Arnfinn Johnsen stiller ut på Fotografiets dager

Dum Dum Boys. Foto: Arnfinn Johnsen

Arnfinn Johnsen viser utstillingen «Gregers» under Fotografiets dager på Preus museum.

Vi har fått tildelt plass på årets arrangement for å vise en utstilling av en våre medlemmer med temaet musikkfoto. Utstiller blir Arnfinn Johnsen, som i ti år har fotografert konserter på klubben Gregers på Hamar.

Klubben er liten og kjent for sin intime atmosfære. Det at publikum kommer så nært inntil artistene skaper en «ta-og-føle-på-stemning». Det gir også muligheter og begrensinger.

– Jeg ønsker å skildre energi og nærhet i konsertene – noe jeg oppnår ved at jeg fotograferer alle bildene fra scenekanten med vidvinkel – noe som gir en opplevelse av å være midt i musikken og energien rundt rockeband, sier Arnfinn.

Junipher Greene. Foto: Arnfinn Johnsen

– Utfordringene er å bli dytta på, utskjelt for å være i vegen og ikke minst: Man må tåle å bli sølt relativt mye øl på.

Utstillingen består av syv bilder og vises under hele arrangementet 17.-19. august.

Arnfinn Johnsen har drevet som fotograf i 30 år. Han er mest kjent for prosjektet Gullklubben, der han siden 1992 har portrettert norske utøvere som har fått gullmedalje i OL. Prosjektet er permanent utstilt i Vikingskipet i Hamar, og utgitt i bokform. Johnsen har vunnet en rekke priser for sitt arbeid og holder jevnlig kurs og workshops. Han jobber også som fotolærer på Hamar Katedralskole.

Les forøvrig intervjuet vi gjorde med Arnfinn i 2015: Arnfinn Johnsen: – Jeg har verdens beste yrke!

På Fotografiets dager blir det utstillinger, foredrag, portfoliovisning, workshop og andre aktiviteter. Temaet for hele arrangementet er musikkfoto. Festivalen arrangeres også i år sammen med Horten Mat & Ølfestival.

Les mer om Fotografiets dager på nettsidene til Preus museum