Tilsvar fra foto.no

Skjermdump fra fokus.foto.no

Dette er et tilsvar fra foto.no på kommentaren Ære og berømmelse kan ingen leve av

Foto.no ser helt klart konflikten mellom betalte oppdrag for profesjonelle fotografer og bruk av bilder fra amatører. Dette er en problemstilling som går igjen i aviser, blogger og over alt, og som vi også tidligere har tatt opp.

Plateselskapet er veldig tydelig på at dette aldri har vært et forsøk på å skaffe et bilde billig. De ønsket å involvere fansen, og gjorde en idemyldring om hvordan de best kunne gjøre det. Konklusjonen ble en konkurranse som dette. Er man fan av et band, og få lov å ta coverfotoet til en av deres plater vil det oppfattes som en stor ære. Motivasjonen har derfor vært å skape engasjement blant fansen, aldri å ta levebrødet fra en fotograf.

Foto.nos motivasjon til å være med er, det som alltid har vært vårt hjertebarn, nemlig å skape engasjement for foto. Med mer engasjement vil det også være mer respekt for fotografers arbeid, og på sikt vil det heller hjelpe enn å skade yrkesgruppen.

Premiepotten består nå blant annet av en pengepremie på 3000 kroner. NFF hevder at det er langt under vanlige satser for en profesjonell fotograf. Det er korrekt dersom det dreier seg om å sette av en dag for spesifikt å ta bilder til dette plateomslaget, og så bruke en dag på redigering. Men hvis fotografen kan gå gjennom arkivet sitt for å se om det finnes noe passende der, er plutselig ikke 3000 kroner så ille lenger. Når vi så regner med alt det andre vinneren får, og tar i betraktning at det er beregnet for å engasjere fansen, tror jeg nok at de fleste aktuelle deltakere synes dette er riktig så fine premier. Når bandet stiller opp for fansen etter konkurransen, for å møte dem spille litt, blir det klart at dette ikke på noen måte er et sparetiltak for plateselskapet.

Akkurat det hjelper naturligvis ikke fotografer som i disse dager er desperate etter oppdrag, og vi har stor sympati med alle som sliter nå. Men vår oppgave er først og fremst å skape engasjement for noe så spennende og kreativt som fotografi, og der føler vi at denne konkurransen treffer godt.

Kanskje kan det skape nok engasjement til at NFF på sikt får flere medlemmer.