Arnfinn Johnsen vant pris for årets beste fotobok i kategorien portrett

Søndag 1. mai mottok fotograf Arnfinn Johnsen prisen for Europas beste portrettfoto-bok i Roma. Prisen ble utdelt for boka «BEST – Paralympiske portretter» (Orfeus Forlag) fra 2021.

Fotoboka «BEST» av Arnfinn Johnsen

– Det føles nesten uvirkelig, og gleden er enorm over at dette arbeidet blir så høyt verdsatt, sier Arnfinn Johnsen.

I 2020 reiste fotograf Johnsen fra Kirkenes til Kristiansand og portretterte alle norske gullvinnere i Paralympics. Det ble 21 000 km i bil og tok 8 måneder. Johnsen har i tillegg til å fotografere, også intervjuet vinnerne. Laura van As fra Vakker Design har designet boka.

Det er «Federation of European Professional Photographers” (FEP) som gir prisen til årets beste fotobøker i flere kategorier: Portrett, reportasje, landskap/natur, aktfoto, kommersielt fotografi og egenpubliserte bøker. FEP har rundt 50 000 fotografer som medlemmer, fra 26 europeiske land.

I tillegg til bokprisen, arrangeres også FEP Awards (tidligere FEP European Professional Photographer of the Year Awards) i 12 kategorier.

I år mottok årets Landskonkurranse 2022-vinner Natalia Pipkina syvende plass i kategorien Fashion & Beauty samt åttende plass.i kategorien «People & Portrait». Cecilie Hatløy kom på sjette plass i kategoriene «Reportage/Photojournalism» og «Sports». Søren Sviland mottok syvende plass i kategorien «Wildlife»

Norges Fotografforbund gratulerer så mye!

Se alle vinnere av FEP Awards her.