Fotografi 2019: Joshua D’hondt

Foto: Joshua D’hondt

Belgiske Joshua D’hondt fotograferer familier og bryllup med en dokumentarisk tilnærming. Hun drives av nysgjerrighet og et ønske om å fange øyeblikkene.

Joshua D’hondt (f. 1980, Belgia) er en frilans dokumentarfotograf som spesialiserer seg innen familie- og  bryllupsfotografi. Hun har vunnet mange priser for denne dokumentariske tilnærmingen til barne- og bryllupsfotografi, og har holdt foredrag om dette over hele verden. Hun holder også kurs for fotografer.

Joshua har jobbet profesjonelt som fotograf i ti år. Egentlig skulle hun bli forfatter og begynte på studier i filosofi og journalistikk. Men så fant hun fotografiet. Hun mener det er den perfekte utfordringen: det har tidspress, det er meningsfylt og det utfordrer deg til å bli stadig dyktigere. Hun fokuserer på øyeblikk, følelser og det å dokumentere en virkelig dag i folks liv. Smil, latter, en sommerfugl, en pekefinger som veiver bestemt ned på to rampete smårollinger. Disse tingene. De små, men likevel store øyeblikkene er viktige for Joshua. Mennesker og fotografi er hennes største lidenskap.

Hun drives av nysgjerrighet, og utforsker den menneskelige tilstanden – ett øyeblikk om gangen. I den senere tid har hun jobbet med flere personlige prosjekter, med et sterkt fokus på barn og sosiale grupper.

I april kommer hun til Fotografi 2019 for å holde foredrag om sitt arbeid.

joshuadhondt.be

Fotografi 2019 arrangeres 7.–9. april 2019 på Union Scene i Drammen. Følg med på denne siden for mer informasjon om arrangementet og påmelding: fotografforbundet.no/hendelse/fotografi-2019/