Fotografi 2019

Fotografi 2019 arrangeres 7.–9. april på Union Scene i Drammen. Varmt velkommen til tre inspirerende dager med kollegaer fra hele landet!

Vi inviterer nok en gang til et inspirerende og sosialt arrangement i Drammen. 7.–9. april 2019 fyller vi Union Scene med foredragsholdere fra inn- og utland, det blir premieutdeling for Landskonkurransen og Fotografiprisen, samt World Photograhic Cup som for første gang arrangeres i Norge. Du kan delta på portfoliovurdering og møte leverandører. Og så skal vi selvfølgelig feire vårt 125-årsjubileum!

Under finner du program, påmelding og mer informasjon om foredragsholderne.

Velkommen!

Meld deg på her

Arrangementet foregår på Union Scene og Drammen Teater, med overnatting på
Comfort Hotel Union Brygge.

Oppdatering 21.2.2019: Comfort Hotel Union Brygge er nå fullbooket. Overnatting tilbys fra nå på Clarion Collection Hotel Tollboden.

Hotellpriser Fotografi 2019

Siste frist for bestilling av hotellrom er 20. mars 2019.

Arrangementet er åpent for alle, med rabatt på deltakeravgiften for medlemmer av Norges Fotografforbund.

Meld deg på her

Ved påmelding før 15. januar, får du inntil 500 kroner rabatt.

Foredragsholdere

George Holz

Angelina Jolie fotografert for People Magazine. Foto: George Holz

George Holz har gjennom flere tiår fotografert noen av Hollywoods største kjendiser, blant annet Angelina Jolie, Jack Nicholson, Brad Pitt, Beyonce og Madonna.

Holz jobber som professor II og holder foredrag over hele verden på museer og universiteter. Han er mentor for unge fotografer og fører videre sine fotografiske ambisjoner om å «alltid begynne og slutte med lys» og å «gjøre alt i kamera».

På Fotografi 2019 skal George snakke om sin unike måte å se på, sine tanker og sin beslutningsprosess.

Ines Thomsen

Foto: Ines Thomsen

Ines Thomsen ble født i Linz, Østerrike i 1984. Hun har drevet profesjonelt som fotograf i flere år, på jakt etter unike og spektakulære bilder for sine kunder innenfor reklame, mote og kunst.

Karrieren som fotograf ble til av helt personlige årsaker: Ines fikk en svulstdiagnose i en alder av 23 år. Den daværende flyvertinnen bestemte seg for å gi livet en ny mening og bare gjøre ting som ville gi henne glede. Etter at hun ble frisk, begynte hun på Prager fotoskole og deltok på en rekke internasjonale workshops. Siden da har hun jobbet som fotograf.

Isidor Åstrøm

Foto: Studio Isidor

Isidor Åstrøm (f: 1966) begynte som fotoassistent høsten 1983. Han har i en årrekke vært en av de ledende norske reklamefotografene. Fagkunnskap og teknisk spissfindighet har gjort at han jobber med mange av de største annonsørene.

Fotografer har de siste årene fått økt etterspørsel etter levende bilder. Grensene mellom stillbilder og film viskes ut, og fotografer bør kunne bygge videre på sin kompetanse for å møte denne etterspørselen.

Isidor vil holde en innføring i hvordan du kan mestre denne overgangen.

Joshua D’hondt

Foto: Joshua D'hondt
Foto: Joshua D’hondt

Joshua D’hondt (f. 1980, Belgia) er en frilans dokumentarfotograf som spesialiserer seg innen familie- og  bryllupsfotografi. Hun har vunnet mange priser for denne dokumentariske tilnærmingen til barne- og bryllupsfotografi, og har holdt foredrag om dette over hele verden. Hun holder også kurs for fotografer.

Orphan's Odyssey. Foto: Ben Shirk
Orphan’s Odyssey. Foto: Ben Shirk

Ben Shirk er en internasjonalt premiert profesjonell fotograf. I oppveksten i en tømmerhytte nær et landbrukssamfunn i Iowa, USA brukte han dagene på å utforske skogen, svømme i elver og utvikle fantasien. I dag er hans slående fotografier kjent over hele verden for sin kreativitet og dybde.

Cristiano Ostinelli

Foto: Cristiano Ostinelli

Italienskfødte Cristiano Ostinelli startet sin fotografkarriere i 1995 som reportasjefotograf og skapte seg et navn i flere internasjonale konkurranser.

Senere har han fotografert prestisjefulle bryllup over hele verden – i Europa, USA, Russland, India, Kambodsja, Vietnam, Hong Kong og De forente arabiske emirater, alltid med sin spontane, kreative og meget raffinerte stil.

Torbjørn Tandberg

Foto: Torbjørn Tandberg

Torbjørn Tandberg er en kjent fotograf i Drammen og driver firmaet TTfoto. Han har mange fasetter og fanger verden på uslåelig vis. Han er en mester til å kombinere lys, utsnitt, farger, dybde, humor og atmosfære.

Jon Morten Melhus

Foto: Raymond Mosken

Å være fotograf kan iblant være et strevsomt yrke. Derfor vil Jon Morten Melhus fortelle oss hvordan vi kan skape mer humor og begeistring i jobben vår. Han viser med betydelig glimt i øyet hvordan mer entusiasme og engasjement i arbeidshverdagen vår vil gi økt trivsel, mer fornøyde kunder og bedre resultater.

Jon Morten er utdannet siviløkonom fra NHH med bred ledererfaring, han har jobbet som entertainer/standupkomiker og har også hatt separatutstilling som fotograf.

Portfoliovurdering

Begge foto: Ragne Sigmond

Mange av deltagerne i Landskonkurransen ønsker tilbakemeldinger på sitt arbeid fra juryen. Slik juryeringen foregår i dag, så er det dessverre ikke mulig å følge juryeringen live, men vi håper at dette tilbudet vil være med på å gi mange flere anledning til å få direkte tilbakemeldinger på sitt arbeid, og at dere benytter dere av denne gode muligheten til akkurat det.

Du trenger ikke å ha deltatt på årets LK for å kunne delta på denne portfoliovurderingen, den er åpen for alle!

Sofaprat med Guro og Mona

Guro Skjelderup og Mona Moe Machava. Foto: Siw Nakken

Fotografi 2019 avsluttes med sofaprat med Guro Skjelderup og Mona Moe Machava.