Team Australia vant World Photographic Cup 2019

Sølvmedalje i naturkategorien. Foto: Michael Smith, Australia

Vinnerbildene i World Photographic Cup 2019 er kåret.

– Oj, det er helt fantastisk! Det viser at det å delta hvert år, gjør det mulig for en nasjon å stadig øke kvaliteten til bildene man deltar med, uttaler John Swainston, president for The Australian Institute of Professional Photography (AIPP).

Mandag kveld havnet de øverst på pallen i den internasjonale konkurransen World Photographic Cup 2019, som ble utdelt på Fotografi 2019 i Drammen.

– Etter å ha kommet på podiet tre ganger tidligere, har laget vårt nå vunnet. I tillegg til å være vertskap for WPC i Sydney i 2018, er dagens seier en hyllest til vårt australske lag, til arbeidet til vår lagkaptein Sue Lewis og til AIPP-medlemmene hvis gode arbeid gjorde det mulig for oss å sende inn så mange fantastiske arbeider. AIPP gratulerer også alle de andre finalistene og takker organisatorene, vertsnasjonen Norge og sponsorene Chromaluxe og Koylab for å gjøre alt dette mulig.

Totalt fikk Australias lag 56 poeng, med fire medaljer og tre topp ti-bilder. USA kom på andreplass med 40 poeng, to medaljer og fire topp ti-bilder, og Mexico på tredje med 38,5 poeng, to medaljer og fem topp ti-bilder. Det norske laget var representert i finalen med et bilde tatt av Kristoffer Wittrup, som havnet på femteplass i den kommersielle kategorien.

Norges Fotografforbund (NFF) var vertskap for årets utdeling. Leder i NFF, Truls Løtvedt, uttaler følgende:

– For en fremragende bragd av det australske laget i år! Fantastiske bilder som resulterte i en velfortjent førsteplass. Og for et flott arrangement i Drammens Teater, som hedret alle vinnerne på en fabelaktig måte. Vi, Norges Fotografforbund NFF, har satt pris på å få være vertskap for denne prisutdelingen og ser fram til å konkurrere for WPC igjen de kommende årene. Bra jobba, australiere!

Konkurranse i olympisk ånd

World Photographic Cup er en konkurranse som ble grunnlagt i 2013 som et samarbeid mellom Federation of European Photographers (FEP) og Professional Photographers of America (PPA). I olympisk ånd konkurrerer nasjonale lag fra hele verden mot hverandre, hvor hvert lag består av utvalgte fotografer fra samme land. Ansvaret for å sette sammen lagene ligger hos hvert lands største fotograforganisasjon. Norge har deltatt med lag hvert år siden starten, valgt ut av Norges Fotografforbund. Rekordmange 32 land fra hele verden deltok i årets konkurranse.

Under kan du se vinnerbildene i de seks kategoriene. Alle bildene vises på Fotografiens Hus i Oslo 9. april–5. mai.

Kommersielt

Gullmedalje. Foto: Michael Loizzi, USA
Sølvmedalje. Foto: Felix Barra, Mexico
Bronsemedalje. Foto: Yeo Tun Boon, Malaysia