Intervju: Kristoffer Wittrup

Kristoffer Wittrup
Foto: Kristoffer Wittrup

Mange fotografer leter etter en egen nisje. For Kristoffer Wittrup ble det arkitekturfotografiet. I juni danner arkitekturen bakteppet for hans første separatutstilling.

Tekst: Christine Tolpinrud Foto: Kristoffer Wittrup

– Mange fotografer syns arkitektur og bygninger er kjedelig, sier Kristoffer Wittrup.

– Men jeg syns det er veldig spennende.

Den Trondheimsbosatte fotografen oppdaget interessen for arkitekturfotografi da han var lærling hjemme i Danmark. På jakt etter en nisje, noe som kunne definere ham som fotograf, bestemte han seg for å prøve å fotografere en bygning. Det fikk han god respons på.

Foto: Kristoffer Wittrup

– Jeg ble fortalt at jeg var god på det og begynte å bli interessert i arkitektur. Jeg snakket med arkitekter og så at det har en verdi for de som jobber med det.

Interessen vokste og la senere grunnlaget for et eget firma og skaffet ham flere priser nasjonalt og internasjonalt. Det førte også til prosjektet «One», som stilles ut på Fotografiens Hus i Oslo i juni. På sine mange vandringer alene for å fange gode arkitekturbilder, oppdaget han at han ikke var den eneste som gikk rundt på egenhånd.

– Jeg var mye alene når jeg tok bildene, jeg presterer best når jeg er alene. Når man går for seg selv opplever man ting som det er.

I en serie fotografier har han fanget nettopp disse ensomme menneskene mellom de store byggene. Han kaller prosjektet en hyllest til de som tør å være alene. Som våger å la telefonen og sosiale medier ligge og bare være i øyeblikket, oppleve ting som de er.

– De som tør å oppleve ting – alene. Roen som oppstår, når du ikke skal forholde deg til en samtale, eller gå i andres tempo. Den fulle opplevelse blir ikke avbrutt, når kun du bestemmer. Det er her ideen oppsto – fordi det var akkurat her jeg fant roen: når jeg fotograferte arkitektur, sier han i utstillingsomtalen.

Det begynte med dataspill
Kristoffer Wittrup
Foto: Kristoffer Wittrup

Veien inn i fotografyrket gikk via dataspillverdenen. Kristoffer var 12-13 år, da han så et marked for å lage signaturer for andre spillere. Han fikk betalt i onlinevaluta, som han brukte på spill.

– Men bildene i signaturene var ikke så veldig bra, så jeg tenkte at hvis jeg får et kamera selv, så kan jeg ta bilde av det folk vil ha.

Han fikk sitt første kamera da han var 15, og fikk raskt tilbakemeldinger på nett om at han var flink. Det var da det begynte for alvor.

– Jeg innredet et studio i kjelleren og tok bilder av barn og kompiser da jeg var 18. Det var da jeg skjønte at jeg skulle bli fotograf.

Han gikk Medieskolerne i Danmark, der han traff hun som senere ble hans samboer. Han fikk etterhvert læreplass på samme sted som henne, hos Titt Melhuus i Trondheim. I utdanningen vekslet han mellom skole og læreplass, en kombinasjon han mener var viktig for å lære mest mulig.

– Hvis jeg kun hadde hatt skolen, hadde jeg manglet 60%. Hvis du bare er i praksis, lærer du kun det fotografen kan. Og jeg tror det er viktig for fotografen å ha lærling også, man lærer begge veier.

Da han var ferdig med utdanningen fikk han fast jobb på lærestedet. I 2019 tok han skrittet og satset for seg selv, med hovedvekt på kommersielt og arkitektur.

Han legger vekt på at arkitekturbildene skal være ekte.

– 3D-rendering er kjempefint, men urealistisk. Arkitektene vil gjerne ha noe som er ekte og dokumenterbart.

– Man skal ikke overdrive eller bruke kule vinkler. For meg, er det ikke det arkitektur handler om, og det har sjeldent noen stor verdi. Det er viktig at de fleste linjer er rette. Lyset er viktig, at det er naturlig lys. Ett av bildene i utstillingen er tatt med et Fuji x100s, et enkelt kamera. Det er ikke utstyret som skal bestemme, det er jeg som skal bestemme.

Fotografi er viktig
Kristoffer Wittrup
Foto: Kristoffer Wittrup

Kristoffer er ikke i tvil om at fotografiet er viktig. Som portrettfotograf så han ofte hvordan folk reagerte på bildene som ble tatt. Noen opplevde det så sterkt at tårene kom.

– Bilder er viktig og har en verdi. Det er ikke bare en hobby, slår han fast.

Akkurat hvor viktig fotografiet er, har han fått føle på selv den siste tiden. I desember fikk han og samboeren et for tidlig født barn. Siden da har de bodd på sykehuset og Kristoffer har dokumentert prosessen hele veien.

–  I starten var det ikke lett å ta bilder, men jeg tar mye bilder nå. Bildene fra de første dagene er vonde å se på, men når jeg ser gjennom dem, så ser jeg utviklingen.

– Det er noe man setter stor pris på etterpå at man har gjort. Når jeg ser tilbake på de bildene om et par år, blir det fint. Det blir det også når han skal se de bildene selv. Det er viktig for dokumentasjonen sin skyld. Hvis vi ikke hadde hatt bildene, hadde vi ikke husket.

For bilder er ærlige, mener han. De viser ting slik de er.

– Det er viktig at vi også tar de bildene som ikke er et smil. Det hjelper meg til å forstå at det vi gjør er kjempeviktig.

Egne prosjekter
Kristoffer Wittrup
Foto: Kristoffer Wittrup

Kristoffer jobber mye med egne prosjekter, slik som det han skal vise på Fotografiens Hus. Han er klar på at han får mye igjen for det.

– Det gir meg kjempemye. Jeg merker det er et savn nå og jeg angrer på at jeg ikke har gjort flere personlige prosjekter. Du utvikler deg. Når det er portrett til et magasin tar du en løsning du er trygg på. Det er med prosjekter du tester nye ting. Den kreative delen styrker den oppdragsbaserte delen. Egne prosjekter har mye større verdi enn å oppdatere Facebook eller lage flere hashtags på Instagram, sier han.

Det er til syvende og sist bildene som skaffer kunder, mener han.

– Kunder kommer fra folk som har hørt om meg, fra gode bilder. Fem gode bilder har mer verdi enn følgere og hashtags.

Utstillingen One vises på Fotografiens Hus i Oslo 4.–28. juni.

fotografwittrup.no

Les også: