Fokus 2020

FOKUS 2020 arrangeres i Dyreparken i Kristiansand 28.-31.mars 2020. Vi ønsker velkommen til fire dager med faglig innhold og sosiale møter med fotografer fra hele landet.

Nytt navn – nytt konsept. Velkommen til FOKUS 2020.

Vi i arrangementskomiteen i Norges Fotografforbund gleder oss til å ønske velkommen til FOKUS 2020 i Kristiansand i slutten av mars.

Årets arrangement blir litt annerledes enn tidligere. Ikke bare har det fått nytt navn, men innholdet har også fått en litt annen profil. Det blir et større fokus på hva det er vi som fotografer trenger for kunne lykkes bedre. Tidene har endret seg og vi har derfor hentet inn eksperter innenfor markedsføring og salg. Disse vil ta oss gjennom svært matnyttige råd og tips om hva du må gjøre for å få til en bedre drift og lykkes med din bedrift. Det blir mange flere og mindre arrangementer parallelt med det offisielle programmet, noe som betyr at flere må gjøre noen valg og prioriteringer. Inspirasjon er også viktig og derfor har vi hentet inn noen som kan være med på å inspirere og glede oss. Det blir også tid til sosialt treff og nettverksbygging.

Vi har i større grad gitt rom for å presentere NFF. Forbundets time er tilbake og medlemsundersøkelsen som ble gjennomført i desember-januar vil bli presentert. Fokuset er flyttet mer over på at vi sammen skal stake ut veien videre for NFF. Hva vil du at NFF skal være for deg og oss fotografer? Ta turen og bli med på å forme våre neste 125 år.

Noe annet som er nytt, er påmeldingen. Vi tilbyr i år to «pakker» som inkluderer deltakeravgift, overnatting, fri parkering, inngang i dyreparken, middag, frokost og lunsj. Den utvidete pakken inkluderer en dag i forkant med en workshop og «Nordisk aften», som er en safari på kveldstid blant ulver og gauper inkludert middag i lavo. Det blir en magisk kveld i det fri med mat og drikke. På denne måten vet alle hva oppholdet vil koste og kan planlegge utifra det. Her kommer det ingen overraskelser, og ingen behøver å være engstelig for om de har booket alt eller lure på hva de har booket.

I tillegg skal det være flere små og engasjerende arrangementer rundt om i landsbyen som skal bidra til å løfte stemningen og skape den gode rammen og atmosfæren som et slikt arrangement fortjener. Det kommer mer informasjon om dette i løpet av kort tid. Det er spennende og intime lokaliteter som bør inspirere mang en fotograf. Vi oppfordrer derfor alle til å ta med seg et kamera.

Vertskap for i år er Sørlandske Fotograflaug, som i tillegg fyller 100 år i 2020. Dette skal feires med en festmiddag under arrangementet. Og årets temafest blir – naturligvis – piratfest.

Vi håper å se deg der.

Jan Rune Eide, Beate Willumsen, Linda Varpe-Karlsen og Elisabeth Figenschou Jølstad.

Lørdag 28. mars (Abra Havn)

15.00: Innsjekk utvidet opplevelsespakke
17.00: Uoffisiell åpning
17.05: Overraskelsesworkshop
18.30: Nordisk aften med safari og middag

Søndag 29. mars (Abra Havn)

10.00–15.00: Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond
14.00: Innsjekk hovedpakke
15.00: Foredrag: «Klassisk portrett» med Hans Jørgen Brun
15.30–16.45: Foredrag: Thron Ullberg
16.00: Pecha Kucha
17.00: Offisiell åpning og velkommen til NRF-medlemmer
19.00: Piratfest

Mandag 30. mars (Dyreparken Hotel)

09.00: Landsmøteforhandlingene
09.00–12.30: Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond
10.30: Forbundets time
13.00: Lunsj
14.00–18.00: Leverandørmesse
14.30-15.30: Foredrag: «Fra bra til BEST» med Jens H. Quanvik (salg)
15.30-17.00: Foredrag: «Kommersielt arbeid» med Stig Håvard Dirdal
19.00: Festmiddag Sørlandske Fotograflaugs 100-års jubileum
21.00–21.20: Foredrag ved Årets fotograf 2019: Trine Bjervig
21.20: Landskonkurransen 2020 premieutdeling

