Fotografihuset: Her er vinnerutkastet

Illustrasjon: Atelier Oslo

Vinneren av arkitektkonkurransen for Fotografihuset på Sukkerbiten er kåret. Vinnerbidraget er tegnet av Atelier Oslo.

Fotografihuset AS inngikk i 2018 en intensjonsavtale med Hav Eiendom AS om å etablere Fotografihuset på Sukkerbiten. I vår ble det arrangert en åpen, internasjonal arkitekonkurranse som mottok 98 bidrag. Nå er vinneren kåret, og vinnerprosjektet ble «Trelett», som er tegnet av Atelier Oslo i samarbeid med Lund Hagem Arkitekter, Bollinger Grohmann Ingeniører og ATSITE landskapsarkitekter.

– Sukkerbiten skal både gi plass til Fotografihuset samt et levende uteområde på godt over to tredjedeler av tomten. Fotografihuset sikrer en helårsattraksjon som passer inn i miljøet som er skapt i Bjørvika. Uteområdene rundt bygget sikrer Oslos befolkning lett tilgang til sjøen, og gir rom for et utall av aktiviteter på land og i kaikanten. Vinnerutkastet har klart å kombinere de to behovene på en fremragende måte, sier juryleder og administrerende direktør Kjell Kalland i Hav Eiendom i en pressemelding.

– Åpent, inviterende rekreasjonsareal

Juryen, som besto av Kjell Kalland, Eivind Hartmann (sivilarkitekt og plansjef i Hav Eiendom), Henriette Salvesen (sivilarkitekt og oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund), Arne Smedsvig (landskapsarkitekt og oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund), Erling Johansen (daglig leder i Fotografihuset), Linda Bournane Engelberth (fotograf og styremedlem i Fotografihuset) og Kai Reaver (arkitekt og juryens sekretær), vurderte kvaliteten i samspillet mellom bygg og uteareal som et av de viktigste kriteriene i konkurransen.

Juryen likte vinnerutkastets løsning på dette og skriver i sin begrunnelse:

«Prosjektet lykkes med å definere et åpent, inviterende rekreasjonsareal, der byens befolkning inviteres inn til et stort åpent rom, som trapper seg ned til sjøen på hele sørsiden i et lekent, variert og universelt utformet trappelandskap».

Skal designes innenfor gjeldende reguleringsplan

Hav Eiendom understreker at bygget skal designes fullt og helt innenfor gjeldende reguleringsplan. Juryen forutsetter derfor at bygget på Sukkerbiten må redusere sitt fotavtrykk med minimum ca. 25%. Arbeidet med å bearbeide forslaget starter nå. Hav Eiendom ønsker også å involvere Bymiljøetaten i Oslo kommune i utviklingsarbeidet.

– Ved å krympe byggets grunnflate, blir det enda mer plass til et aktiviserende uteområde. Vi synes også det er spennende at det legges opp til flytebrygger og bading i forkant av Sukkerbiten. Dette kommer i tillegg til en hundre meter lang badestrand som planlegges på Bjørvikautstikkeren rett innenfor Sukkerbiten, sier Kjell Kalland.

Fotografihuset skal etter planen åpne i 2023.

Norges Fotografforbund er involvert i prosjektet gjennom Fellesorganisasjonen Foto-Norge, som eier Fotografihuset AS sammen med Stiftelsen SE.