Fotografiprisen til Tine Poppe

Foto: Magnus Poppe

Tine Poppe mottok den prestisjefulle Fotografiprisen under Fotografi 2019.

– Denne prisen var en stor, stor overraskelse, sa Tine Poppe da hun mottok Fotografiprisen mandag kveld foran en full sal i Drammens Teater.

– Jeg har en stor beundring for de tidligere vinnerne og er beæret over å være på samme liste som dem. Det er nesten så jeg ikke tror det. Det er mange fotografer som kunne ha fortjent denne prisen, og jeg er så beæret over at de valgte meg.

Juryleder Erik Fuglseth skriver følgende om årets vinner:

«Årets prisvinner har noe av dette ved seg i måten hun definerer sine omgivelser på, sine motiver og sin særegne etikk. Med de dystopiske og klart politisk ladede bildene søker hun en slags konfrontasjon, men stopper opp og lar resten av historien fortelles videre i våre egne tanker.»

Fred Ritchin, rektor ved ICP / International Center of Photography i New York, har sagt følgende om Tine Poppes bilder:

«Tine Poppes arbeider er en kombinasjon av fiksjon og realitet, av surrealistiske landskap og politisk ladning, av en hjemsøkt og nesten marerittaktig nåtid og en dystopisk fremtid. Hun leker med fotografiske genrer på skarpe og forstyrrende måter. Hun er faktisk en av få fotografer som er høyst politisk uten å konsentrere seg om politikeres ansikter. Hennes arbeid er således både lokalt og globalt på en gang.»

Foto: Tine Poppe

Fotografiprisens jury, Erik Fuglseth og Arild Sønstrød, er imponert over hennes allsidighet og evne til sømløst å jobbe i forskjellige sjangere med den samme tydelige signaturen. Det fargesterke mot det monokrome, det virkelighetstro mot det surrealistiske, samtidig som det i bunnen ligger en dyp estetisk forståelse og en vilje til formidling av det iboende vakre. Det være seg kjemikalier oppløst i vann, tragiske menneskeskjebner eller natur på vei mot miljøkatastrofe. Du kan se det vakre og stoppe der, og du kan lese videre og undres.

Tine Poppe har stilt ut i Paris, London, New York, Mexico City, Sydney og Mumbai, og hun er tildelt flere høythengende priser for sitt arbeid i utlandet. Hennes bilder finner du også i magasiner som British Journal of Photography, Lens Culture, GUP Magazine i Amsterdam og Artbo Magazine i California, for å nevne noen.

4 years later, Kent. Foto: Tine Poppe

Fotografiprisen deles ut hvert annet år og er på 100 000 kroner. I år feirer Fotografiprisen sitt 30 års jubileum og kan se tilbake på en fantastisk reise siden første utdeling i 1989, da Morten Krogvold var prismottager.

Fotografiprisen skal deles ut til en fotograf som i spesiell grad har utmerket seg ved sin faglige dyktighet, vist stor skaperevne og som har skapt bilder som høyner fotografiets anseelse i vårt kulturliv i både inn- og utland. Prisen deles ut av Norske Fagfotografers Fond.

Om Fotografiprisen:

Fotografiprisen ble innstiftet 1989, og utdeles av Norske Fagfotografers Fond. Prisen er på kr 100 000, og gis hvert annet år til en fotograf som i særdeles grad har utmerket seg på en faglig og kreativ måte. Fotografiprisen utdeles for å stimulere seriøs bruk av fotografi, og er den mest prestisjetunge fotoprisen i Norge. Vinneren skal ha en kombinasjon av høy faglig kvalitet og kreativitet. Dagens jury består av juryformann Erik Fuglseth (Norske Reklamefotografers Forening) og Arild Sønstrød (Norges Fotografforbund).

Tidligere vinnere av Fotografiprisen er Morten Krogvold (1989), Knut Bry (1994), Dag Alveng (1997), Kjell Sten Tollefsen (1999), Agnete Brun (2001), Herdis Maria Siegert (2003), Tom Sandberg (2005), Per Maning (2007), Jonas Bendixen (2009), Rune Johansen (2011), Erik Almås (2013), Hans Jørgen Brun (2015) og Ragne Sigmond (2017).

www.tinepoppe.no