Tirsdag 31. mars (Dyreparken Hotel)

09.00-16.00: Leverandørmesse
09.00–11.45: Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond
12.00: Lunsj
13.15-14.30: Foredrag: «Markedsføring av håndverksbedrift 2020» med Johan Høstmælingen
14.30-15.45: Foredrag
16.00: Sofaprat

Påmelding

FOKUS 2020 vil foregå både på Dyreparken Hotel og i Abra Havn hvor vi i tillegg skal overnatte (det er gangavstand mellom stedene arrangementet foregår). Det er mulig å kjøpe to pakker med alt inkludert unntatt drikke.

Lørdag 28.3. – tirsdag 31.3

Utvidet opplevelsespakke inkluderer nordisk aften (mat, drikke og naturopplevelser med guide inne i selve dyreparken) 3 netter med fullpensjon fra og med lørdag kveld til og med lunsj på tirsdag. Pakken inkluderer både piratfest og festmiddag, inngang i dyreparken på valgfri dag, samt alle foredrag og workshops.

Er du kvalifisert for rabatt må du taste inn følgende kampanjekode:
Ledsager/partner/ektefelle: uop500
Student/leverandør/pensjonist/senior: uop1500
Æresmedlem/tillitsvalgt: uop3000.

Pris: 8780,–

Søndag 29.3. – tirsdag 31.3

Hovedpakken inkluderer 2 netter med fullpensjon fra og med søndag kveld til og med lunsj på tirsdag. Pakken inkluderer både piratfest og festmiddag, inngang i dyreparken på valgfri dag, samt alle foredrag og workshops.

Er du kvalifisert for rabatt må du taste inn følgende kampanjekode:
Ledsager/partner/ektefelle: hp500
Student/leverandør/pensjonist/senior: hp1500
Æresmedlem/tillitsvalgt: hp3000.

Pris: 7020,–

Påmelding her

Foredragsholdere

Listen oppdateres.

Hans Jørgen Brun
Foto: Alexander Øvrebø

Hans Jørgen Brun er en av Norges mest premierte fotografer og har en egen evne til å gripe og fastholde øyeblikket. Ikke minst makter han å fange ansikter og kroppsspråk. Gjennom sitt arbeid og separatutstillinger har han blitt toneangivende i Norge og internasjonalt.

Hans Jørgen tok Svennebrev i 1968, Mesterbrev i 1971 og har jobbet selvstendig siden da.

Hans Jørgen Brun skal holde foredrag om klassisk portrett.

Thron Ullberg
Thron Ullberg. Foto: Albin Handig

Thron Ullberg er en av Sveriges mest kjente portrettfotografer. Hans portretter er oppstilte med et teatralsk uttrykk og inspirert av reklame og motefotografi. Han jobber analogt og gjerne med storformatkamera. Han er utdannet ved ICP i New York og har en Fil. kand. i kunstvitenskap. Siden 1989 har han portrettert noen av Sveriges største kulturpersonligheter og har et 20-talls utstillinger bak seg. Thron har gitt ut tre bøker og er representert på blant annet Nationalmuseum, Värmlands museum och Göteborgs Kulturnämnd og i 2016 tok han hedersportrettet for Nationalmuseum. Thron Ullberg er bosatt i Stockholm.

I foredraget skal han snakke om hvordan han går til verks når han legger opp sine portrettfotograferinger, fra kreativ ide til ferdig bilde og hva som skjer på veien.

Portfoliovurdering med Ragne K. Sigmond
Selvportrett. Foto: Ragne K. Sigmond

Vi vil også på Fokus 2020 tilby portfoliovurdering eller kall det om du vil, 1 til 1 mentoring.

Mange av deltagerne i Landskonkurransen ønsker tilbakemeldinger på sitt arbeid fra juryen. Du har anledning til å ta med deg en portfolio på inntil 10 bilder, du velger selv om du vil presentere dem digitalt (ta med nettbrett/pc/mac) eller fysisk. Din portfolio kan, men må ikke, inneholde dine konkurransebilder eller kanskje har du potensielle bilder for fremtidige konkurranser? Noen trenger kanskje rett og slett hjelp til å bygge sin portfolio? Da er dette en gylden anledning, til å få veiledning til akkurat det. Ønsker du tilbakemelding på din hjemmeside, så er det også fullt mulig! Du trenger ikke forberede mye, bare ta med deg et nettbrett/pc/mac, og vis frem det du har, be om råd mtp endringer/forbedringer.

