NFF Landsmøtet 2018

Landsmøtet 2018

Landsmøtet 2018 avholdes på Hell 8.–11. april. Velkommen til fire dager fylt med inspirasjon og faglig påfyll.

Meld deg på arrangementet her

Foto: Agnieszka Iwanska

Velkommen!

Norges Fotografforbund og Trøndelag Fotograflaug ønsker velkommen til hektiske fotodager i april.

Like regelmessig som alltid er det igjen tid for landsmøte, og arrangementskomitéen og lauget har lagt sine hoder i bløt for å lage et program som skal trigge de fleste.

Første post på programmet er tradisjonen tro presentasjon av de dyktigste av de dyktige, topp-plasseringene i årets Landskonkurranse, som jeg ser frem til med spenning. Nye kategorier, internasjonal jury og ny juryeringsform skulle kunne borge for en god kombinasjon av enda høyere kvalitet og saftige diskusjoner søndag kveld.

Landsmøteforhandlingenes innhold er i skrivende stund ikke klart, men det arbeides blant annet med en vitalisering av vårt forbund som kan innebære store forskjeller i hvordan vi driver, og hvem flere et medlemskap i Norges Fotografforbund kan appellere til.

Uansett en arena der dere medlemmer får være med og ta viktige avgjørelser av betydning for forbundets fremtid – husk at det er dere selv som er Norges Fotografforbund.

De utvalgte foredragsholderne skal gi dere et spenn av inspirasjon og kunnskap, og jeg er av den oppfatning at dem vi får se og høre i april vil innfri disse forventningen.

Bare sjekk programmet!

I tillegg er det et eget opplegg med workshop for lærlinger og skoleelever, der resultatet av arbeidet skal fremvises som en egen programpost senere – spennende !

Det sosiale er vel ivaretatt, det er et viktig element.

Vi har på forhånd testet kjøkkenet, som leverte gastronomiske fulltreffere på løpende bånd, både delikat og smakfullt.

En annen post på programmet som jeg ser frem til med skrekkblandet fryd, er festen lauget planlegger for tirsdagen. Jeg antar at det ikke spares på NOE når trønderne inviterer til vaskekte «trønderfest» – det må bli snurrbart og vest og litt til tenker jeg.

Så er det jo slik at stedet vi reiser til innbyr til ordspill, og fantasien vil nok utfordres rundt stedsnavnet, i både den ene og den andre retningen.

Det er likevel ingen tvil om at gjestene fra NFF i april antagelig helt sikkert for fremtiden vil bli omtalt som HELL’s ANGELS 😉

Vi treffes i april!

Truls Løtvedt
Leder Norges Fotografforbund

Kjære medlemma – vårres herrlige kollega!

Vælkommen så my te årets hæppening – Landsmøte på Hell.

Hell e itj store plassen – men kæm bryr sæ om det?! Vi ska jo bare vær sammen, lær, bli inspirert, kos oss med deilig mat og kanskje bli det nåkka godt i glaset å?

Vi i Trøndelag fotograflaug glede oss stort te dokker kjæm. Og aller mæst te å ta dokker med på en skikkelig bonfæst! Vi ska ha fæst på lokalet, et dritbra band og drikke som får igang dansefoten. Du kan kom som du e – eller kjør på med skinnvæst, mokkasina og tennissokka.

Pst: te dokker karan – husk at det bli itj nå fart uten bart!

Mytji varme klæmma og en liten suss, fra medlemma og styret i Trøndelag fotograflaug.

Styret i Trøndelag Fotograflaug. Foto: Christoffer L. Walseth

Program

Det blir Masterclass bryllup med Frøydis Geithus søndag 8. april fra. kl. 12.30. Masterclassen er kun for medlemmer som melder seg på med full deltakeravgift innen 15. januar. Maks antall deltakere er 25 stykker.

Det blir også et eget opplegg for lærlinger og studenter på mandag kl. 9–13 med Jonathan Stone og Eir-Jørgen Bue. På tirsdag skal de to vise resultatene fra workshopen på scenen. Les mer om dette her

Påmelding

Landsmøtet 2018 foregår på Scandic Hell i Stjørdal. Arrangementet er åpent for alle, med rabatt for medlemmer av Norges Fotografforbund.

Hotellpriser Landsmøtet 2018 (pdf)

Meld deg på her. Det er inntil 500 kroner rabatt ved påmelding før 15. januar.

Foredragsholdere

Erik Almås

Foto: Erik Almås

Det var nokså tilfeldig at han oppdaget foto som en kreativ utfoldelse i unge år, og etter fotolinja ved Sogndal Folkehøgskole, satte den 22-årige Erik Almås seg på flyet til San Francisco i 1995.

I dag er Erik Almås en stor norsk suksess i USA, og karrieren har helt og holdent tatt av. Med Toyota, Microsoft, Harley-Davidson, Hilton Hotels, American Airlines, Nike, Puma, Absolut Vodka – for å nevne noen – og de største reklamebyråene på kundelisten er Almås blitt berømt og ettertraktet som en av USAs mest anerkjente og respekterte reklamefotografer. Han har et eget kunstnerisk uttrykk, og arbeider også innen livsstil, mote, portrett og kunstfotografi.

