Foto: Tina Brikland Borsheim

Konkurranser og kvalifiseringsprogram gjennom Norges Fotografforbund

Landskonkurransen

Landskonkurransen er forbundets årlige, landsdekkende konkurranse for profesjonelle fotografer – ofte omtalt som NM i fotografi. Her kåres landets beste fotografier innen et bredt sjangerspekter, samt Årets fotograf. Landskonkurransen arrangeres av forbundets arrangements- og konkurransekomité. Konkurransen er åpen for alle profesjonelle fotografer, men med sterkt reduserte priser for våre medlemmer. Konkurransen markedsføres bredt og gir god pressedekning for de som premieres.

Les mer på Landskonkurransens egen nettside.

Gullsnitt

Gullsnitt er Norges viktigste konkurranse for reklamefotografi, og arrangeres av Faggruppa for reklamefotografer. Konkurransen er stadig i endring for å tilpasse seg fotografenes hverdag og skal inspirere fotografer og byråer.

Les mer på Gullsnitts egen nettside.

Laugskonkurranser

Hvert fotograflaug i NFF arrangerer årlig en laugskonkurranse for sine medlemmer, en lokal versjon av Landskonkurransen. Her kåres årets fotograf samt årets bilde i lauget.

For spørsmål om laugskonkurranser, ta kontakt med ditt lokale laug.

FEP kvalifiseringsprogram

Fristen for å delta annonseres på nettsiden til FEP.

• Målet med denne kvalifiseringen er å anerkjenne kompetansen hos de som jobber som profesjonelle fotografer. Løpende innlevering. Online vurdering av dine arbeider. Man kan levere 12 bilder i samme kategori eller 6 + 6 stk i 2 kategorier.

• Målet er å anerkjenne og belønne «Excellence» hos europeiske profesjonelle fotografer. Finner sted 2 ganger årlig. Fysisk vurdering av dine arbeider, et såkalt panel bestående av 12 bilder i samme kategori.

• Dette er den høyeste utmerkelsen i programmet, og kun noen få fotografer i Europa besitter denne tittelen. Finner sted 2 ganger årlig, samtidig som QEP. Fysisk vurdering av dine arbeider, et panel bestående av 20 arbeider i samme kategori.

Les mer om kvalifiseringsprogrammet her.

• Oversikt over norske fotografer med ulik kvalifiseringsgrad fra Federation of European Photographers finnes på deres nettside

• Bli medlem i dag