Verdensmesterskapet i fotografi til Norge

World Photographic Cup 2019

World Photographic Cup 2019 – verdensmesterskapet i fotografi – arrangeres i Norge. Arrangementet finner sted i forbindelse med Fotografi i Drammen.

Det ble annonsert under helgens utdeling av World Photographic Cup 2018 i Sydney, Australia. Premieutdelingen skal foregå mandag 8. april 2019 i Drammens Teater, og avrundes med festmiddag i Børsen.

– Jeg ser fram til å være vertskap for World Photographic Cup 2019 og feire vårt vennskap og samarbeid sier Truls Løtvedt, leder i Norges Fotografforbund og President i Federation of European Photographers, som selv var tilstede under utdelingen i Sydney.

– Arrangementet her i Sydney nå i mai viser at World Photographic Cup etter hvert er blitt en virkelig verdensomspennende aktivitet, med stadig økende antall deltakerland og svært høy fotografisk kvalitet. Organisasjonen arbeider konstant med å forbedre og optimalisere utbyttet for deltakerne, og vi planlegger et arrangement med internasjonalt tilsnitt og mange høydepunkter.

Norges Fotografforbund har samtidig jubileum. Vi fyller 125 år i 2019, og dette skal selvfølgelig også markeres på flere måter.

Landslag fra hele verden

World Photographic Cup er organisert som et verdensmesterskap i fotografi, der en rekke land fra hele verden stiller med hvert sitt lag. Det kåres vinnere i flere kategorier, samt en sammenlagtvinner. I 2018 deltok 30 land og USA havnet øverst på pallen for tredje gang.

Det er de ulike landenes ledende fotograforganisasjon som har ansvaret for utvelgelsen, og i Norge er dette Norges Fotografforbund. Vi har deltatt hvert år, og fikk i 2017 en samlet fjerdeplass, med to medaljevinnere og to topp ti-plasseringer. I 2018 nådde vi ikke helt til finalen, tross et sterkt lag.

Konkurransen ble etablert i 2013 som et samarbeid mellom Federation of European Photographers (FEP) og Professional Photographers of America (PPA). Tidligere har arrangementet blitt avholdt blant annet i Japan, Frankrike og USA.

Fotografi 2019 arrangeres 7.–9. april på Union Scene i Drammen. Følg med på vår nettside og Facebook-side for mer informasjon.