundet.no/?post_type=events&p=10833 [menu_order] => 0 [post_type] => events [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw [start_date] => 1571097600 [end_date] => 1571097600 [recurring] => [start] => 1571097600 ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 10889 [post_author] => 578 [post_date] => 2019-11-08 15:24:39 [post_date_gmt] => 2019-11-08 14:24:39 [post_content] =>
Velkommen til medlemskveld - Oslo Fotograflaug Hvordan få tid til personlige prosjekter - og er det samtidig mulig å tjene penger på det? Oslo fotograflaug inviterer denne gangen til studiobesøk hos fotograf Ansgar Valbø som holder til i Nydalen i Oslo. Han jobber 50 prosent av tiden med personlige prosjekter og 50 prosent av tiden med kommersielle oppdrag. – Jeg må jobbe med personlige prosjekter for å få inspirasjon. Samtidig har jeg funnet en måte å ha dette som en ekstra inntektskilde, sier Ansgar. Velkommen til en hyggelig og inspirerende medlemskveld der Ansgar deler sine erfaringer med oss. Tid: 19. november klokken 19.00 Sted: Gjerdrums vei 14, Nydalen Oslo Påmelding: https://oslofotograflaug.hoopla.no/sales/3316057886
Om Ansgar Valbø: Født i 1967. Han har foto- og grafisk utdannelse fra KIAD, Kent Institute of Art & Design, i Rochester, England. Han jobber primært med personlige prosjekter bestående av Still Life, natur- og portrettbilder og hadde sin første utstilling i april 2016. Parallelt utfører han kommersielle jobber for kunder som Get, Eger, Swims, Cappelen Damm, Universitetet i Oslo, Netcom, Pur Norsk, Vega Forlag og Red Ink. [post_title] => Oslo Fotograflaug: Medlemskveld hos Ansgar Valbø [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => oslo-fotograflaug-medlemskveld-hos-ansgar-valbo [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-11-08 15:29:07 [post_modified_gmt] => 2019-11-08 14:29:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://fotografforbundet.no/?post_type=events&p=10889 [menu_order] => 0 [post_type] => events [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw [start_date] => 1574121600 [end_date] => 1574121600 [recurring] => [start] => 1574121600 ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 11043 [post_author] => 578 [post_date] => 2019-12-17 15:59:10 [post_date_gmt] => 2019-12-17 14:59:10 [post_content] => [caption id="attachment_11044" align="alignnone" width="1600"] Fra utstillingen Revenants av Wendimagegn Belete. Foto: Christine Tolpinrud[/caption] Vi har åpnet for søknad om utstillingsplass høsten 2020. Frist for å søke er 1. februar 2020. Fotografiens Hus viser fotografi innenfor alle sjangre og etterstreber en bredde i utstillingsprogrammet. Alle som har et godt prosjekt av høy fotografisk kvalitet kan søke om utstillingsplass hos oss. Det er fem ledige utstillingsperioder høsten 2020 og hver periode varer i tre og en halv uke. Søknadsskjemaet skal inneholde en kort og presis beskrivelse av prosjektet, og et utvalg bilder i jpg-format. Les mer på galleriets nettside [post_title] => Fotografiens Hus: Søk utstillingsplass høsten 2020 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => fotografiens-hus-sok-utstillingsplass-hosten-2020 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-17 15:59:10 [post_modified_gmt] => 2019-12-17 14:59:10 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://fotografforbundet.no/?post_type=events&p=11043 [menu_order] => 0 [post_type] => events [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw [start_date] => 1576108800 [end_date] => 1580515200 [recurring] => [start] => 1576108800 ) [5] => WP_Post Object ( [ID] => 11025 [post_author] => 578 [post_date] => 2019-12-17 14:53:56 [post_date_gmt] => 2019-12-17 13:53:56 [post_content] => [caption id="attachment_10311" align="alignnone" width="1600"]Landskonkurransen Årets bilde – barn, Landskonkurransen 2019. Foto: Sandra Gundersen[/caption] Landskonkurransen 2020 er åpen for innsending. Frist for å delta er 12. januar 2020. Alle yrkesutøvende fotografer og studenter og lærlinger i fotofaget inviteres til å delta i Landskonkurransen 2020. I år er det mulig å delta i ti kategorier: Klassisk portrett, Kreativt portrett, Nyfødt/baby, Barn, Bryllup, Familie/gruppe, Kommersielt, Natur, Reportasje, Åpen klasse. Fotografen med den høyeste sammenlagte poengsummen for sine 4 høyest premierte bilder, blir kåret til Årets fotograf NFF 2020 og vinner Daguerreprisen, 10.000 kroner, gavekort og et napp i NFF’s vandrepremie. 1., 2. og 3. plass sammenlagt i konkurransen vil motta et trofè for sin plassering.
Kan delta med ti bilder
Nytt av året er at du kan delta med inntil 10 bilder totalt, men maksimalt 4 bilder i samme kategori. Det er kun de 4 beste bildene som blir tellende og eventuelt premiert i konkurransen. Poenggivningen på bildene som ikke blir tellende i konkurransen, vil kun bli offentliggjort via opptaket fra juryeringen som publiseres etter premieutdelingen. Det skal kåres topp 10 i konkurransen sammenlagt, med premiering til pallplasseringene.
Internasjonal jury
Juryen består av Jos Verhoogen (Belgia), Martina Wärenfeldt (Sverige), Martin Krystynek (Slovakia), Mikaela Holmberg (Finland), Andy Hens (Tyskland/Belgia) og Tiina Haring (Finland). Premieutdelingen finner sted i forbindelse med Fokus 2020 i Kristiansand 28.–31.mars. Mer informasjon om konkurransen og hvordan du deltar finner du på landskonkurransen.no [post_title] => Landskonkurransen 2020 [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => landskonkurransen-2020 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-12-17 14:53:56 [post_modified_gmt] => 2019-12-17 13:53:56 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://fotografforbundet.no/?post_type=events&p=11025 [menu_order] => 0 [post_type] => events [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw [start_date] => 1576195200 [end_date] => 1578787200 [recurring] => [start] => 1576195200 ) [6] => WP_Post Object ( [ID] => 10831 [post_author] => 578 [post_date] => 2019-10-04 11:47:50 [post_date_gmt] => 2019-10-04 09:47:50 [post_content] => FOKUS 2020 arrangeres i Dyreparken i Kristiansand 28.-31.mars 2020. Vi ønsker velkommen til fire dager med faglig innhold og sosiale møter med fotografer fra hele landet.

