Medlemmet: Troll Toftenes

Vöödöö. Foto: Troll Toftenes

Norges Fotografforbund får stadig nye medlemmer, og i denne nye spalten kan du bli kjent med noen av dem. Denne gangen presenterer vi Troll Toftenes.

Hvem er du?

Jeg er en kreativt rastløs fyr i midten av 30-åra, som litt for ofte våkner i halv 4-tida på natta og bare måå skrive ned eller skisse en eller annen visuell, lyrisk eller musikalsk idé. Jeg balanserer familieliv, jobb og kunst på en knivsegg, men har på mirakuløst vis hverken blitt skilt, gått konkurs eller skåret av meg noen ører. Klarte nesten å slå igjennom med et rockeband for en 5-6 år siden, men da alle gutta fikk barn samtidig ble vi enige om at det var smartere å satse på ting det faktisk går an å leve av – i hvertfall for en periode. Så da ble det bilder på heltid.

Hva er din bakgrunn som fotograf?

For 15 år siden begynte jeg å ta bandbilder på selvutløser fordi vi hadde brukt opp alle pengene våre i lydstudio og ikke hadde råd til å hyre fotograf. Og fra stills ble det musikkvideo, og med tiden fikk jeg såpass rutine at jeg tok sjansen på å gjøre det samme for andre band, og etterhvert også bedrifter som hadde behov for å vise seg frem. Det viste seg at bilder og video for næringsliv var en perfekt måte å finansiere egen musikkarriere, så jeg endte opp med en slags 50/50-tilværelse: Fotograf i stilrene kontorlandskap på dagtid, og musiker på slitne klubber kveldstid. Det er egentlig sprøtt hvor uproblematisk det føltes å spille konsert og drikke øl hele natta, for så å møte kl 9 morningen etter med et kamera i hånda på sentralbanksjefens kontor. Som om gutta og jentene i dress og slips faktisk syns det var forfriskende å forholde seg til en med hull i buksa og ring i nesa.
Men da bandet tok pause og musikken gradvis skled inn i hobbydvalen, innså jeg at jeg trengte noe mer stimulerende enn kantinelunsj og excelark. De siste årene har jeg derfor aktivt jobbet med å vri bildene mine mot mer kunstrelaterte fagområder som mote og musikkbransje.

Selvportrett: Foto: Troll Toftenes
Hva jobber du mest med og hvorfor?

I dag jobber jeg nesten utelukkende med piker, vin og sang. Eller det vil si motevisualisering, ølbryggerier og artister. Jeg har skutt kampanjer for endel norske klesmerker og motehus, jeg lager mesteparten av det interne informasjons- og promomateriellet til Carlsberggruppen i Norge, og jeg regisserer musikkvideoer og tar bilder for norske band og artister. Det er stort sett jevnt fordelt på stills og film.

Anja Berek. Foto: Troll Toftenes
Hvorfor valgte du å bli medlem i Norges Fotografforbund?

På samme måte som blender, lukker og ISO skaper en hellig eksponeringstrekant, ser jeg på visuell kreativitet, teknisk forståelse og forretningssans som den hellige fotografkarrieretrekanten. Man kan være så kunsterisk man vil, men om du ikke forstår lys og kamerateknikk blir man aldri noen dyktig fotograf. Og du kan være verdens største tech-nerd, men om du ønsker å leve av foto er du dessverre nødt til å forstå hvordan du kan konvertere megapiksler til kroner og øre. Ved å melde meg inn i forbundet håper jeg på å bli enda bedre på alle de tre feltene – både ved å bli inspirert av andres arbeidsmetoder og kunsteriske visjoner, samt å få innsikt i andres erfaringer med daglig drift som profesjonell fotograf. Og så hadde det jo vært gøy om andre opplever at jeg har ting å bidra med òg, slik at samtaler og erfaringsutveksling kan bli en positiv synergi. Jeg tror ikke på at profesjonelle fotografer i Norge trenger å konkurrere med hverandre – den virkelige utfordringen er å skape et levebrød i en verden som er tilfreds med mobilselfies. Sånn sett ser jeg utelukkende fordeler med å samarbeide med andre, og uansett hvor dyktig man er kan man alltid lære nye ting.

Hvem eller hva inspirerer deg som fotograf?

Jeg blir fremdeles veldig inspirert av musikk – de formene, fargetonene og lyslandskapene jeg ser når jeg hører bra musikk og lukker øynene, er de bildene jeg ønsker å realisere med film eller foto. Jeg syns også det er utrolig spennende å jobbe filmatisk med stillbilder. Sånn sett er det endel filmfotografer som inspirerer meg enormt som stillsfotograf – Roger Deakins som skøt nye Blade Runner er jo helt fantastisk, men samme også med indiecinematografer som David Lanzenberg og musikkvideoregissører som Yoann Lemoine og Tim Mattia. Sjekk dem ut.

Høyer julekampanje 2018. Foto: Troll Toftenes
Hva er det beste og verste med jobben som fotograf?

Det definitivt beste med å være fotograf er alle de menneskene man blir kjent med og de stedene man får oppleve. Kameraene mine har tatt meg med på utrolige eventyr – jeg har vært i hvelvet på et pengeseddeltrykkeri i Frankrike, jeg har vært på et indisk lasteskip over Nord-Amerikas Great Lakes, jeg har vært backstage på festivaler med noen av verdens største artister og jeg har overnattet i kornsirkler i Sør-England på jakt etter UFOer. Det verste med denne jobben er nok det evinnelige presset for å eksponere eget arbeid i sosiale medier. Maset om å bygge følgere og holde Instajernet varmt. Jeg forstår jo viktigheten av å være synlig, men herregud så godt det hadde vært å drite i hele greia.

Har du noen planer for fremtiden som du ønsker å dele?

Jeg tenker å fortsette comboen av film og stills – ved å tilby high-end foto når man først er på filmopptak, eller å skyte korte videosnutter til nettpromo under en fotoshoot, gir man kundene sine verdifullt content de kan fôre kanalene sine med. Spesielt innenfor musikkvisualisering som ligger hjertet mitt veldig nært, er kvantitet uten at det går på bekostning av kvalitet et must om man skal komme noen vei i 2019. Man må bare lære seg å ta skikkelig betalt. Så who knows? Kanskje jeg begynner på BI haha.

trolltoftenes.no

Les også:

Medlemmet: Lena Saugen