Les mer om Erik Almås her

Frøydis Geithus

Foto: Frøydis Geithus

Frøydis Geithus har de siste årene slått seg opp som bryllupsfotograf, både nasjonalt og internasjonalt. Sogndølingen har vunnet flere priser for sine bilder, er Nikonambassadør for Norden og Baltikum, og holder foredrag og workshops over hele verden.

Les mer om Frøydis og hennes foredrag her

Ari Magg

Foto: Ari Magg

Ari Magg er født på Island, og som de fleste som arbeider med visuell kunst, er han påvirket av sine røtter. Hans karakteristiske stil og visjoner er en refleksjon av det unike miljøet i nord.

Ari Magg var bare 19 år da han startet som fotograf etter å ha lært de tekniske ferdighetene fra sin far, som også er fotograf. Ari Maggs tydelige talent ble fort oppdaget og de siste tiårene har han blitt den ledende reklamefotografen på Island.

Les mer om Ari Magg her

Kyle Meyr

Foto: Kyle Meyr

Kyle Meyr er en energisk, sjarmerende og flink fotograf på 27 år fra USA, med røtter i Norge. Han bor nå i Oslo. Han spesialiserer seg på å fotografere der han trives best: ute i naturen, med action- og adventurefotografi.

Les mer om Kyle Meyr her

Terese Samuelsen

Foto: Terese Samuelsen

Det er kun ett år siden hun ble ferdig utdannet fotograf, men Terese Samuelsen kan allerede skilte med en rekke priser både nasjonalt og internasjonalt.

Terese studerte reklame- og portrettfotografi ved Medieskolerne i Danmark fra 2012-2016, og ble uteksaminert med både dansk og norsk svennebrev høsten 2016. Hun gikk i lære ved TiTT Melhuus i Trondheim, med Torgrim Melhuus som læremester. Da læretiden var fullført ble hun tilbudt fast stilling, og har jobbet som fotograf hos TiTT Melhuus siden da. Møt det unge talentet på Landsmøtet 2018.

Les mer om Terese Samuelsen her

Stig Håvard Dirdal

Foto: Stig Håvard Dirdal

I 2006 skrev Stig Håvard Dirdal en liste over hva hans nye drømmejobb skulle bestå i, hvordan han ville jobbe og hvem han skulle ha som kunder. Han jobbet på den tiden som avdelingsleder for førtrykk i et av de største trykkeriene på vestlandet. Han gikk til sjefen og takket for seg og sa han ville starte sitt eget kreativt byrå og fotostudio, og leverte inn sin oppsigelse.

Siden den tid har han vunnet flere høythengende priser innen fotografi og grafisk design, holdt foredrag og juryert i inn- og utland.

Les mer om Stig Håvard Dirdal her

Katya Mukhina

Foto: Katya Mukhina

Det siste tiåret har Katya Mukhina blitt hyllet som en av verdens beste bryllupsfotografer, takket være hennes karakteristiske bilder tatt på de mest fantastiske steder. På hun til Landsmøtet 2018 skal hun holde en bonusmasterclass.

Siden 2003 har Moskvabaserte Katya Mukhina fotografert flere enn 600 bryllup i hjemlandet og over 200 internasjonalt. I tillegg til å fotografere par på den store dagen, tar hun ofte på seg internasjonale fotooppdrag, ikke bare for bryllupsmagasiner, men for en rekke spesialist- og reisemagasiner.

Bonusmasterclassen arrangeres søndag 8. april kl. 15–17 og er åpen for alle deltakere på Landsmøtet. Ingen egen påmelding er nødvendig.

Les mer om Katya Mukhina her

Åpningsforedrag: Ståle Gerhardsen

Foto: Gerhardsen & Karlsen

Ståle Gerhardsen inspirerer og imponerer. Nå kommer han til landsmøtet for å ønske velkommen. Du kan faktisk bli litt inspirert allerede på Værnes, se mer her: http://www.staalegerhardsen.com/hjem/avinor

I egne ord:

«Jeg lever for å lage og jeg lever av å lage. Flaks. Jeg gjør kunst. På alle måtene som jeg synes er logisk å gjøre kunst på. Utsmykning, skulpturer, malerier, illustrasjoner, smykker, klær, installasjoner, fest, lyd, film, spray, kull, blekk, hva som helst.
Jeg jobber mye med inkludering, humor og lek. Det er noe jeg føler verden trenger mer og mer av. Nestekjærlighet, samhold og lek. Derfor skriver jeg barnebøker om hvor mye en blyant kan inneholde. Derfor lager jeg vegger som oppfordrer til smilehulldyrking. Derfor skriver jeg artikler i avisen. Derfor lager jeg et hemmelig antall statuer som leker gjemsel på Lade skole i Trondheim. Derfor maler jeg. Derfor tegner jeg. Derfor lager jeg.
Mer undring og lek i monitor, takk.»