Norske Reklamefotografer og Norges Fotografforbund slår seg sammen

Fv. Erik Fuglseth (avtroppende leder NRF), Heidi Thon (daglig leder NFF), Reidar Lerdal (leder Faggruppen Reklamefotografene), Stein Dahlsrud (sekretær NRF), Christine Tolpinrud (kommunikasjons- og medlemsansvarlig NFF). Foto: Moment Studio

Godt over 500 fotografer samles i en organisasjon fra 2020, når Norske Reklamefotografer og Norges Fotografforbund slår seg sammen. Flere kollegaer, mer mangfold og en sterkere organisasjon, er blant fordelene.

Sammenslåingen skjer etter en tids forhandlinger mellom de to organisasjonene. Reklamefotografenes medlemmer meldes kollektivt inn i Norges Fotografforbund (NFF) og samles i en faggruppe.

­– Jeg har stor tro på dette samarbeidet. Vi får nå et utvidet nettverk, økt aktivitet med mulighet for å delta på arrangementer lokalt og nye kollegaer på medlemsmøtene, sier Erik Fuglseth, avtroppende leder for Norske Reklamefotografer (NRF).

Faggruppen skal ledes av Reidar Lerdal, som har lang erfaring som reklamefotograf og tidligere har vært sekretær i NRF. Han gleder seg til å ta fatt på oppgaven.

–  Jeg ønsker å ta vare på de gode tradisjonene og videreføre den fine kulturen Reklamefotografene alltid har hatt i faggruppen. Jeg ser fram til å bygge faggruppen ved å rekruttere flere medlemmer og arrangere flere sosiale og faglige arrangementer framover, sier Reidar, som tror sammenslåingen vil være en berikelse for begge parter.

Faggruppen vil være åpen for alle medlemmer av NFF. Samtidig blir reklamefotografene med i sitt nærmeste lokallag og kan delta i aktiviteter lokalt og nasjonalt. Faggruppen vil også fortsatt arrangere konkurransen Gullsnitt.

I Norges Fotografforbund er man godt fornøyd med å ha kommet i mål med avtalen.

–  Vi ser frem til å ønske denne spennende gruppen med fotografer velkommen. En større og mer mangfoldig medlemsmasse kan bidra med nye tanker og ideer, og vi kan lære mye av hverandre. Det er samtidig viktig at vi står samlet for å sikre fagfotografens rolle både nå og i framtiden, sier Heidi Thon, daglig leder for Norges Fotografforbund.

Avtalen trer i kraft 1. januar 2020 og er et pilotprosjekt med to års varighet, hvor hver av partene har mulighet til å trekke seg fra avtalen i løpet av perioden.