Nytt navn – nytt konsept. Velkommen til FOKUS 2020.

Vi i arrangementskomiteen i Norges Fotografforbund gleder oss til å ønske velkommen til FOKUS 2020 i Kristiansand i slutten av mars. Årets arrangement blir litt annerledes enn tidligere. Ikke bare har det fått nytt navn, men innholdet har også fått en litt annen profil. Det blir et større fokus på hva det er vi som fotografer trenger for kunne lykkes bedre. Tidene har endret seg og vi har derfor hentet inn eksperter innenfor markedsføring og salg. Disse vil ta oss gjennom svært matnyttige råd og tips om hva du må gjøre for å få til en bedre drift og lykkes med din bedrift. Det blir mange flere og mindre arrangementer parallelt med det offisielle programmet, noe som betyr at flere må gjøre noen valg og prioriteringer. Inspirasjon er også viktig og derfor har vi hentet inn noen som kan være med på å inspirere og glede oss. Det blir også tid til sosialt treff og nettverksbygging. Vi har i større grad gitt rom for å presentere NFF. Forbundets time er tilbake og medlemsundersøkelsen som ble gjennomført i desember-januar vil bli presentert. Fokuset er flyttet mer over på at vi sammen skal stake ut veien videre for NFF. Hva vil du at NFF skal være for deg og oss fotografer? Ta turen og bli med på å forme våre neste 125 år. Velg mellom utvidet opplevelsespakke, hovedpakke eller kun deltakeravgift. Velges det en av de to pakkeløsningene inkluderer dette deltakeravgift, overnatting, fri parkering, inngang i dyreparken, middag, frokost og lunsj. Den utvidete pakken inkluderer en dag i forkant med en workshop og «Nordisk aften», som er en safari på kveldstid blant ulver og gauper inkludert middag i lavo. Det blir en magisk kveld i det fri med mat og drikke. I disse pakkene kommer det ingen overraskelser, og ingen behøver å være engstelig for om de har booket alt eller lure på hva de har booket. Bestilles det kun deltageravgift må deltageren selv sørge for å bestille og betale for alle ønskede måltider, parkering og evt. inngang i dyreparken. Bestillinger og betalinger gjøres i hotellresepsjonen. Vi gjør oppmerksom på at hotellet ligger et stykke unna matbutikk og andre fasiliteter. I tillegg skal det være flere små og engasjerende arrangementer rundt om i landsbyen som skal bidra til å løfte stemningen og skape den gode rammen og atmosfæren som et slikt arrangement fortjener. Det kommer mer informasjon om dette i løpet av kort tid. Det er spennende og intime lokaliteter som bør inspirere mang en fotograf. Vi oppfordrer derfor alle til å ta med seg et kamera. Vertskap for i år er Sørlandske Fotograflaug, som i tillegg fyller 100 år i 2020. Dette skal feires med en festmiddag under arrangementet. Og årets temafest blir – naturligvis – piratfest. Vi håper å se deg der. Jan Rune Eide, Beate Willumsen, Linda Varpe-Karlsen og Elisabeth Figenschou Jølstad.

Lørdag 28. mars (Abra Havn)
15.00: Innsjekk utvidet opplevelsespakke 17.00: Uoffisiell åpning 17.05: Overraskelsesworkshop 18.30: Nordisk aften med safari og middag
Søndag 29. mars (Abra Havn)
10.00–15.00: Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond 14.00: Innsjekk hovedpakke 15.00: Foredrag: «Klassisk til moderne portrett» med Hans Jørgen Brun 15.30–16.45: Foredrag: Thron Ullberg 16.00: Pecha Kucha 17.00: Offisiell åpning og velkommen til NRF-medlemmer 19.00: Piratfest
Mandag 30. mars (Dyreparken Hotel)
09.00: Landsmøteforhandlingene 09.00–12.30: Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond 10.30: Forbundets time 13.00: Lunsj 14.00–18.00: Leverandørmesse 14.30-15.30: Foredrag: «Fra bra til BEST» med Jens H. Quanvik (salg) 15.30-17.00: Foredrag: «Kommersielt arbeid» med Stig Håvard Dirdal 19.00: Festmiddag Sørlandske Fotograflaugs 100-års jubileum 21.00–21.20: Foredrag ved Årets fotograf 2019: Trine Bjervig 21.20: Landskonkurransen 2020 premieutdeling
Tirsdag 31. mars (Dyreparken Hotel)
09.00-16.00: Leverandørmesse 09.00–11.45: Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond 12.00: Lunsj 13.15-14.30: Foredrag: «Markedsføring av håndverksbedrift 2020» med Johan Høstmælingen 14.30-15.45: Foredrag 16.00: Sofaprat

Påmelding

FOKUS 2020 vil foregå både på Dyreparken Hotel og i Abra Havn hvor vi i tillegg skal overnatte (det er gangavstand mellom stedene arrangementet foregår). Det er mulig å kjøpe to pakker med alt inkludert unntatt drikke.
Lørdag 28.3. - tirsdag 31.3
Utvidet opplevelsespakke inkluderer nordisk aften (mat, drikke og naturopplevelser med guide inne i selve dyreparken) 3 netter med fullpensjon fra og med lørdag kveld til og med lunsj på tirsdag. Pakken inkluderer både piratfest og festmiddag, inngang i dyreparken på valgfri dag, samt alle foredrag og workshops. Er du kvalifisert for rabatt må du taste inn følgende kampanjekode: Ledsager/partner/ektefelle: uop500 Student/leverandør/pensjonist/senior: uop1500 Æresmedlem/oldermenn: uop3000. Pris: 8780,–
Søndag 29.3. - tirsdag 31.3
Hovedpakken inkluderer 2 netter med fullpensjon fra og med søndag kveld til og med lunsj på tirsdag. Pakken inkluderer både piratfest og festmiddag, inngang i dyreparken på valgfri dag, samt alle foredrag og workshops. Er du kvalifisert for rabatt må du taste inn følgende kampanjekode: Ledsager/partner/ektefelle: hp500 Student/leverandør/pensjonist/senior: hp1500 Æresmedlem/oldermenn: hp3000. Pris: 7020,– Kun deltakeravgift Billetten gjelder fra søndag til tirsdag og du får tilgang til alle foredragene, leverandørmessen og pop up aktiviteter.
Deltageren må selv sørge for å bestille og betale for alle ønskede måltider, parkering og evt. inngang i dyreparken. Bestillinger og betalinger gjøres i hotellresepsjonen. Vi gjør oppmerksom på at hotellet ligger et stykke unna matbutikk og andre fasiliteter.
Pris: 3100,– Frist for påmelding er 16. mars. Påmelding her