Vi er gode, men har potensiale for å bli enda bedre, og det gjelder like gjerne de erfarne som de ferske fotografene. Du trenger ikke å ha deltatt på årets LK for å kunne delta på denne portfoliovurderingen, den er åpen for alle!

Du melder deg på i Hoopla. Tidene blir fordelt etter påmeldingen er stengt.

Jens H. Quanvik
Foto: Beate Willumsen

Jens Hartvik har jobbet med salg i hele sitt voksne liv og brenner for faget. I en årrekke jobbet han i Telenor som salgsleder og var så dedikert til faget at han ved siden av sin faste jobb, etablerte enkeltpersonsforetaket Salgstinget i 1995. I regi av Salgstinget holdt han foredrag og coachet selgere og ledere ved siden av sin faste jobb. Jens Hartvik har i over 25 år trent tusenvis av selgere og hundrevis av ledere. I 2011 gikk Salgstinget over fra å være et enkeltpersonselskap til AS, og Jens Hartvik fikk flere med seg på laget i bedriften sin. Han har siden den gang jobbet i sitt eget selskap på fulltid. Jens Hartvik er i tillegg utdannet Gestaltterapaut.

Foredraget «Fra Bra til BEST»:

Jens Hartvik vil gjøre en liten intervjurunde i forkant av foredraget slik at han i størst mulig grad vil tilpasse dette til vår yrkesgruppe og mange av våre daglige utfordringer rundt salg – salg av produkter, tjenester og oss selv som merkevare.

Foredraget vil blant annet inneholder temaer som:

• Hva påvirker våre salgsprestasjoner aller mest?
  • Kunde- og salgspsykologi
  • Suksess og fallgruver i salg. Hvordan gjøre salg enkelt?
  • Hvorfor gjør vi ikke det vi vet vi burde gjøre? – forskjellen på kunnskap og anvendt kunnskap.
  • Hva kjennetegner de som er aller best? – forskjellen som utgjør forskjellen.
  • Hvordan snu negative tanke- og handlingsmønstre?
  • Hvordan blir jeg motivert – akkurat NÅ?
  • Det er meg selv det kommer an på!
  • Hvordan kan vi øke kvaliteten på vår kundebehandling/kundeservice?
  • Mersalg = omtankesalg & service!
  • Hvordan øke kvaliteten og kvantitet på utgående kundeaktivitet?

«Fra Bra Til BEST» legges opp som en kombinasjon mellom foredrag og kurs. Foredraget består av bøtter og spann med humor og aha-opplevelser og Jens bidrar med å skape et friskt, positivt pust rundt slike temaer. Deltakerne vil få påfyll og inspirasjon, og vil bli underholdt samtidig.

Johan Høstmælingen
Foto: Ricardofoto

Johan Høstmælingen er kreativ leder i Ferskvann reklamebyrå på Hamar. Han har jobbet med lokale, nasjonale, internasjonale merkevarer i 25 år. Som Wasa, Norsk Tipping, BRAV (swix), Sparebank1, XL-BYGG, for å nevne noen kjente. Jobber også som programleder på NRK/norsk tipping for spillet Extra.

På FOKUS 2020 skal han snakke om «Salg og markedsføring i en digital tidsalder relatert til mindre håndverksbedrifter.

Stig Håvard Dirdal
Foto: Stig Håvard Dirdal

Den Stavangerbaserte fotografen Stig Håvard Dirdal er kjent for sine kunstneriske, lekne og ofte ukonvensjonelle tilnærminger.

Han baserer sine arbeider på handlinger i bildet og et ønske om å vekke reaksjoner i betrakter.

I 2006 etablerte han det kreative byrå dTurbine. Han har spesialisert seg på uttrykk som promoterer kultur og teater. Han gjennomfører sine arbeider fra idéfase til art direction, foto og grafisk design.