Fotografihuset til Bjørvika – planlegger åpning i 2022

Fotografihuset i Bjørvika
Illustrasjonsbilde

HAV Eiendom AS og Fotografihuset AS har inngått en intensjonsavtale om å etablere Fotografihuset – en verdensarena for fotografi i Bjørvika i Oslo. Planen er å åpne i 2022.

– Vi er mildt sagt superfornøyd, sa Erling Johansen, daglig leder i Fotografihuset AS, da han i dag presenterte intensjonsavtalen i lokalene til HAV Eiendom i Oslo.

Avtalen er to-årig og formålet er å etablere Fotografihuset på «Sukkerbiten» – en tomt i Bjørvika midt i hjertet av Oslo, hvor nærmeste naboer blir Operaen og det nye Munchmuseet. Her skal det bygges to nye bygg på til sammen 5000kvm, og det planlegges en arkitektkonkurranse.

Går alt etter planen kan Fotografihuset flytte inn i 2022.

– Fotointeresserte fra hele Norge har lenge drømt om et internasjonalt opplevelsessenter for fotografi. Fotografihuset AS ble etablert i 2014 for å realisere drømmene, og ulike lokaliseringer har vært utredet. For å gjøre en slik satsing levedyktig på sikt må Fotografihuset ligge i hovedstaden, og Oslo kommune fattet i 2015 et enstemmig vedtak om etablering av Fotografihuset i Oslo, sier Johansen i en pressemelding.

– Folkelig, pulserende og inspirerende

I pressemeldingen skriver Fotografihuset at de har som hensikt å etablere et hus som skal vise frem bredden, dybden og mangfoldet ved foto som visuelt utrykk og kunst. Stedet skal bli et samlingspunkt hvor man forener bredden av foto som uttrykk: som kunstform, som politisk uttrykk og som uttrykk for populærkulturell kommunikasjon. Allerede til høsten skal de ha ulike arrangementer rundt i Bjørvika, som bildevisning på Kulturnatt, workshops og samarbeidsprosjekter.

Oslo Havn og HAV Eiendom har som oppdrag å sørge for at Bjørvika blir et attraktivt sted for alle mennesker i Oslo uavhengig av alder, interesser og bakgrunn. Fotografi er en formidlingsform som de aller fleste benytter i dag – og som er samlende på tvers av menneskers ulike oppfatninger, sier Kjell Kalland, direktør i HAV Eiendom.

– Fotografihuset representerer det norske fotomiljøet, og vi i HAV Eiendom har tro på at Fotografihuset kan skape en folkelig, pulserende og inspirerende møteplass – samtidig som vi får en god og fremtidsrettet leietaker.

Kjell Kalland fra HAV Eiendom AS og Erling Johansen fra Fotografihuset AS. Foto: CF Wesenberg
Arrangementer til høsten

En av inspirasjonskildene er Fotografiska, med sine 500 000 besøkende årlig og en stor grad av privat finansiering. Fotografihuset ønsker selv å være opp mot 70 prosent egenfinansiert, men uttaler at samfunnsoppdraget deres er bredere, og noe offentlig finansering er en forutsetning for å lykkes. Målsetningen er 250 000 besøkende årlig.

Daglig leder Erling Johansen sier videre:

– At vi nå får muligheten til å være med å forme et nybygg på «Sukkerbiten» i et spennende og stadig mer inspirerende og inviterende nabolag i Bjørvika er det beste som kunne skje. Sammen med HAV Eiendom og gode fremtidige naboer i Bjørvika skal vi nå jobbe for å etablere en mangfoldig og god møteplass, med et kommersielt tilsnitt og gode sponsorer og støttespillere.

Norges Fotografforbund er involvert i prosjektet gjennom Fellesorganisasjonen Foto-Norge, som eier Fotografihuset AS sammen med Stiftelsen SE.

Les også:
Kulturkomiteen i Oslo støtter opprettelsen av Fotografihuset