Foredragsholdere

Listen oppdateres.
Hans Jørgen Brun
[caption id="attachment_11069" align="alignleft" width="350"] Foto: Alexander Øvrebø[/caption]

Hans Jørgen Brun er en av Norges mest premierte fotografer og har en egen evne til å gripe og fastholde øyeblikket. Ikke minst makter han å fange ansikter og kroppsspråk. Gjennom sitt arbeid og separatutstillinger har han blitt toneangivende i Norge og internasjonalt.

Hans Jørgen tok Svennebrev i 1968, Mesterbrev i 1971 og har jobbet selvstendig siden da.

Hans Jørgen Brun skal holde foredrag om klassisk portrett.
Thron Ullberg
[caption id="attachment_11067" align="alignleft" width="350"] Thron Ullberg. Foto: Albin Handig[/caption] Thron Ullberg er en av Sveriges mest kjente portrettfotografer. Hans portretter er oppstilte med et teatralsk uttrykk og inspirert av reklame og motefotografi. Han jobber analogt og gjerne med storformatkamera. Han er utdannet ved ICP i New York og har en Fil. kand. i kunstvitenskap. Siden 1989 har han portrettert noen av Sveriges største kulturpersonligheter og har et 20-talls utstillinger bak seg. Thron har gitt ut tre bøker og er representert på blant annet Nationalmuseum, Värmlands museum och Göteborgs Kulturnämnd og i 2016 tok han hedersportrettet for Nationalmuseum. Thron Ullberg er bosatt i Stockholm. I foredraget skal han snakke om hvordan han går til verks når han legger opp sine portrettfotograferinger, fra kreativ ide til ferdig bilde og hva som skjer på veien.
Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond
[caption id="attachment_7941" align="alignleft" width="350"] Selvportrett. Foto: Ragne K. Sigmond[/caption] Vi vil også på Fokus 2020 tilby portfoliovurdering eller kall det om du vil, 1 til 1 mentoring. Mange av deltagerne i Landskonkurransen ønsker tilbakemeldinger på sitt arbeid fra juryen. Du har anledning til å ta med deg en portfolio på inntil 10 bilder, du velger selv om du vil presentere dem digitalt (ta med nettbrett/pc/mac) eller fysisk. Din portfolio kan, men må ikke, inneholde dine konkurransebilder eller kanskje har du potensielle bilder for fremtidige konkurranser? Noen trenger kanskje rett og slett hjelp til å bygge sin portfolio? Da er dette en gylden anledning, til å få veiledning til akkurat det. Ønsker du tilbakemelding på din hjemmeside, så er det også fullt mulig! Du trenger ikke forberede mye, bare ta med deg et nettbrett/pc/mac, og vis frem det du har, be om råd mtp endringer/forbedringer. Vi er gode, men har potensiale for å bli enda bedre, og det gjelder like gjerne de erfarne som de ferske fotografene. Du trenger ikke å ha deltatt på årets LK for å kunne delta på denne portfoliovurderingen, den er åpen for alle! Du melder deg på i Hoopla. Tidene blir fordelt etter påmeldingen er stengt.
Jens H. Quanvik
[caption id="attachment_11070" align="alignnone" width="2560"] Foto: Beate Willumsen[/caption] Jens Hartvik har jobbet med salg i hele sitt voksne liv og brenner for faget. I en årrekke jobbet han i Telenor som salgsleder og var så dedikert til faget at han ved siden av sin faste jobb, etablerte enkeltpersonsforetaket Salgstinget i 1995. I regi av Salgstinget holdt han foredrag og coachet selgere og ledere ved siden av sin faste jobb. Jens Hartvik har i over 25 år trent tusenvis av selgere og hundrevis av ledere. I 2011 gikk Salgstinget over fra å være et enkeltpersonselskap til AS, og Jens Hartvik fikk flere med seg på laget i bedriften sin. Han har siden den gang jobbet i sitt eget selskap på fulltid. Jens Hartvik er i tillegg utdannet Gestaltterapaut. Foredraget "Fra Bra til BEST": Jens Hartvik vil gjøre en liten intervjurunde i forkant av foredraget slik at han i størst mulig grad vil tilpasse dette til vår yrkesgruppe og mange av våre daglige utfordringer rundt salg – salg av produkter, tjenester og oss selv som merkevare. Foredraget vil blant annet inneholder temaer som:
  • Hva påvirker våre salgsprestasjoner aller mest?
  • Kunde- og salgspsykologi
  • Suksess og fallgruver i salg. Hvordan gjøre salg enkelt?
  • Hvorfor gjør vi ikke det vi vet vi burde gjøre? - forskjellen på kunnskap og anvendt kunnskap.
  • Hva kjennetegner de som er aller best? - forskjellen som utgjør forskjellen.
  • Hvordan snu negative tanke- og handlingsmønstre?
  • Hvordan blir jeg motivert - akkurat NÅ?
  • Det er meg selv det kommer an på!
  • Hvordan kan vi øke kvaliteten på vår kundebehandling/kundeservice?
  • Mersalg = omtankesalg & service!
  • Hvordan øke kvaliteten og kvantitet på utgående kundeaktivitet?
«Fra Bra Til BEST» legges opp som en kombinasjon mellom foredrag og kurs. Foredraget består av bøtter og spann med humor og aha-opplevelser og Jens bidrar med å skape et friskt, positivt pust rundt slike temaer. Deltakerne vil få påfyll og inspirasjon, og vil bli underholdt samtidig.
Johan Høstmælingen
[caption id="attachment_11079" align="alignnone" width="1200"] Foto: Ricardofoto[/caption] Johan Høstmælingen er kreativ leder i Ferskvann reklamebyrå på Hamar. Han har jobbet med lokale, nasjonale, internasjonale merkevarer i 25 år. Som Wasa, Norsk Tipping, BRAV (swix), Sparebank1, XL-BYGG, for å nevne noen kjente. Jobber også som programleder på NRK/norsk tipping for spillet Extra. På FOKUS 2020 skal han snakke om "Salg og markedsføring i en digital tidsalder relatert til mindre håndverksbedrifter.
Stig Håvard Dirdal
[caption id="attachment_11162" align="alignnone" width="2560"] Foto: Stig Håvard Dirdal[/caption] Den Stavangerbaserte fotografen Stig Håvard Dirdal er kjent for sine kunstneriske, lekne og ofte ukonvensjonelle tilnærminger. Han baserer sine arbeider på handlinger i bildet og et ønske om å vekke reaksjoner i betrakter.
I 2006 etablerte han det kreative byrå dTurbine. Han har spesialisert seg på uttrykk som promoterer kultur og teater. Han gjennomfører sine arbeider fra idéfase til art direction, foto og grafisk design.

