Landsmøtet 2018: Terese Samuelsen

Terese Samuelsen
Foto: Terese Samuelsen

Det er kun ett år siden hun ble ferdig utdannet fotograf, men Terese Samuelsen kan allerede skilte med en rekke priser både nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker det unge talentet velkommen til Landsmøtet 2018!

Terese Samuelsen studerte reklame- og portrettfotografi ved Medieskolerne i Danmark fra 2012-2016, og ble uteksaminert med både dansk og norsk svennebrev høsten 2016. Hun gikk i lære ved TiTT Melhuus i Trondheim, med Torgrim Melhuus som læremester. Da læretiden var fullført ble hun tilbudt fast stilling, og har jobbet som fotograf hos TiTT Melhuus siden da.

Terese Samuelsen
Terese Samuelsen. Foto: Marius H. Iversen

Terese er en utforskende fotograf, som både eksperimenterer med lys, poseringer og lagvise komposisjoner i bildene sine. Uttrykket er ofte dempet, mystisk og feminint. Både naturen og mer abstrakte omgivelser går igjen, der ulike stemninger står i fokus. Bildestilen rammer innen sjangre som dokumentar-, portrett-, mote- og kunstfotografi.

Spesialiseringen innen portrettfotografiet kommer til uttrykk i et nærvær og en spesiell kontakt med modellene i bildene. Et praksisopphold hos den verdenskjente motefotografen Torkil Gudnason i New York har også inspirert til en mer utfordrende stil, både når det gjelder lys og komposisjon.

I 2017 kom Terese på tredjeplass i verdensmesterskapet World Photographic Cup i kategorien bryllup. Hun har også oppnådd tittelen årets student i 2015 og årets bryllupsbilde i 2016 i Landskonkurransen i regi av NFF. I tillegg er hun blitt premiert med én gullmedalje, to sølvmedaljer, én bronsemedalje samt en rekke hederlige omtaler i konkurransen.

Terese Samuelsen ble intervjuet i Fotografi 2/2017. Les intervjuet her

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Norges Fotografforbunds Landsmøte 2018 foregår 8.–11. april 2018 på Hell utenfor Trondheim. Program og påmelding er nå klart, les mer på arrangementets egen side i kalenderen.