Landslaget i fotografi er klart

Foto: Stig Håvard Dirdal

Deltakerne på det norske landslaget i fotografi, som skal være med i World Photographic Cup 2018 – verdensmesterskapet i fotografi, er tatt ut.

Følgende fotografer deltar med ett eller flere bilder:

Anne Helene Gjelstad, Line Loholt, Arnfinn Johnsen, Kirsti Hovde, Andreas Harald Bjørge, Torgrim Melhuus, Hanne Hestø Ness, Sara Heikkilä, Stig Håvard Dirdal, Trine Bjervig, Andreas Kalvig Anderson, Tara Kristine Aanestad-Bakke og Beate Willumsen.

– Det å få delta i World Photographic Cup (WPC), verdensmesterskapet i fotografi, er stort. Både for den enkelte fotograf og for oss som samlet lag fra Norges Fotografforbund. NFF er stolt over å kunne presentere sitt landslag, som består av en flott gjeng dyktige fotografer. Det er en fin bredde i laget, der alle leverer høy kvalitet i sitt daglige arbeid og bidrag til konkurransen, sier Cecilie Hatløy, som er kaptein for det norske landslaget.

Ansvaret for uttaket til landslaget ligger hos hvert lands ledende fotograforganisasjon, som i Norge er Norges Fotografforbund. Som lagkaptein har Cecilie stått for utvelgelsen av bildene som skal delta.

– Å få være med på å sette sammen Norges landslag i fotografi, er ei stor ære! Heldigvis har jeg hatt god hjelp, og er ikke alene om å ha plukket ut årets lag. Allerede i starten av dette året, var første del av jobben gjort. Da gikk Landskonkurransen 2017, i regi av Norges Fotografforbund av stabelen, og bildene ble juryert av en dyktig fagjury, sier Hatløy.

Landslaget settes nemlig sammen av premierte bidrag fra Landskonkurransen. Vi har deltatt med et landslag i fotografi helt siden første runde av World Photographic Cup i 2014. I fjorårets konkurranse havnet det norske landslaget på en fjerdeplass sammenlagt, med en sølv, en bronse, en åttendeplass og en niendeplass.

I år er første gang vi deltar med bidrag i samtlige kategorier: Portrett, Bryllup, Kommersielt, Illustrasjon/Digital kunst, Natur, Reportasje. Hele 30 land har meldt seg på.

Finalistene annonseres i mars 2018. Premieutdelingen finner sted 6. mai 2018 i Queensland, Australia. Les mer om World Photographic Cup på deres nettsider.

Under kan du se alle de norske bidragene som er med i konkurransen og i hvilken kategori de deltar.

Vi gratulerer og ønsker lykke til!

Commercial

Commercial. Foto: Hanne Hestø ness