Magnar Fjørtoft
Magnar W. Fjørtoft er utdannet fotograf og pedagog, og har i tillegg en kunstfaglig utdannelse med fotografiet som medium. Yrkeskarrieren omfatter studiofoto, journalistisk arbeid for en rekke aviser og fagtidskrifter, dokumentarisk fotografi, grafisk design, og fleire bokutgivelser, blant annet bestselgeren Digital fotografi i praksis, og nylig Fotografiet som medium, som er en introduksjon i bildeforståelse for fotografer. Han har også gjennom en årrekke undervist fulltid i medier og kommunikasjon på videregående nivå, og han underviser i tillegg i faget Bilder, som er relativt nytt i den videregående skolen. I dette faget er bildeforståelse en viktig del, og dette peker også mot hvilket kunnskapsnivå som vil prege morgendagens fotografer. Gjennom hele sitt yrkesaktive liv har Fjørtoft på et eller annet vis arbeidet med kommunikasjon, og fotografiet har hele tiden vært en grunnstein. – Jeg er jo først og fremst fotograf, men jeg prøver å plassere fotografiet i en større sammenheng. Fotografi er ikke bare en teknikk, men et krevende og veldig spennende medium som påvirker vår hverdag og hvordan vi oppfatter verden rundt oss, sier han. Derfor er det viktig for fotografer å beherske også formidlingen for oss som er visuelle artister og som har kameraet som verktøy, legger han til. Fjørtoft er også kjent som en aktiv kursholder for fotografer, med deltakelse også på Nordic Light internasjonale fotofestival. Magnar W. Fjørtoft er oppvokst i Ulstenvik, og er nå bosatt i Molde.