Andreas Bjørge er utnevnt til æresmedlem i Norges Fotografforbund

Foto: Rolf Einar Reinhardsen

Fotograf Andreas Bjørge sovnet stille inn mandag 21. februar etter lengre tids sykdom. Søndag ble han vist en siste ære fra NFF, da hans kollega gjennom mange år, Rolf Einar Reinhardsen, overrakte ham Norges Fotografforbunds æresmedlemskap.

Andreas var en sterk fagperson og var i lang tid ledende innenfor portrettsjangeren. Han delte raust av sin kunnskap og inspirerte fotografer rundt seg. I Landskonkurransen hevdet han seg i mange år. Han oppnådde Gull med krans i 2005 og ble kåret til Årets Fotograf NFF i 1998. Han gjorde en utmerket jobb som juryformann for Landskonkurransen, og var også jurymedlem og foredragsholder i våre naboland en rekke ganger.

Andreas var alltid en humørspreder i møte med gamle og nye medlemmer, og like raust som han delte av sin kunnskap som fotograf, var han de siste årene åpen og inkluderende i sin kamp mot kreftsykdommen. Han har vist oss livsglede og hvor viktig det er å sette pris på alt det verdifulle vi har rundt oss i hverdagen.

Vi takker Andreas varmt for engasjementet for fotografiet og for motet og åpenheten han viste oss. På vegne av Norges Fotografforbunds medlemmer, vil vi sende våre varmeste tanker til Andreas’ familie og venner.